Mededelingen

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

"Internationale markttoegang noodzakelijk voor Nieuw-Zeelandse uien"

Eén van Nieuw-Zeelands leidende AGF-bedrijven meent dat markttoegang en relevant blijven op de internationale markt de twee grootste uitdagingen zijn voor de tuinbouwsector in het land, die gedomineerd wordt door export. De Balle Bros Group investeert evenals veel andere bedrijven in de exportmarkt omdat de bescheiden binnenlandse afzetmarkt niet in verhouding staat tot het enorme productiepotentieel van het land. Het belang van vrijhandel is dan ook een belangrijk argument voor dit land en zou zowel meer banen als hogere inkomsten opleveren.


De uien komen aan in de faciliteit waar ze gesorteerd en in kratten verpakt worden

"Aangezien ons land 4,6 miljoen inwoners telt, en onze agrifoodsector voldoende produceert om 50 miljoen monden te voeden, moeten wij op zoek naar afzetmogelijkheden buiten Nieuw-Zeeland," legt algemeen directeur Dacey Balle uit. "Jaarlijks gaat 50% van onze productie naar de binnenlandse markt en is 50% bestemd voor buitenlandse klanten. We vinden onze binnenlandse klanten uiteraard erg belangrijk omdat zij een jaarronde vraag garanderen, maar het zijn onze successen op internationale markten die ons seizoen maken. Als bedrijf, en vertegenwoordigers van de sector, zijn we unaniem in onze wens om betere toegang tot zowel traditionele als nieuwe markten te krijgen.


De uien worden getopt, gesorteerd en gaan door de kwaliteitscontrole alvorens ze in zakken verpakt worden. 

Balle Bros is trots op zijn status als familiebedrijf. Dacey is de jongste telg van het gezin. Het bedrijf wordt gerund door 20 familieleden en 350 vaste medewerkers. Het klantenbestand dat Balle Bros bedient, is vooral geïnteresseerd in aardappelen en uien maar het bedrijf teelt ook wortelen, kool, bloemkool en pompoenen. 

Nieuw-Zeeland heeft een lange historie op het gebied van verticaal geïntegreerde waardeketens, die ontstaan zijn vanuit de noodzaak van een samenhangende toeleveringsketen naar verafgelegen overzeese markten. Om deze reden heeft Balle Bros, ondanks dat het een familiebedrijf is, altijd nauw samengewerkt met zijn partners in de toeleveringsketen en eindgebruikers om er zeker van te zijn dat de geleverde producten aan alle marktcriteria voldeden. Dit heeft geleid tot downstream-investeringen in pakstations, verwerkingsfacilteiten, marketing en distributie. Zo wordt ruim de helft van de totale aardappelopbrengst van het 1.600 hectare tellende areaal tot Franse frites verwerkt in de eigen fabriek van het bedrijf. Balle Bros teelt ook uien op zo'n 1.200 hectare. Van de 60.000 ton uien die hier geoogst worden, is het overgrote deel bestemd voor de export. Balle vertelt dat de Nieuw-Zeelandse sector erg gericht is op productkwaliteit en goede bewaareigenschappen. De ruggengraat van de onderneming is dan ook het uienras 'Pukekohe Longkeeper', dat een aandeel van 60% tot 70% in de totale productie heeft. Balle legt uit dat dit ras zeer lang houdbaar is, wel zo'n 7 tot 9 maanden. Het ras heeft iets scherpe smaak, gladde schil en is geschikt voor transport naar het noordelijke halfrond, met name Europa, tijdens het laagseizoen. 

Pallet uien die vermarkt worden on het Clipper Trading merk 

"Als uienleverancier hebben we een belangrijke rol in het garanderen van een stabiele aanvoer naar de retail," legt Balle uit. "We houden rekening met de de afspraken die onze verpakkers hebben met hun retailklanten en we steunen hen bij het vervullen van de vraag buiten het seizoen, zodat zij 12 maanden per jaar uien aan kunnen bieden."

Balle vertelt verder dat hij zijn bedrijf opdracht gegeven heeft om de mogelijkheden op nabij gelegen markten, in Azië, in kaart te brengen, waar de levensstandaard toeneemt en zo ook de vraag naar Nieuw-Zeelandse kwaliteits-AGF.


Simon Vale, accountmanager bij Balle Bros

"Als men echter kijkt naar de volumes die we verhandelen, dan werken we nog steeds in de marge," vervolgt Balle. "We voeden Azië niet maar slecht een klein percentage van de bevolking dat vraagt om producten van de hoogste kwaliteit. Het is niet zo dat we de massamarkt in Azië willen veroveren maar de toegang tot een aantal markten verloopt vaak allerminst soepel. China heeft toegang tot de Nieuw-Zeelandse markt maar andersom is dit tot op heden nog niet het geval. We hopen echter dat hier gauw verandering in komt," aldus Balle. 

Ook het thuisland kent de nodige uitdagingen, waaronder het werven van personeel in de agrarische sector en het vinden van geschikte landbouwgrond. De grootste bron van zorg is echter de beschikbaarheid van water. Balle legt uit dat de sector vaak het middelpunt van politieke discussies is, waarbij critici hun zorgen uiten over de grote hoeveelheden water die er gebruikt worden in landbouwsectoren zoals de melkveehouderij. 


Een container wordt geladen met als bestemming Indonesië

Als derde generatie familiebedrijf is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen en tegelijkertijd de traditionele kracht van de uienproductie, die gekenmerkt wordt door kwaliteit voor kwantiteit, hierbij niet uit het oog te verliezen. De directeur legt uit dat hij de vraag ziet veranderen, met name in Europa. 

"Op het Europese vasteland neemt de vraag naar speciale producten toe," legt Balle uit. "Men wil andere maten, rassen en rode uien. Als we echter vooruitkijken naar wat de nieuwste trend op de uienmarkt zou kunnen worden, dan zou dit een product moeten zijn van een nog hogere kwaliteit met langere houdbaarheid en betere productiviteit dan we tot nu toe hebben."

Voor meer informatie:
Kathy Cowell
Balle Bros Group
Tel: +64 9 2370892
kathy.cowell@ballebros.co.nz
www.ballebros.co.nz


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018