Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Wim Hameaekers, Haystack over de keuzes die consumenten maken:

Hoe win je in de supermarkt?

Tholen - Hoe kun je shoppers veranderen in kopers? Mensen die in een supermarkt zijn, hebben ontzettend veel keuze. Wij moeten ze helpen. In een gemiddelde supermarkt zijn er 20.000 tot 30.000 SKU's, ofwel unieke producten. Hiervan komen er 200 tot 300 bij de mensen in huis. Dit betekent dus dat je je als merk goed moet onderscheiden."

Dit vertelde Wim Hamaekers van Haystack tijdens het International Strawberry Congress. Hij presenteerde diverse interessante weetjes over consumentengedrag. Haystack maakt in haar onderzoeken onder andere gebruik van eye-tracking om consumentengedrag te detecteren en te zien hoe mensen beslissingen maken. Dit gebeurt natuurlijk een deel bewust, maar grotendeels onbewust."



Blurred
Hij geeft een voorbeeld. "Als mensen focussen op een bepaald product of merk en ze zoeken dit in de supermarkt, dan is de rest 'blurred' ofwel vaag. Het is dus belangrijk om aan branding te doen en herkenbaar te zijn voor de consument. In het boek 'How brands grow' wordt dit volgens Wim goed uitgelegd. Als goed voorbeeld van een herkenbaar merk noemt hij het biermerk Carlsberg, die zelfs herkenbaar is als ze de naam niet gebruiken in een reclame-uiting, maar alleen de letters.

Beslissingen

Wim gaf aan dat mensen een beslissing maken op grond van verschillende zaken. "Belangrijke onderdelen zijn kleur, vormen, getallen en woorden. Wij maken gebruik van verschillende tools, waaronder eye-tracking, neuroresearch EEG&GSR en virtual reality. Hierdoor kunnen we de consument nog beter begrijpen."

Hoe win je in de winkel?
Volgens Wim zijn er vijf zaken waar je op moet letten als je in de winkel je producten positioneert. De eerste tip die hij gaf is 'wees zichtbaar'. Hierbij liet hij een voorbeeld zien van een opvallende witte doos met Hoogstraten aardbeien, waarbij het kleurencontrast duidelijk zichtbaar was. Hij gaf ook aan dat het belangrijk is dat mensen je onthouden. "Goed is om niet te veel informatie op de verpakking te zetten! Ook niet op de 'tag' bij het product. Veel mensen lezen dit niet eens." Naast deze twee aspecten noemde Wim dat je als merk of product 'relevant', 'consistent' en 'onvergetelijk' moet zijn om echt op te vallen. "Maak het makkelijk voor de shopper."

Voor meer informatie:

Publicatiedatum: 14-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies
17-5-2018 TPG zet Poundworld te koop
17-5-2018 Waarom Colruyt eigen aandelen blijft inkopen
17-5-2018 700.000 euro voor 'bananenfonds'
16-5-2018 Penny laat zien waar bijensterfte toe leidt en haalt schappen leeg
16-5-2018 Waitrose-supermarkten krijgen vegan-afdeling
16-5-2018 Chinese Fruit Day begint met nieuw concept AGF-winkels
16-5-2018 Gratis fruit voor kids in 400 winkels
16-5-2018 Roemenië: Mega Image heeft 19% meer omzet in eerste kwartaal
16-5-2018 186.000 zakjes gekke groenten klaar voor verkoop
15-5-2018 AH kweekt oesterzwammen op koffiedik bij AH Gelderlandplein
15-5-2018 Kassa: Boodschappen 8 procent duurder, Jumbo voordeligste
15-5-2018 Auchan ontwikkelt nieuwe residuvrij AGF-assortiment
15-5-2018 Zweden: Östgötasvamp lanceert paddenstoelen verrijkt met vitamine D
15-5-2018 Zweden: ICA maakt minder omzet in thuismarkt
15-5-2018 Lidl opent versaanval op Albert Heijn
15-5-2018 Lokale producten bij de supermarkt: kan dat wel?