Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veel onervaren telers laten zich verleiden door de goede opbrengsten

Spaanse knoflookexport noodgedwongen uitgesteld

Een paar weken geleden ging het Spaanse knoflookseizoen van start met de eerste Spring en paarse Spring knoflook. Momenteel worden er voorbereidingen getroffen voor de oogst van de paarse knoflook, die vanwege zijn organoleptische eigenschappen het meest kenmerkend is voor Spanje. "Het is nog maar afwachten of de gewassen schade hebben opgelopen door de hagel, zware neerslag en ongebruikelijk hoge temperaturen. We moeten een aantal dagen geduld hebben en kijken hoe de verdere ontwikkeling verloopt," legt Rafael Polo uit, commercieel directeur van Coopaman. 

De start van het seizoen werd gekenmerkt door een scherpe prijsdaling, die te wijten was aan de hooggespannen verwachtingen van een aantal telers. De prijzen zijn hierdoor tot onder het gemiddelde niveau van vorig jaar gedaald. 



Polo legt uit dat het feit dat de voorgaande twee seizoen erg goede resultaten hebben opgeleverd voor veel kleine en middelgrote telers reden was om ook te starten met de knoflookteelt. Met het oog op de dalende prijzen van Chinese knoflook en de grote productie die verwacht werd, heeft een aantal van deze telers geprobeerd hun product snel te verkopen. Sommigen hebben hun knoflook tegen lage prijzen verkocht. Dit is onbegrijpelijk aangezien er geen voorraden waren en de internationale markt vrijwel leeg was."

Als gevolg van deze situatie zag Coopaman zich genoodzaakt zijn verkoop uit te stellen. "We hebben in juni nauwelijks wat vermarkt. We hebben gewacht tot kleinere producenten klaar waren met hun verkoop maar momenteel verloopt onze afzet vlot. We leveren zo'n 30 containers per week af," vervolgt Polo. "Nu de markt stabieler is, is er een beter evenwicht tussen vraag en aanbod ontstaan."



Hoewel Europa altijd de belangrijkste exportbestemming voor het bedrijf is geweest, worden derde markten ook steeds belangrijker. "Onze knoflookexport naar Brazilië groeit en we exporteren wekelijks tussen de 10 tot 15 containers naar deze markt. Brazilië heeft de op één na de grootste knoflookconsumptie ter wereld met een 400 miljoen kilo per jaar. Het land kan zelf in 60% van zijn knoflookbehoefte voorzien. Ook de orders uit Verenigde Staten nemen toe." 

Coopaman vermarkt zijn knoflook onder de merknaam Pedroñete en zal dit jaar eveneens het merk Ajoman lanceren. "Voor dit merk selecteren we uitsluitend knoflook van de allerbeste kwaliteit die voorzien zal zijn van het keurmerk PGI Ajo Morado de las Pedroñeras. We zijn van mening dat dit een zeer goed verhandelbaar merk zal zijn, net zoals ons Pedroñete label. De eerste testen, op zowel de binnen- als buitenlandse markt, zullen in augustus plaatsvinden."

Voor meer informatie:
Rafael Polo
Coopaman
C/ General Borrero, s/n
16660 Las Pedroñeras
Cuenca, Spain.
M: + 34 639373567
T: +34 967160536
nacional@coopaman.com
www.coopaman.com

Publicatiedatum: