Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grootste scheepvaartondernemingen ter wereld blijven groeien

De enorme containerschepen die sneakers, bananen en barbiepoppen over de hele wereld vervoeren, worden steeds groter. Hetzelfde geldt voor de bedrijven die de schepen bezitten. Er zal een grote fusie plaatsvinden in de sector die $500 miljard (€424 miljard) waard is. De bedrijven kunnen nu schaalvoordelen verwezenlijken en de vraag is toegenomen, terwijl de sector een jaar geleden de grootste crisis ooit meemaakte: het faillissement van Hanjin Shipping Co uit Zuid-Korea.

De grootste containervrachtlijn van Azië, China's Cosco Shipping Holdings, zei afgelopen maand dat ze meer dan $6 miljard (€5,08 miljard) zouden betalen voor hun concurrent Orient Overseas International, eigenaar van het grootste schip ter wereld. A.P. Moller-Maersk A/S uit Denemarken wil een Duitse concurrent overkopen en de eigen vloot versterken met onder andere een schip dat 180 miljoen iPads kan vervoeren. Volgens Alphaliner beheersen de vijf grootste containerlijnen 60% van de mondiale markt. Er wordt steeds meer verscheept en de vrachtvervoertarieven op belangrijke routes vanuit Azië zijn 22% hoger dan vorig jaar. 

Corrine Png, uitvoerend directeur van Crucial Perspective, een transport-onderzoeksbureau: "De stijgende marktconcentratie zal zorgen voor een betere prijselasticiteit en onderhandelingsmacht." Na het failliet van Hanjin in augustus 2016 veranderde de sector op dezelfde manier als het faillissement van de Lehman Brothers in de financiële sector tijdens de crisis in 2008. Hanjin was een van de grootste scheepvaartmaatschappijen ter wereld, maar doordat er meer aanbod dan vraag was, ontstond er een crisis in de sector. Hierdoor werd de prijselasticiteit en de winsten voor vervoerders verzwakt. In februari werd de maatschappij door Zuid-Korea failliet verklaard. 

Um Kyung-a, een analist bij Shinyoung Securities Co. in Seoul: "Na de ondergang van Hanjin Shipping is kwaliteit steeds belangrijker geworden in de sector van de containerscheepvaart. Daarom wordt de markt steeds meer gedomineerd door de grootste deelnemers met grote schepen. De kleinere bedrijven worden overbodig."

Um: "Het toenemende gebruik van mammoetschepen is de grootste oorzaak van de verandering. Bedrijven die deze schepen bezitten, hoeven minder schepen in te zetten en kunnen meer vrachten vervoeren." Volgens Um zijn er nu wereldwijd ongeveer 58 van zulke enorme schepen, die meer dan 18.000 containers kunnen vervoeren. Dit aantal zal de komende twee jaar naar verwachting verdubbelen. Ongeveer de helft van de schepen zal in het bezit komen bij de grootste bedrijven. 

Meer vraag
Het aanbodoverschot dat de groei afgelopen jaar belemmerde, is nog niet helemaal verdwenen. Nieuwkomers breiden uit en oude schepen blijven bestaan. Volgens Crucial Perspective zal de capaciteit van de containerscheepvaartsector dit jaar naar verwachting 3,4% groeien en in 2018 3,6%. Toch lijkt het erop dat de vraag meer is gestegen. A.P. Moller-Maersk bezit een van de grootste maatschappijen ter wereld. Hij zei dat de vraag het eerste kwartaal van het jaar is gestegen. Als de omstandigheden verbeteren, zal de winst van de eerste helft van het jaar 1,85 miljard yuan (€236 miljard) zijn, vergeleken met het verlies van een jaar geleden. Andrew Lee, analist bij Jefferies Group LLC: "We ramen dat de mondiale groei van de vraag in 2017-2019 groter zal zijn dan de groei van het aanbod."

Vakantieseizoen
Eerder dit jaar hebben Maersk, Hyundai Merchant Marine uit Zuid-Korea en andere scheepvaartlijnen afspraken gemaakt met hun klanten. De afspraken houden in dat de jaarlijkse tarieven voor vrachten vanuit Azië naar winkels in de VS (zoals Wal-Mart en Target) verhoogd worden. Supermarkten vergroten hun inventaris meestal in het derde kwartaal, vlak voor de kerstvakantie. Lee zei dat vrachttarieven verder zullen stijgen zodra het hoogseizoen voor de sector begint. Brian Yarbrough, analist bij Edward Jones: "Als de containerkosten omhoog gaan, wordt het zwaarder voor ons. Supermarkten hebben drie keuzes: ze kunnen die prijzen doorspelen naar de klanten, de organisatie kan de hoge kosten compenseren of de organisatie zegt eerlijk dat de brutomarges onder druk staan vanwege de hogere vrachtkosten."

Belangrijke gebeurtenissen
  • In 2015 maakte Cosco Group en China Shipping Group bekend dat ze gingen fuseren om de grootste containerlijn van Azië te creëren: Cosco Shipping Holdings Co.
  • CMA CGM SA kocht in 2016 Neptune Orient Lines Ltd. uit Singapore. Maersk kocht Hamburg Süd en drie scheepvaartmaatschappijen stemden in om hun bedrijf te fuseren. 
  • In 2017 werd United Arab Shipping overgenomen door Hapag-Lloyd AG. Cosco Shipping bood aan om Orient Overseas International uit Hong Kong te kopen. 
Publicatiedatum: