Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Tarieven koeltransport stijgen bij tekort aan reefercontainers

Het tekort aan koelcontainers heeft er aan bijgedragen dat de tarieven voor het gekoelde vrachtvervoer gedurende het tweede kwartaal van 2017 met 2% zijn gestegen. Naar verwachting zullen de tarieven nog verder stijgen zodra het piekseizoen in het laatste kwartaal van het jaar aanbreekt.   De Amerikaanse tariefstijging van het koeltransport met €43,4 naar €2.585 in het tweede kwartaal staat in schril contrast met dat van droge containers, dat gedurende dezelfde periode met €72 daalde (5%) naar €1.40, laat analist Drewry weten.

Drewry is recent gestart met het verzamelen van vrachttarieven om meer inzicht in de sector te krijgen. Drewry's evaluatie sterkt het groeiende besef dat de dalende productie van koelcontainers van de laatste jaren er in combinatie met de toenemende vraag naar koeltransport voor zorgt dat er tekorten ontstaan die de komende maanden mogelijk zullen verergeren. 

Er is echter geen overeenstemming over het feit dat er een tekort bestaat en als dit wel zo is, is er onduidelijkheid over de handelsroutes en geografische regio's die hieronder lijden. In 2016 bedroeg de productie maximaal 114.000 TEU. Stijn Rubens van Drewry legt uit dat het tekort aan koelcontainers vorig jaar is begonnen. "We zien de problemen nu zelfs buiten het piekseizoen ontstaan," vertelt Rubens. "Tegen het einde van het jaar breekt het piekseizoen aan en zal de situatie hetzelfde zijn. We weten alleen niet waar de problemen zullen ontstaan." Hij voegt er aan toe dat de tarieven in december mogelijk nog verder zullen stijgen. 

Drewry merkt op dat de kostenbesparingen van rederijen gedurende het laatste decennium hebben geleid tot tekorten omdat er onvoldoende geïnvesteerd is in nieuwe koelcontainers. Het feit dat veel transporteurs besloten hebben om te stoppen met het rondsturen van lege containers in regio's waar de vraag laag is (als gevolg van lage import) heeft eveneens aan dit probleem bijgedragen, legt de analist uit. 

Maersk Line heeft onlangs laten weten dat het nog geen 'grote' tekorten heeft vastgesteld. CMA CGM vertelt dat de groei van de koeltransportmarkt zorgt voor een sterke vraag naar koelcontainers maar dat het nog niet met tekorten kampt. Desondanks investeert de rederij momenteel in extra koelcontainers. 

Tijdens de Container Trade Europe Conference die recent in Hamburg gehouden werd, was het dreigend tekort aan koelcontainers eveneens onderwerp van gesprek. Rank Ganse, logistiek directeur van Keuhne + Nagel in Duitsland liet weten dat het bedrijf enorme tekorten ziet met name op het noordelijk halfrond.

Rolf Habben Jansen, van Hapag-Lloyd, vertelde in Hamburg dat zijn bedrijf potentiële tekorten heeft gesignaleerd waardoor het op zoek is gegaan naar innovatieve manieren om de beschikbaarheid van containers te verhogen. Twaalf dagen geleden maakte het bedrijf bekend dat het 7.700 nieuwe koelcontainers heeft besteld. 

SeaCube legt uit dat het containertekort mede te wijten is aan het feit dat transporteurs vanwege de financiële crisis minder geïnvesteerd hebben in nieuwe koelcontainers. De koelcontainercapaciteit bedraagt wereldwijd ongeveer 2,8 miljoen TEU, ofwel 7% van de totale containervloot. 


Bron: Schednet.com 

Publicatiedatum: 5-10-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-2-2018 Zwaar vervoer op waterstof de toekomst?
22-2-2018 Netto Marken-Discount test duurzame CO2-transporttechnologie
22-2-2018 Kortere reistijd vanwege afnemend poolijs
21-2-2018 Verkeersintensiteit nauwelijks toegenomen sinds 2015
21-2-2018 Nieuwe kade voor verdere groei Stena Line
20-2-2018 Allers Bedrijfswagens Venlo levert nieuwe DAF aan Kempen Transport
20-2-2018 Kingtrans wilt zich meer richten op AGF transport
19-2-2018 Maersk bestelt nog twee zeereuzen
19-2-2018 Plus verduurzaamt wagenpark met dubbeldekstrailers
19-2-2018 Moeten chauffeurs de weg op tijdens een storm?
16-2-2018 Russen achter cyberaanval Maersk en APM Terminals
15-2-2018 Rotterdamse haven ziet containeroverslag sterk groeien
14-2-2018 Is de trolley-truck het vervoermiddel van de toekomst?
14-2-2018 DB Schenker brengt eerste Chinese AGF-trein naar Moskou
13-2-2018 "Wij gaan het transport van vloeistoffen veranderen"
12-2-2018 Port of Antwerp mikt op 10 miljoen ton overslag
12-2-2018 Kansen voor peren per trein naar China
12-2-2018 Prins Transport bereikt akkoord overname Müller Fresh Food Logistics
7-2-2018 Met analyseren hele van big data is hele keten te verbeteren
6-2-2018 Groei in containervervoer Rotterdam