Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Eigenaar Foodbag wil 1% Belgische huishoudens beleveren

"Businessmodel supermarkt niet meer van deze tijd"

Tholen - Als ik vroeger laat thuis kwam had ik vaak geen tijd om naar de supermarkt te gaan. Daarom ben ik in oktober 2014 gestart met de maaltijdbox. In de beginperiode maakte ik de boxen nog in mijn keuken, het waren er zo'n 100 per week. Tegenwoordig zijn dat er 250 tot 300.000 maaltijden per week", vertelde oprichter Stťphane Ronse tijdens het International Strawberry Congress. "Ik startte in de keuken en pakte daar de boxen in. Ik bezorgde nog met mijn eigen auto met de airco op de hoogste stand. Nu is mijn droom om aan 1% van de Belgische huishouden maaltijdboxen te leveren."



Belgische origine
Hij geeft aan dat het concept niet nieuw was toen hij ermee startte. "Er waren meer bedrijven actief die een maaltijdbox bezorgde. In BelgiŽ was Smartmat en in Duitsland groeide Hello Fresh enorm. Toch was ik ervan overtuigd dat Foodbag een lans had in die markt. Ik vond het bijvoorbeeld heel belangrijk dat er zo veel mogelijk producten van Belgische origine waren. Daarmee onderscheidde ik me van de rest."

Niet meer van deze tijd

Stťphane Ronse geeft aan dat de gang van zaken in een supermarkt niet meer van deze tijd is. "Het businessmodel is nog hetzelfde als decennia geleden. Mensen gaan naar de winkel, pakken een winkelwagentje of mandje, zoeken hun producten op, leggen deze op de band bij de kassa, laden producten weer in, zetten de boodschappen in de auto en laden ze thuis weer uit. Alles bij elkaar kost dit ontzettend veel tijd."

Exploderen in 2020

Er wordt steeds meer online besteld. "Het online bestellen van verse producten is nog niet bij iedereen ingeburgerd, maar ook dat segment groeit. De Fast Moving Consumer Goods worden makkelijk online besteld, maar steeds meer mensen zijn bereid om ook versproducten online te bestellen. Volgens GfK zal het online koopgedrag exploderen in 2020."

Op distributiegebied is gekoeld vervoer steeds beter geregeld. "In BelgiŽ hebben we Bubble Post en in Nederland is PostNL bezig met gekoeld vervoer. "Tijd is zeer belangrijk, producten moeten er zijn als de mensen het verwachten. De nummer 1 reden van het verliezen van klanten is slecht georganiseerde distributie." Voor de komende jaren is het organiseren van logistiek en 'warehousing' van de uitdagingen. "Alles moet laat worden ingepakt omdat het versproducten zijn, maar zo snel mogelijk worden bezorgd. Just in time management is een moeilijke uitdaging."

Voor meer informatie:
Stťphane Ronse
stephane@foodbag.be
www.foodbag.be

Publicatiedatum: 25-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-1-2018 Frankrijk: Carrefour stelt winstverwachting omlaag bij
19-1-2018 Groentepizza Magioni verovert Europa
19-1-2018 Franse supermarkten blijven Amazon de baas
19-1-2018 Tegengestelde prijsbewegingen bij AGF hardlopers
19-1-2018 "Traditionele supermarkt zal verdwijnen"
19-1-2018 Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug
18-1-2018 Morrisons is goedkoopste Britse supermarkt van 2017
18-1-2018 Franse Casinogroep boekte Ä37,8 miljard omzet
17-1-2018 Emotionele spotjes & ijzersterke webcare zorgen voor populariteit supermarkten
17-1-2018 Vomar Voordeelmarkt viert 50-jarig bestaan met 6,4% omzetgroei
17-1-2018 CuraÁaose telers tillen lokale supermarkt
17-1-2018 Nieuwe inrichting Aldi Denemarken
17-1-2018 Metro gaat boekjaar 2017/18 succesvol van start
16-1-2018 Lidl bevordert bewuste voeding en beweging
16-1-2018 Ekoplaza neemt 'overschotten' Eosta af
16-1-2018 Dalende prijzen hardlopers supermarkt
15-1-2018 Donkere wolken pakken zich samen boven Carrefour
15-1-2018 Industributie Trofee: Hessing beste Private Label versleverancier
15-1-2018 Ruzie Johma en Albert Heijn zorgt voor lege schappen
15-1-2018 Kritiek op personeelscursus Albert Heijn