Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Eigenaar Foodbag wil 1% Belgische huishoudens beleveren

"Businessmodel supermarkt niet meer van deze tijd"

Tholen - Als ik vroeger laat thuis kwam had ik vaak geen tijd om naar de supermarkt te gaan. Daarom ben ik in oktober 2014 gestart met de maaltijdbox. In de beginperiode maakte ik de boxen nog in mijn keuken, het waren er zo'n 100 per week. Tegenwoordig zijn dat er 250 tot 300.000 maaltijden per week", vertelde oprichter Stéphane Ronse tijdens het International Strawberry Congress. "Ik startte in de keuken en pakte daar de boxen in. Ik bezorgde nog met mijn eigen auto met de airco op de hoogste stand. Nu is mijn droom om aan 1% van de Belgische huishouden maaltijdboxen te leveren."



Belgische origine
Hij geeft aan dat het concept niet nieuw was toen hij ermee startte. "Er waren meer bedrijven actief die een maaltijdbox bezorgde. In België was Smartmat en in Duitsland groeide Hello Fresh enorm. Toch was ik ervan overtuigd dat Foodbag een lans had in die markt. Ik vond het bijvoorbeeld heel belangrijk dat er zo veel mogelijk producten van Belgische origine waren. Daarmee onderscheidde ik me van de rest."

Niet meer van deze tijd

Stéphane Ronse geeft aan dat de gang van zaken in een supermarkt niet meer van deze tijd is. "Het businessmodel is nog hetzelfde als decennia geleden. Mensen gaan naar de winkel, pakken een winkelwagentje of mandje, zoeken hun producten op, leggen deze op de band bij de kassa, laden producten weer in, zetten de boodschappen in de auto en laden ze thuis weer uit. Alles bij elkaar kost dit ontzettend veel tijd."

Exploderen in 2020

Er wordt steeds meer online besteld. "Het online bestellen van verse producten is nog niet bij iedereen ingeburgerd, maar ook dat segment groeit. De Fast Moving Consumer Goods worden makkelijk online besteld, maar steeds meer mensen zijn bereid om ook versproducten online te bestellen. Volgens GfK zal het online koopgedrag exploderen in 2020."

Op distributiegebied is gekoeld vervoer steeds beter geregeld. "In België hebben we Bubble Post en in Nederland is PostNL bezig met gekoeld vervoer. "Tijd is zeer belangrijk, producten moeten er zijn als de mensen het verwachten. De nummer 1 reden van het verliezen van klanten is slecht georganiseerde distributie." Voor de komende jaren is het organiseren van logistiek en 'warehousing' van de uitdagingen. "Alles moet laat worden ingepakt omdat het versproducten zijn, maar zo snel mogelijk worden bezorgd. Just in time management is een moeilijke uitdaging."

Voor meer informatie:
Stéphane Ronse
stephane@foodbag.be
www.foodbag.be

Publicatiedatum: 25-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

13-7-2018 Coop: Opnieuw forse omzetgroei in eerste helft 2018
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize
13-7-2018 VK: Co-op Group heeft 40% meer leden in Wales
12-7-2018 "Haricots verts zijn geen sperziebonen"
12-7-2018 Walmart gebruikt blockchain voor thuisbezorging
11-7-2018 Italië: Carrefour introduceert nieuwe winkelconcepten
10-7-2018 Jan Linders krijgt supermarkt boven de rivieren
10-7-2018 Duitsland: Kaufhof en Karstadt beginnen joint venture
10-7-2018 Delhaize en Lidl Belgie sluiten uur eerder voor WK
10-7-2018 AGF Monitor week 27
9-7-2018 Avocado's zijn in Belgie flink duurder dan in Nederland
9-7-2018 Rewe ontwikkelt nieuw format
9-7-2018 Britse supers winnen zaak van cardbedrijven
9-7-2018 Rewe publiceert duurzaamheidsrapport 2017
6-7-2018 Prijzenvergelijking supermarkten in tijden van droogte
6-7-2018 Lidl zet in op Spaanse groenten en fruit
6-7-2018 2017: Beste jaar ooit voor Jan Linders
6-7-2018 VK: Lidl en Aldi blijven terrein winnen op Big Four
6-7-2018 Albert Heijn test maaltijdmuur
6-7-2018 Morrisons breidt bezorgdienst uit