Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Wim Hameaekers, Haystack over de keuzes die consumenten maken:

Hoe win je in de supermarkt?

Tholen - Hoe kun je shoppers veranderen in kopers? Mensen die in een supermarkt zijn, hebben ontzettend veel keuze. Wij moeten ze helpen. In een gemiddelde supermarkt zijn er 20.000 tot 30.000 SKU's, ofwel unieke producten. Hiervan komen er 200 tot 300 bij de mensen in huis. Dit betekent dus dat je je als merk goed moet onderscheiden."

Dit vertelde Wim Hamaekers van Haystack tijdens het International Strawberry Congress. Hij presenteerde diverse interessante weetjes over consumentengedrag. Haystack maakt in haar onderzoeken onder andere gebruik van eye-tracking om consumentengedrag te detecteren en te zien hoe mensen beslissingen maken. Dit gebeurt natuurlijk een deel bewust, maar grotendeels onbewust."



Blurred
Hij geeft een voorbeeld. "Als mensen focussen op een bepaald product of merk en ze zoeken dit in de supermarkt, dan is de rest 'blurred' ofwel vaag. Het is dus belangrijk om aan branding te doen en herkenbaar te zijn voor de consument. In het boek 'How brands grow' wordt dit volgens Wim goed uitgelegd. Als goed voorbeeld van een herkenbaar merk noemt hij het biermerk Carlsberg, die zelfs herkenbaar is als ze de naam niet gebruiken in een reclame-uiting, maar alleen de letters.

Beslissingen

Wim gaf aan dat mensen een beslissing maken op grond van verschillende zaken. "Belangrijke onderdelen zijn kleur, vormen, getallen en woorden. Wij maken gebruik van verschillende tools, waaronder eye-tracking, neuroresearch EEG&GSR en virtual reality. Hierdoor kunnen we de consument nog beter begrijpen."

Hoe win je in de winkel?
Volgens Wim zijn er vijf zaken waar je op moet letten als je in de winkel je producten positioneert. De eerste tip die hij gaf is 'wees zichtbaar'. Hierbij liet hij een voorbeeld zien van een opvallende witte doos met Hoogstraten aardbeien, waarbij het kleurencontrast duidelijk zichtbaar was. Hij gaf ook aan dat het belangrijk is dat mensen je onthouden. "Goed is om niet te veel informatie op de verpakking te zetten! Ook niet op de 'tag' bij het product. Veel mensen lezen dit niet eens." Naast deze twee aspecten noemde Wim dat je als merk of product 'relevant', 'consistent' en 'onvergetelijk' moet zijn om echt op te vallen. "Maak het makkelijk voor de shopper."

Voor meer informatie:

Publicatiedatum: 14-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Sligro Almelo brandt noten bewust overdag voor geur
22-9-2017 Neppe e-mail winactie van Jumbo in omloop
22-9-2017 AH Online naar omzet van 400 miljoen euro
22-9-2017 14.000 zonnepanelen op dak van hoofdkantoor en DC van Jumbo
22-9-2017 Leclerc vergroot voorsprong op Carrefour in Frankrijk
21-9-2017 Amazon breidt thuisbezorging in Italië uit
21-9-2017 AH bereidt zich voor op ingebruikname nieuw online DC
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
21-9-2017 Aldi Nord is de nummer 1 discounter van Duitsland
20-9-2017 Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk
20-9-2017 Edwin de Maa nieuwe commercieel directeur van de Detailresult Groep
20-9-2017 Boni sluit webwinkel en mikt online op Picnic
19-9-2017 Polen: Eurocash neemt Mila S.A. over
19-9-2017 Bidfood en Albert Heijn zetten in op de zorg
19-9-2017 Carrefour opent 15 afhaalpunten voor online bestellingen
18-9-2017 Aldi Nord gaat inkoop A-merken internationaliseren
18-9-2017 Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh
18-9-2017 Aldi Nord: aanbod vers en veelzijdigheid groeit
18-9-2017 AGF-afdeling Oostenrijkse Merkur in marktsfeer
18-9-2017 Edeka is opnieuw 'opleider van het jaar'