Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Concurrentie van de supermarkten is te groot voor De Eiffeltoren

"We zijn in schoonheid gestopt"

Tholen - Een traditionele buurtwinkel in Gent (BelgiŽ) houdt sinds 1 juli haar rolluiken naar beneden. "We kunnen niet meer op tegen de supermarkten", vertelt Ann Wauters. Zij is de derde generatie die de winkel, met de opmerkelijke naam De Eiffeltoren, samen met haar man Dirk Van De Walle runde. Het is met pijn in het hart maar ze zien de veranderingen om hen heen. Vier supermarkten in de buurt met lagere prijzen voor AGF zorgden ervoor dat zij ook de prijzen aanpasten. "Maar dan moet je wel omzet hebben", vertelt Ann. "We zijn in schoonheid gestopt. Op deze voet doorgaan, ging niet meer." De toekomst ligt nog open. Ann: "We laten het eerst allemaal even bezinken en gaan nog bedenken wat we nu gaan doen. We zijn nog te jong om te stoppen."


Het fruitrayon van De Eiffeltoren

Traditie
Met het sluiten van De Eiffeltoren, sluit ook het boek van traditionele groenten- en fruithandel in de buurt. De Eiffeltoren stond bekend om haar brede assortiment van witte en gele nectarines tot 4 soorten jonagold. De winkel startte in 1956. Daarvoor was grootvader al actief als groentenhandelaar op straat met de kar. "Toen mijn moeder 14 jaar werd, zijn ze met de winkel begonnen", vertelt Ann. Haar grootouders bleven de markten afstruinen om voor ieders budget iets in huis te hebben. De afgelopen twintig jaar waren Ann en Dirk eigenaar. Het is altijd hard werken geweest, opstaan om drie uur 's nachts om op de vroegmarkt inkopen te doen en tot zes uur klaar blijven staan voor de klanten.


Groentenrayon van De Eiffeltoren

Contacten
Met dat harde werken is het voorlopig gedaan. Wat Ann nu het meest mist zijn de contacten met de buurt. "De studenten om te bemoedigen tijdens hun examens, moeders met kinderen die een druifje of tomaatje kwamen proeven, je krijgt daar zoveel van terug", vertelt Ann. "Klanten vragen nu waar ze terecht kunnen maar dat weten wij ook niet goed. Veel buurtwinkels zoals wij zijn al verdwenen." Wat ook verdwijnt is de persoonlijke service. "Bij ons was er geen zelfbediening. De klanten kwamen niet aan de producten, dus in groente en fruit werd niet geknepen. Misschien zie je dat niet als je het koopt maar wel de dag erna", weet Ann.


Het logo van De Eiffeltoren en de miniatuur Eiffeltoren op de voorgevel van de winkel

Eiffeltoren
De Eiffeltoren was ook altijd een geliefd object voor toeristen om de fotograferen. Dat zal ook minder worden nu de rolluiken neer zijn gelaten. Ann: "Voordat mijn opa de groentenzaak startte, zat er een winkel in met naaigaren, die al hun spullen in Parijs haalden, vandaar De Eiffeltoren. Na de overname hebben we de naam gehouden en van ons logo een Eiffeltoren van groenten- en fruit gemaakt."


Groentenuitstalling van De Eiffeltoren

Groenten & Fruit
De Eiffeltoren
Zwijnaardsesteenweg 107
9000 Gent
T: +329 222 46 88
Info@eiffeltoren.be

Publicatiedatum: 12-7-2017
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-7-2017 "Mensen kopen gemak, supermarkten verpesten de markt"
20-7-2017 Marokko: hogere AGF-prijzen door aanhoudende koudegolf
19-7-2017 Bulters haalt voor de vakantie Champagne hout
14-7-2017 Startup Fruitkracht: geen frikadel maar fruit in de kantine
13-7-2017 Groentefamilie stopt na 37 jaar op weekmarkt Cuijk
13-7-2017 Pokť bowl steeds populairder
6-7-2017 Slimme kluis helpt veiligheid winkeliers te verhogen
6-7-2017 Consument wil meer lokale voeding, maar thuisverkoop blijft achter
4-7-2017 Boerenmarkten zijn van oudsher een succes in Canada
3-7-2017 Live cooking bij Fruithandel Vroegop
3-7-2017 Waarom de AGF-prijzen in Nieuw-Zeeland zoveel hoger zijn dan in AustraliŽ
29-6-2017 "Fruxino is hip en happening"
29-6-2017 Franchising detailhandel Food in de lift
28-6-2017 AGF-detailisten hebben geen last van gijzelsoftware
28-6-2017 Online groenten bestellen bij 'Buurderij' in Assen
27-6-2017 Awards en bloemen voor klanten van Gebrs van Aarle
27-6-2017 Producten op boerenmarkt zijn vaak niet lokaal geteeld
26-6-2017 Groentespeciaalzaken verliezen terrein aan buurtsupers
26-6-2017 Het Pomeloentje is een oase tussen het beton
23-6-2017 Detaillisten spelen in op het warme weer