Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Eigenaar Foodbag wil 1% Belgische huishoudens beleveren

"Businessmodel supermarkt niet meer van deze tijd"

Tholen - Als ik vroeger laat thuis kwam had ik vaak geen tijd om naar de supermarkt te gaan. Daarom ben ik in oktober 2014 gestart met de maaltijdbox. In de beginperiode maakte ik de boxen nog in mijn keuken, het waren er zo'n 100 per week. Tegenwoordig zijn dat er 250 tot 300.000 maaltijden per week", vertelde oprichter Stéphane Ronse tijdens het International Strawberry Congress. "Ik startte in de keuken en pakte daar de boxen in. Ik bezorgde nog met mijn eigen auto met de airco op de hoogste stand. Nu is mijn droom om aan 1% van de Belgische huishouden maaltijdboxen te leveren."



Belgische origine
Hij geeft aan dat het concept niet nieuw was toen hij ermee startte. "Er waren meer bedrijven actief die een maaltijdbox bezorgde. In België was Smartmat en in Duitsland groeide Hello Fresh enorm. Toch was ik ervan overtuigd dat Foodbag een lans had in die markt. Ik vond het bijvoorbeeld heel belangrijk dat er zo veel mogelijk producten van Belgische origine waren. Daarmee onderscheidde ik me van de rest."

Niet meer van deze tijd

Stéphane Ronse geeft aan dat de gang van zaken in een supermarkt niet meer van deze tijd is. "Het businessmodel is nog hetzelfde als decennia geleden. Mensen gaan naar de winkel, pakken een winkelwagentje of mandje, zoeken hun producten op, leggen deze op de band bij de kassa, laden producten weer in, zetten de boodschappen in de auto en laden ze thuis weer uit. Alles bij elkaar kost dit ontzettend veel tijd."

Exploderen in 2020

Er wordt steeds meer online besteld. "Het online bestellen van verse producten is nog niet bij iedereen ingeburgerd, maar ook dat segment groeit. De Fast Moving Consumer Goods worden makkelijk online besteld, maar steeds meer mensen zijn bereid om ook versproducten online te bestellen. Volgens GfK zal het online koopgedrag exploderen in 2020."

Op distributiegebied is gekoeld vervoer steeds beter geregeld. "In België hebben we Bubble Post en in Nederland is PostNL bezig met gekoeld vervoer. "Tijd is zeer belangrijk, producten moeten er zijn als de mensen het verwachten. De nummer 1 reden van het verliezen van klanten is slecht georganiseerde distributie." Voor de komende jaren is het organiseren van logistiek en 'warehousing' van de uitdagingen. "Alles moet laat worden ingepakt omdat het versproducten zijn, maar zo snel mogelijk worden bezorgd. Just in time management is een moeilijke uitdaging."

Voor meer informatie:
Stéphane Ronse
stephane@foodbag.be
www.foodbag.be

Publicatiedatum: 25-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-4-2018 Supermarkt schuldig aan val op AGF-afdeling
20-4-2018 Nieuwe app om producten te 'scouten'
20-4-2018 Spanje: 6% meer jaaromzet voor Condis
19-4-2018 Picnic verdubbelt capaciteit met nieuw dc
19-4-2018 Delhaize lanceert informatief voedlingslabel
19-4-2018 Carrefour gaat exclusief in zee met Greenyard
19-4-2018 JD.com schroeft expansie op
19-4-2018 Spaanse supermarkten willen eerlijke concurrentie met Amazon
18-4-2018 'Young & Urban by Spar' startup-initiatief
18-4-2018 "Franse consumenten waarderen importproducten"
17-4-2018 Aldi en Lidl groeien in eerste kwartaal 2018 sneller dan de markt
17-4-2018 Minder verlies voor bedrijf achter HelloFresh
17-4-2018 Zwitserland: Coop neemt Siroop over
17-4-2018 Inkijkje in de Poolse retail- en voedselmarkt
17-4-2018 Groceries Code Adjudicator monitort correcte handelswijze supermarkten
16-4-2018 AH sterkste supermarktmerk, Lidl beste prijs/kwaliteitsverhouding en aanbiedingen
16-4-2018 "Winkelen met stembediening grote kans voor retailers"
16-4-2018 Auchan breidt uit
16-4-2018 Omzet Carrefour België in eerste kwartaal 2018 gedaald
13-4-2018 Makkelijker samen boodschappen doen