Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Wim Hameaekers, Haystack over de keuzes die consumenten maken:

Hoe win je in de supermarkt?

Tholen - Hoe kun je shoppers veranderen in kopers? Mensen die in een supermarkt zijn, hebben ontzettend veel keuze. Wij moeten ze helpen. In een gemiddelde supermarkt zijn er 20.000 tot 30.000 SKU's, ofwel unieke producten. Hiervan komen er 200 tot 300 bij de mensen in huis. Dit betekent dus dat je je als merk goed moet onderscheiden."

Dit vertelde Wim Hamaekers van Haystack tijdens het International Strawberry Congress. Hij presenteerde diverse interessante weetjes over consumentengedrag. Haystack maakt in haar onderzoeken onder andere gebruik van eye-tracking om consumentengedrag te detecteren en te zien hoe mensen beslissingen maken. Dit gebeurt natuurlijk een deel bewust, maar grotendeels onbewust."



Blurred
Hij geeft een voorbeeld. "Als mensen focussen op een bepaald product of merk en ze zoeken dit in de supermarkt, dan is de rest 'blurred' ofwel vaag. Het is dus belangrijk om aan branding te doen en herkenbaar te zijn voor de consument. In het boek 'How brands grow' wordt dit volgens Wim goed uitgelegd. Als goed voorbeeld van een herkenbaar merk noemt hij het biermerk Carlsberg, die zelfs herkenbaar is als ze de naam niet gebruiken in een reclame-uiting, maar alleen de letters.

Beslissingen

Wim gaf aan dat mensen een beslissing maken op grond van verschillende zaken. "Belangrijke onderdelen zijn kleur, vormen, getallen en woorden. Wij maken gebruik van verschillende tools, waaronder eye-tracking, neuroresearch EEG&GSR en virtual reality. Hierdoor kunnen we de consument nog beter begrijpen."

Hoe win je in de winkel?
Volgens Wim zijn er vijf zaken waar je op moet letten als je in de winkel je producten positioneert. De eerste tip die hij gaf is 'wees zichtbaar'. Hierbij liet hij een voorbeeld zien van een opvallende witte doos met Hoogstraten aardbeien, waarbij het kleurencontrast duidelijk zichtbaar was. Hij gaf ook aan dat het belangrijk is dat mensen je onthouden. "Goed is om niet te veel informatie op de verpakking te zetten! Ook niet op de 'tag' bij het product. Veel mensen lezen dit niet eens." Naast deze twee aspecten noemde Wim dat je als merk of product 'relevant', 'consistent' en 'onvergetelijk' moet zijn om echt op te vallen. "Maak het makkelijk voor de shopper."

Voor meer informatie:

Publicatiedatum: 14-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ocado gebruikt nieuwe robottechnologie
20-7-2018 Sluipt de gele olifant weg bij de blauwe reus?
20-7-2018 PLUS wil af van plastic
20-7-2018 AH introduceert premium AGF-lijn: Uitblinkers
20-7-2018 Colruyt Group breidt toepassing van SmartWithFood-app verder uit
19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 EmtÚ verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize