Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Coolport 2 in zicht?

Reders investeren in ro-ro haven Rotterdam

Tholen – Voor verschillende producten is het overzees seizoen weer begonnen, andere producten hebben een jaarrond aanvoer van overzee. De havens waar de producten aankomen ontwikkelen ook verder. Tijdens het Port Event, georganiseerd door het Nieuwsblad Transport, werd in verschillende presentaties nagedacht over de ontwikkelingen in de haven.

De Rotterdamse haven ontwikkeld snel. Hans Nagtegaal van het Havenbedrijf Rotterdam schetst de ontwikkelingen en wijst op een grote kaart de havengebieden aan waar deze projecten te vinden zijn. In het eerste kwartaal van dit jaar werd 3.271.000 TEU in de haven overgeslagen. Een jaar eerder was dat 3.005.000 TEU. Vorig jaar steeg het volume al, mede doordat de Tweede Maasvlakte goed in bedrijf ging. In het gebied is nog ruimte voor groei.


Hans Nagtegaal van het Havenbedrijf Rotterdam wijst op een enorme kaart de ontwikkelingen in de haven aan.

Ro-ro groeit
De divisie ro-ro tekende voor een groei van zo'n 6%. Onder andere DFDS en CLdN breiden het aantal diensten uit. Met nieuwe schepen die op deze diensten ingezet worden neemt de dekcapaciteit toe tot 8 kilometer dek per schip. StenaLine investeerde in een tweede ligplaats die in april werd opgeleverd. Momenteel wordt de eerste ligplaats aangepakt, maar uiteindelijk zullen de schepen van twee kades vertrekken.

Met de uitdieping van de Nieuwe Waterweg die begin volgend jaar van start moet gaan, wordt de Botlekhaven bereikbaar voor schepen met een diepgang van 15 meter. Verder de havens in ontwikkeld de Eemhaven zich tot nieuwe reeferhaven. Het is hier dat Coolport te vinden is. Jaco Hooij van Kloosterboer/Cool Port geeft een korte inleiding op het project. Het hele proces nam tien jaar in beslag maar resulteerde vorige maand in de ingebruikname van Coolport Rotterdam.


Dagvoorzitter Jan-Jaap in der Maur en Hans Nagtegaal (Havenbedrijf Rotterdam) bespreken de groeicijfers van de Rotterdamse haven.

Coolport 2
Op aanvraag van klanten besloot de Zeeuwse onderneming de mogelijkheden in de Rotterdamse haven te onderzoeken. Dat resulteerde in Coolport, met een opslag voor 40.000 pallets, pakstations en rijpkamers. Op jaarbasis gaan er 400.000 pallets door het pakhuis. "Coolport 1 is inmiddels uitverkocht," vertelt hij. Dat levert natuurlijk de vraag op naar een mogelijk Coolport 2. Dat idee ligt er om op een terrein grenzend aan Coolport 1 een tweede faciliteit te ontwikkelen.

Met gepaste trots vertelt Jaco over het technische systeem dat de doorloopsnelheid verhoogt. Chauffeurs kunnen zich vooraf aanmelden, bij de poort geven ze een vingerafdruk. Zodra die melding binnen is worden de pallets naar het dock gereden, zodat de chauffeur direct kan laden als de vrachtwagen op het dock staat.

Energietransitie
Daarnaast keek men naar andere ontwikkelingen die niet allemaal direct de AGF-handel raken, maar wel kunnen inspireren. Robert Venema van Containerships, een rederij in de kustvaart met een eigen vloot op het water en op de weg, vertelde bijvoorbeeld over de investeringen in LNG. "Toen wij twee jaar geleden begonnen met die investeringen werden we gek aangekeken, nu doet iedereen het," vertelt hij tijdens een plenaire sessie over de energietransitie in de haven. Het bedrijf zag de voordelen van LNG en investeerde al vroeg in deze ontwikkeling. Door mee te bewegen met een dergelijke ontwikkeling en gefaseerd over te stappen, kon het bedrijf profiteren.

Op het gebied van duurzaamheid scoort de Rotterdamse haven volgens Bart Kuipers van de Erasmus Universiteit Rotterdam niet best. De haven stootte een record tonnage CO2 uit in 2016. De uitstoot van Rotterdam groeit sneller dan de containeroverslag in de haven, is zijn conclusie. Erik Klooster van VNPI en Jan Bert Schutrops van Vopak schetsten het perspectief vanuit de energiesector. De installaties in Rotterdam behoren tot  de minst vervuilende in de wereld, sluiten zou het probleem slechts verplaatsen. Daarnaast zijn er wereldwijd zo'n 2 miljard mensen in opkomende economieën die ook om energie gaan vragen. Voor die stijgende vraag moet ook een duurzame oplossing gevonden worden. Daar klinkt de echo in door van de groeiende vraag naar AGF in opkomende economieën. 

Publicatiedatum: 16-6-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Haven Rotterdam start fieldlab voor blockchain technologie
22-9-2017 30 nachten hinder op Antwerpse ring richting Gent
22-9-2017 17e hulpgoederentransport vanuit Hedel naar Oost-Europa.
20-9-2017 Frankrijk: Protestacties wegvervoer op 21 en 25 september
20-9-2017 Prinsjesdag 2017: Dit gaat er veranderen
19-9-2017 40% gecontroleerde vrachtwagens in overtreding tijdens Benelux-controle
18-9-2017 Swazilands eerste rechtstreekse verscheping van container met avocado's naar GB geslaagd
15-9-2017 Volkswagen Group maakt vanaf 2030 van elke auto elektrisch model
15-9-2017 Uien, perziken, druiven en sinaasappel over de A16
15-9-2017 Verladers betalen verhoging cao-loon chauffeurs
14-9-2017 Duitsland past regels winterbanden vrachtverkeer aan
14-9-2017 Brand in vrachtwagen bij DC Lidl
14-9-2017 TLN: Grote groei in transportsector zorgt voor tekort aan arbeidskrachten
14-9-2017 Zes vluchtelingen verstopt in vrachtwagen vol snijbonen
13-9-2017 Kuehne + Nagel breidt capaciteit uit in Geel
12-9-2017 Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken
12-9-2017 Zes op tien automobilisten kan auto op parkeerplaats niet meer vinden
11-9-2017 Nieuwe strengere eisen voor winterbanden in Duitsland
11-9-2017 Mark van Mierlo nieuwe eigenaar A. Kanters Internationaal Transport
8-9-2017 "Snelweg dreunt 2 keer zo hard als 30 jaar geleden"