Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Eigenaar Foodbag wil 1% Belgische huishoudens beleveren

"Businessmodel supermarkt niet meer van deze tijd"

Tholen - Als ik vroeger laat thuis kwam had ik vaak geen tijd om naar de supermarkt te gaan. Daarom ben ik in oktober 2014 gestart met de maaltijdbox. In de beginperiode maakte ik de boxen nog in mijn keuken, het waren er zo'n 100 per week. Tegenwoordig zijn dat er 250 tot 300.000 maaltijden per week", vertelde oprichter Stéphane Ronse tijdens het International Strawberry Congress. "Ik startte in de keuken en pakte daar de boxen in. Ik bezorgde nog met mijn eigen auto met de airco op de hoogste stand. Nu is mijn droom om aan 1% van de Belgische huishouden maaltijdboxen te leveren."



Belgische origine
Hij geeft aan dat het concept niet nieuw was toen hij ermee startte. "Er waren meer bedrijven actief die een maaltijdbox bezorgde. In België was Smartmat en in Duitsland groeide Hello Fresh enorm. Toch was ik ervan overtuigd dat Foodbag een lans had in die markt. Ik vond het bijvoorbeeld heel belangrijk dat er zo veel mogelijk producten van Belgische origine waren. Daarmee onderscheidde ik me van de rest."

Niet meer van deze tijd

Stéphane Ronse geeft aan dat de gang van zaken in een supermarkt niet meer van deze tijd is. "Het businessmodel is nog hetzelfde als decennia geleden. Mensen gaan naar de winkel, pakken een winkelwagentje of mandje, zoeken hun producten op, leggen deze op de band bij de kassa, laden producten weer in, zetten de boodschappen in de auto en laden ze thuis weer uit. Alles bij elkaar kost dit ontzettend veel tijd."

Exploderen in 2020

Er wordt steeds meer online besteld. "Het online bestellen van verse producten is nog niet bij iedereen ingeburgerd, maar ook dat segment groeit. De Fast Moving Consumer Goods worden makkelijk online besteld, maar steeds meer mensen zijn bereid om ook versproducten online te bestellen. Volgens GfK zal het online koopgedrag exploderen in 2020."

Op distributiegebied is gekoeld vervoer steeds beter geregeld. "In België hebben we Bubble Post en in Nederland is PostNL bezig met gekoeld vervoer. "Tijd is zeer belangrijk, producten moeten er zijn als de mensen het verwachten. De nummer 1 reden van het verliezen van klanten is slecht georganiseerde distributie." Voor de komende jaren is het organiseren van logistiek en 'warehousing' van de uitdagingen. "Alles moet laat worden ingepakt omdat het versproducten zijn, maar zo snel mogelijk worden bezorgd. Just in time management is een moeilijke uitdaging."

Voor meer informatie:
Stéphane Ronse
stephane@foodbag.be
www.foodbag.be

Publicatiedatum: 25-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

15-12-2017 Lidl biedt basisscholen een moestuin starterskit aan
15-12-2017 Consument betaalt hoogste prijs voor boodschappen in 4 jaar tijd
15-12-2017 Succesvolle heropening van Metro Leipzig
15-12-2017 "Vooral groenten en fruit liefst zo laat mogelijk ingekocht"
15-12-2017 AH stopt met AH to go in Duitsland
15-12-2017 Meer omzet in Britse supermarktsector
14-12-2017 Aldi Süd: nieuwe focus op Fresh Convenience
13-12-2017 AH komt met app voor bezorgdienst Rappie
13-12-2017 Online supermarkt Picnic in 2018 naar Amsterdam
13-12-2017 Biologische supermarkt 'Bio Family' gelanceerd in Poznan
13-12-2017 Dansk Supermarked introduceert vegetarisch gehakt
13-12-2017 Colruyt boekt meer omzet, maar minder winst
12-12-2017 "Vroeger was de vraag naar exclusieve AGF groter dan nu"
12-12-2017 Zweden: 3,5% omzetgroei voor ICA
11-12-2017 AGF monitor: prijsafstand tussen goedkoopste en duurste formule daalt iets
11-12-2017 7000m2 inspiratie op Allerhande Kerstfestival
11-12-2017 Asda wil saneren
11-12-2017 Jumbo heeft locatie op het oog voor eerste winkel in België
11-12-2017 "AH denkt aan bezorgen warme maaltijden"
11-12-2017 Dick Boer:"We hebben onze versafdeling niet genoeg beschermd"