Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuw type oplegger voorkwam beschadiging aan aardappelen

50 jaar bandlossers van H.W. van der Peet & Zn.

Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat Henk van der Peet sr. de eerste bandlosser bedacht. In 1967 klopte het Instituut voor Bewaring en Verwerking van Landbouwprodukten (IBVL) aan bij Van der Peet met de vraag of hij een voertuig kon ontwikkelen dat beschadiging van aardappelen tijdens transporthandelingen zou verminderen. Van der Peet nam daarop een bestaande laadbak. Op de vloer legde hij een transportband. Van daaruit plaatste hij schuine, uitneembare schotten naar de zijkant. De eerste bandlosser was een feit.

Sinds die eerste bandlosser heeft de ontwikkeling niet stilgestaan. Vandaag de dag ontwikkelt ontwikkelt en produceert H.W. van der Peet & Zn. lichte, stabiele bandlossers met de goede isolatiemogelijkheden. Valbeschadiging voorkomen is hierbij nog steeds de rode draad. De Nieuwkoopse carrosseriebouwer ontwierp valbrekers in allerlei uitvoeringen. Geïsoleerde togen, valkussens op de bodem en/of op de tunnel: allemaal om val- en drukbeschadiging te voorkomen. Maar ook de rond afgewerkte profielen die het bedrijf zelf ontwikkelde, beperken drukbeschadiging. Bovendien voorkomen ze dat er producten achterblijven in het voertuig.

Transport van losgestorte producten
Oorspronkelijk ontwikkeld voor aardappelen, kwamen er al snel bandlossers op de weg voor andere losgestorte producten. Anno 2017 bouwt H.W. van der Peet & Zn. specifieke voertuigen voor tal van producten. Denk aan bijvoorbeeld conserven, pootgoed en dergelijke. Bandlossers bestaan ook in uitvoeringen waarmee transportbedrijven verschillende producten kunnen vervoeren. Combinaties die veel voorkomen, zijn bijvoorbeeld aardappelen, uien en groenten. Dit alles met een optimale beladingsgraad van het voertuig.



Daarnaast rollen er ook regelmatig 'specials' uit de fabriek met bijvoorbeeld meerdere compartimenten, een extra transportband, speciale aandrijving en extra verwarming.
Tot slot denkt H.W. van der Peet & Zn. regelmatig mee over nieuw te ontwikkelen productielijnen of zelfs fabrieken. Dit om de bandlosser optimaal in te passen in het productieproces. De bandlossers van H.W. van der Peet & Zn. voldoen aan alle wet- en regelgeving op het gebied gebruiks- en voedselveiligheid (GMP en HACCP).

De Kolibri: de eerste zelfdragende bandlosser
H.W. van der Peet & Zn. ontwikkelde eveneens de eerste zelfdragende bandlosser: de Kolibri. Zelfdragend betekent dat de bandlosser geen volledig chassis heeft. Door speciale profielen en geïsoleerde panelen toe te passen, is de Kolibri 11 tot 17 procent lichter dan gewone bandlossers in een vergelijkbare uitvoering. Die gewichtsbesparing pakt positief uit voor het laadvermogen, wat ook nog eens gunstig is voor het milieu en het wegennet. Immers: men kan dezelfde hoeveelheid product in minder ritten vervoeren. De Kolibri is de eerste bandlosser ooit die in geheel zelfdragende uitvoering ontwikkeld en geproduceerd is. Haar naam dankt zij aan de lichtste vogel ter wereld. Een kolibrie heeft een zogeheten vakwerkgeraamte. De Kolibri van H.W. van der Peet & Zn. wordt volgens ditzelfde principe geproduceerd.



Na een testperiode van drie jaar kwam de Kolibri in 2010 in productie. Veel klanten ontdekten sinds die tijd de voordelen van de zelfdragende bandlosser. H.W. van der Peet & Zn. kan elk type bandlosser in een zelfdragende uitvoering leveren.
Een variant op de Kolibri is de Kolibri Streamer. Dit is een gestroomlijnde bandlosser waarmee een brandstofbesparing kan worden gerealiseerd van 5 liter per 100 km. De Kolibri Streamer is de enige trailer die binnen de Europese wegenverkeerswet gestroomlijnd kan worden uitgevoerd, zonder concessies te hoeven doen aan laadruimte en gewicht.

50 jaar productie van bandlossers
Sindsdien is er heel veel veranderd. De eerste bandlosser had een 1-toerenmotor. De zijschotten waren van multiplex. Zowel de zijschotten als het staal werden met de hand gelakt. Chauffeurs moesten het zeil met de hand van voor naar achteren trekken: een zware klus.

Een laag gewicht was niet het allerbelangrijkste, als het voertuig maar sterk was. Voor isolatie was een beetje extra karton ook wel goed. Aan vergrendelbare schuiven werd nog niet eens gedacht. Lossen gebeurde in kisten of op de vloer, want de fabrieken hadden nog geen bunkers. Laat staan dat de producten direct uit de wagen werden verwerkt.

Veel bedrijven uit de eerste jaren zijn nog steeds klant van H.W. van der Peet & Zn, waaronder AC Loogman uit Amsterdam, Bosman uit Nisse, Verhaar uit Noorden, Traveo uit Oudelande, Den Hamer Terneuzen (Zaamslag) en Schaap uit Biddinghuizen. Voor deze, en alle andere klanten blijft H.W. van der Peet & Zn. zich inzetten voor nieuwe transportoplossingen.

Landelijke Uiendag
De producten bekijken met al zijn mogelijkheden? Men is van harte welkom om de logistieke wensen te komen bespreken. Donderdag 24 augustus is H.W. van der Peet & Zn. vertegenwoordigt op de landelijke Uiendag 2017 in Colijnsplaat. Op woensdag 13 en donderdag 14 september is H.W. van der Peet & Zn. aanwezig op PotatoEurope in Emmeloord. Van donderdag 19 tot en met zaterdag 21 oktober staat het bedrijf op de MobiliteitsRai in Amsterdam.

Voor meer informatie:
H.W. van der Peet & Zn.
Transportweg 64
2420 AA Nieuwkoop
T: +31 (0)172-579318
www.vanderpeet.nl
Publicatiedatum: