Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Wim Hameaekers, Haystack over de keuzes die consumenten maken:

Hoe win je in de supermarkt?

Tholen - Hoe kun je shoppers veranderen in kopers? Mensen die in een supermarkt zijn, hebben ontzettend veel keuze. Wij moeten ze helpen. In een gemiddelde supermarkt zijn er 20.000 tot 30.000 SKU's, ofwel unieke producten. Hiervan komen er 200 tot 300 bij de mensen in huis. Dit betekent dus dat je je als merk goed moet onderscheiden."

Dit vertelde Wim Hamaekers van Haystack tijdens het International Strawberry Congress. Hij presenteerde diverse interessante weetjes over consumentengedrag. Haystack maakt in haar onderzoeken onder andere gebruik van eye-tracking om consumentengedrag te detecteren en te zien hoe mensen beslissingen maken. Dit gebeurt natuurlijk een deel bewust, maar grotendeels onbewust."



Blurred
Hij geeft een voorbeeld. "Als mensen focussen op een bepaald product of merk en ze zoeken dit in de supermarkt, dan is de rest 'blurred' ofwel vaag. Het is dus belangrijk om aan branding te doen en herkenbaar te zijn voor de consument. In het boek 'How brands grow' wordt dit volgens Wim goed uitgelegd. Als goed voorbeeld van een herkenbaar merk noemt hij het biermerk Carlsberg, die zelfs herkenbaar is als ze de naam niet gebruiken in een reclame-uiting, maar alleen de letters.

Beslissingen

Wim gaf aan dat mensen een beslissing maken op grond van verschillende zaken. "Belangrijke onderdelen zijn kleur, vormen, getallen en woorden. Wij maken gebruik van verschillende tools, waaronder eye-tracking, neuroresearch EEG&GSR en virtual reality. Hierdoor kunnen we de consument nog beter begrijpen."

Hoe win je in de winkel?
Volgens Wim zijn er vijf zaken waar je op moet letten als je in de winkel je producten positioneert. De eerste tip die hij gaf is 'wees zichtbaar'. Hierbij liet hij een voorbeeld zien van een opvallende witte doos met Hoogstraten aardbeien, waarbij het kleurencontrast duidelijk zichtbaar was. Hij gaf ook aan dat het belangrijk is dat mensen je onthouden. "Goed is om niet te veel informatie op de verpakking te zetten! Ook niet op de 'tag' bij het product. Veel mensen lezen dit niet eens." Naast deze twee aspecten noemde Wim dat je als merk of product 'relevant', 'consistent' en 'onvergetelijk' moet zijn om echt op te vallen. "Maak het makkelijk voor de shopper."

Voor meer informatie:

Publicatiedatum: 14-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-2-2018 Kassaloos winkelen met AI technologie
23-2-2018 Vrolijke Versbox Jan Linders stimuleert kinderen om AGF te kopen
23-2-2018 Plus zet biologische AGF op de A-locatie
22-2-2018 Meer Ierse export via Lidl
22-2-2018 5 moestuinpotjes in spaaractie AH
22-2-2018 "De gesloten keten is onze kracht"
21-2-2018 Duitsland: Rewe plaatst orderbrieven ter waarde van €1 mld
21-2-2018 Lidl opent drie filialen in Brussel
21-2-2018 Belgische Colruyt met eigen merk in internet boodschappendienst Stockton
21-2-2018 Aanbiedingen Vomar niet meer beschikbaar in de webwinkel
21-2-2018 Walmart ziet online verkopen dalen
20-2-2018 Belgische pilot om AGF te leveren via Openbaar Vervoer
20-2-2018 Waitrose verkoopt chocolade avocado's
20-2-2018 Zwitserland: meer omzet en marktaandeel voor Coop
20-2-2018 Is het einde van de online supermarkt in zicht?
20-2-2018 "Medestanders in AGF gezocht om voedingssysteem positief om te buigen!"
20-2-2018 Zwitserland: Coop groeit en wint markaandeel
19-2-2018 Bijzondere prijsbewegingen in de AGF monitor week 7
19-2-2018 Aldi gaat Italiaanse markt op
19-2-2018 Op 1 maart openen 10 Aldi winkels in Italië.