Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage knolselderijexcursie Ardo, Tavenier en Ilton

Tholen - Als we toch eens knolselderij konden gaan verkopen in China... Een gedachte waar knolselderijspecialist voor de versmarkt Marc van Vooren mee speelt. Hij reisde al eens naar China af om de eerste contacten te leggen. Bij peren is het ook zo begonnen immers, vertelde hij. Marc was een van de gastheren op de knolselderijstudiedag die de telersvereniging afgelopen donderdag 29 juni organiseerde. Naast het bedrijf van Marc van Vooren werden ook industrieteler Tavenier en diepvriesbedrijf Ardo bezocht. "Een leerzame dag, waarbij je blik wordt verruimd. Je komt weer op nieuwe ideeën", zei een van de deelnemers. Ook werden de zorgen gedeeld over de heersende droogte.

Klik hier voor de fotoreportage


Impressie studiedag: de oogst van vorig seizoen keuren en de planten inspecteren, uitleg over de nieuwste plantrobot en een rondleiding in de fabriek van groenteverwerker Ardo

Plaats 3
In Nederland is knolselderij een klein product. Het wordt knolselderij door consumenten voornamelijk in de Hollandse erwtensoep verwerkt. Op consumentenmarkt in Oost-Europa staat knolselderij echter op de derde plaats van meest gegeten groenten. Tot een maand geleden was de markt daar nog niet vragend, maar sinds een aantal weken is er tekort. De prijzen verdubbelden van 20 naar 40 cent. De telers die nog product hebben, liepen tevreden rond. Voor de meeste telers is het over het algemeen genomen een redelijk seizoen geweest zeiden ze.


Een groepsfoto van de deelnemers aan de knolselderijstudiedag

Promotie
Positief is dat populariteit van knolselderij stijgt. De groente krijgt meer aandacht van chefkoks en dat sijpelt langzaam door naar de consument. Het is product dat je veelzijdig kan verwerken, in soepen, stoofpotten en salades maar ook als vervanging voor spaghetti in low-carb gerechten. "Jammer dat courgette daar meestal voor gebruikt wordt", vonden de telers. "Knolselderij heeft veel meer smaak." Teler Ted Vaalburg stopt veel energie in de promotie van knolselderij. Als Boer Ted organiseert hij jaarlijks het snert-event, staat op festivals en timmert aan de weg met de Ovaalburger, een vegetarische ragout op basis van 60 procent knolselderij omhult met een krokante buitenkant. Alle gastheren kregen van Ted een promotiepakket aangeboden waarin naast de Ovaalburger ook de eerste nieuwe knolselderij en biologische knoflook zat.


Een kijkje in de hal voor de verwerking van knolselderij bij Iltom

Breder
Het vermarkten van de groente of geld steken in de marketing doet de knolselderij telersvereniging niet, kennisuitwisseling staat op de eerste plaats. Het is een breder opgezette vereniging. Niet alleen telers zijn lid, ook veredelaars, landbouwmechanisatie en plantenleveranciers maken deel uit van de vereniging. "WE hebben ongeveer 110 leden die samen goed zijn voor ongeveer 60-70 procent van de Nederlandse productie", vertelt voorzitter Kees Vrolijk. "Eens per jaar hebben we een vergadering, die wordt altijd goed bezocht. Verder organiseren we elk jaar wel een uitje maar nooit eerder hebben we het zo groots aangepakt als deze dag."


Enkele deelnemers aan de knolselderijstudiedag, klik hier voor de fotoreportage

Stand van zaken
Naast kennis, wisselen telers die daarvoor open staan, twee keer per jaar de stand van zaken uit. Kees: "Half januari doen we een rondje om te inventariseren hoeveel voorraden er nog zijn en wat het geplande aantal hectare is voor het volgend seizoen. In mei vragen we naar het werkelijke areaal en de voorraden. De gegevens worden uitgewisseld met de telers die aan de enquête meedoen. Op basis daarvan kunnen die telers hun conclusies trekken."



Leerzaam
Voor een aantal telers is knolselderij een groot product binnen hun bouwplan, voor andere gaat het om een paar hectare. Veel van hen hebben een akkerbouwbedrijf en een grove groente als knolselderij past daar goed bij. De teelt en verwerking kan voor een groot deel geautomatiseerd en gemechaniseerd worden. Industrieteler Tavenier heeft zelfs het streven om geen personeel te hoeven inhuren. Leerzame verschillen in aanpak dus voor de telers. De fabriek van Adro imponeerde de deelnemers met automatiseringsgraad en verwerkingssnelheid.
Naast leerzame momenten werd ook voor de innerlijke mens gezorgd, waarbij knolselderijsoep twee maal op het menu stond. De knolselderijtelersvereniging krijgt natuurlijk nooit genoeg van knolselderij.

Klik hier voor de fotoreportage