Dichter bij huis, heeft Harvest Fresh ook een sterke positie in Indonesië, waar de volumes en de prijzen toenemen. "Wij zijn feitelijk de enige leverancier aan deze markt. Zolang dit zo blijft, biedt de Indonesische markt ons volop kansen. Deze markt neemt zo'n 60.000 tot 70.000 ton uien op."
Hoewel er geen grote veranderingen in uienrassen plaats hebben gevonden hebben er volgens exportmanager Michael Croft wel wat kleine verschuivingen plaats gevonden. "Er is minder belangstelling voor zachtere rassen, die voorheen vrij populair waren maar die ook minder lang houdbaar zijn."
Voor Harvest Fresh andere exportcategorie, wortelen, verliep het seizoen veel voorspoediger. Het bedrijf werkt exclusief samen met Pypers Produce, de grootste teler/verpakker in het land, voor de jaarlijkse export van 5.000 ton wortelen van het ras Nantes. De grootste markten voor deze wortelen zijn de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Japan, Thailand, Singapore, Maleisië en Taiwan maar Michael is echter van mening dat er nog volop ruimte is voor uitbreiding.
"We zijn een belangrijke speler," vervolgt Guy. "We zijn de grootste exporteur met een aandeel van meer dan 60% van de export vanuit Nieuw-Zeeland. Pypers Produce is een geweldige teler/verpakker. De kwaliteit, houdbaarheid en smaak van hun wortelen is van wereldklasse. De wortelen worden geteeld met een goede gewasrotatie en minimaal gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen waardoor zij uitermate geschikt zijn voor de export naar verre bestemmingen."
Australië is Nieuw-Zeelands grootste concurrent. Toch denk Harvest Fresh onverslaanbaar te zijn als het aankomt op smaak en zoetheid. "Het enige minpunt is dat we vanwege de groeiomstandigheden niet in staat zijn om 12 maanden per jaar wortelen te leveren." Guy noemt daarnaast markttoegang als grootste uitdaging wanneer klanten de beschikbaarheid over binnenlandse aanvoer hebben.
"Wanneer er binnenlandse aanvoer is, is het voor hen moeilijk om te importeren," legt hij uit. "De uitdaging is om hier mee om te leren gaan en te zoeken naar markten waar de binnenlandse aanvoer geen invloed heeft op de importmogelijkheden. Wanneer er dus geen binnenlands product beschikbaar is, of de kwaliteit minder goed is, kunnen we op een regelmatige basis naar deze markten exporteren."
Voor meer informatie:
Micheal Croft
HarvestFresh
Tel: +64 9 412 5637
michael@harvestfresh.co.nz
www.harvestfresh.co.nz