Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jody Cleworth, Marine Transport International

Blockchain biedt logistieke sector connectiviteit, efficiëntie en veiligheid

Het logistieke technische bedrijf MTI (Marine Transport International) heeft met succes een pilotproject afgerond dat aantoont dat blockchain-technologie de logistieke sector een betere connectiviteit en meer efficiëntie en veiligheid biedt. 

Vandaag presenteerde MTI samen met Agility Sciences het white paper voor het gebruik van hun Container Streams systeem. De resultaten van de pilot zijn geverifieerd door de Universiteit van Kopenhagen en door de afdeling maritieme techniek van het Blockchain Labs for Open Collaboration (BLOC). 

Jody Cleworth, directeur van Marine Transport International legt uit dat de bevindingen die dit geslaagde pilotproject heeft opgeleverd het potentieel van blockchain-technologie illustreren wanneer deze toegepast wordt om meerdere partijen in de toeleveringsketen met elkaar te verbinden. "We zijn er zeker van dat blockchain logistieke bedrijven een breed scala aan mogelijkheden te bieden heeft."
 
"We moeten in staat zijn te communiceren tussen meerdere blockchains en intra-operatief te werken. We hebben op dit gebied al wat werk verricht zodat meerdere apparaten, blockchains en bestaande systemen met elkaar kunnen communiceren waardoor een uniforme communicatie tussen de blockchains mogelijk is. 

"Een toeleveringsketen die voorbereid is op blockchain is veel beter bestand tegen cyberaanvallen omdat een kopie van de belangrijkste verzendgegevens in een subsysteem op een gedecentraliseerd netwerk wordt opgeslagen waardoor de gegevens veilig zijn zelfs wanneer één van de subsystemen aangetast is. 

Karim Jabbar van de faculteit Computer Science van de Universiteit van Kopenhagen voegt er aan toe dat dit pilotproject het enorme potentieel van de toepassing van zogenaamde 'distributed ledger' technologieën voor het verbeteren van distributieprocessen heeft bewezen. Het Container Streams systeem is uniek omdat een volledige vervanging van bestaande systemen overbodig is. Deze MTI oplossing is volledig interoperabel met de bestaande infrastructuur. De toepassing van distributed legder technologie levert de logistieke sector naast meer transparantie, connectiviteit ook een fikse kostenbesparing op."



Cleworth vertelt verder dat de kosten vrij laag zijn en het er vooral om gaat om de mensen met de juiste capaciteiten in te schakelen. 

"We schatten de kostenbesparing voorzichtig in op 90%. In de logistieke sector zijn we vaak gefocust op nieuwe regelgeving en resultaten en doen we er alles aan om deze te beheren. De kostenbesparing komt in dit geval voort uit de automatisering van data. Men heeft verschillende data-opslagsystemen die data bevatten maar die niet effectief benut worden. Door op een slimme manier contact te maken worden alle gegevens verzameld en verwerkt en daar hoeft geen mens aan te pas te komen. Wij kunnen vervolgens deze gegevens verwerken en formatteren ongeacht of het nu een oud of nieuw systeem betreft. Wij kunnen blockchain toepassen om dit werk voor ons te doen en zo onze administratieve kosten verlagen."

"Waar men het soms moeilijk mee heeft is dat men een lokaal verkoopteam en intern rapportagesysteem heeft om alle cijfers en gegevens in te voeren en een spreadsheet te maken maar dat blockchain-technologie dit werk voor je doet aan de hand van bestaande parameters."



Deze technologie kan in de toeleveringsketen van voedingsproducten toegepast worden. In de eerste plaats om de herkomst te garanderen. "Men weet waar een product vandaan komt en wat de bestemming ervan is. Transacties zullen hierdoor soepeler verlopen en een groot deel van het papierwerk kan worden geschrapt. Er zijn veel certificaten en regels met betrekking tot de export. Instanties controleren doorgaans echter alleen als het echt noodzakelijk is. Wanneer de gegevens in de blockchain opgeslagen zijn, kunnen regelgevende instanties zendingen controleren aan de hand van specifieke parameters. Ze hebben dan realtime inzage in contracten en certificaten. 

"Wat we doen met ons 'white paper' is gegevens verzamelen zodra een container geladen wordt, waarbij producenten specifieke informatie over volumes en producten kunnen opnemen, evenals weergegevens om de kwaliteit van de producten te garanderen. Deze invoer van gegevens kan gedurende de hele toeleveringsketen plaatsvinden. Of producten nu in opslag zijn, verwerkt worden of direct aan de retail geleverd worden, men kan de keten te allen tijde volgen. Het beheer van deze gegevens wordt geautomatiseerd aan de hand van data die het systeem op verschillende punten bereikt. 

"wanneer we met producenten praten, willen zij graag toegang tot deze gegevens om de herkomst en certificering van producten te verifiëren. Het systeem draagt eveneens bij aan een grotere efficiëntie van de toeleveringsketen waardoor er vaker op tijd geleverd kan worden."

Voor meer informatie: 
Jody Cleworth
Marine Transport International
jody@askmti.com
Publicatiedatum: