Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Tom Haven, Pro-Sort

"Digitaal traceersysteem maakt het sorteren overzichtelijk"

Tholen - De digitalisatie in de groenten- en fruitsector heeft het in de loop der jaren ook voor de sorteerder in de sector makkelijker gemaakt. Hoe vroeger de maten en de kwaliteit van de verse producten op papier bijgehouden werd, zo gaat dat dankzij systemen zoals die van systeemontwikkelaar Pro-Sort uit Sint-Truiden tegenwoordig geheel automatisch. Het bedrijf ontwikkelt systemen, zodat het turven van de eigenschappen van bijvoorbeeld fruit op papier verleden tijd is. "Met onze systemen zorgen wij ervoor dat alles traceerbaar is", zegt eigenaar Tom Haven. "Dat doen wij vooral voor de hardfruitsector, al is dat in theorie mogelijk in iedere sector. Of dat nu aardappelen, uien of pompoenen zijn."



Digitaal traceerbaar
Het systeem van Pro-Sort is van het begin tot het eind van de rit digitaal. Daardoor is de traceerbaarheid van de producten makkelijker dan wanneer dat op papier zou gebeuren. "Neem als voorbeeld het sorteerbedrijf D&G Fruit in Sint-Truiden", vertelt Tom. "Ze sorteren daar voornamelijk peren en gebruiken daar het systeem van Pro-Sort. De persoon die de gesorteerde kratten met peren op een pallet zet, voert aan het einde in de computer de informatie in de computer in. Dus welke maat, hoeveel kilo per kist, welke klasse het fruit is, naar welke winkel de peren gaan en van welke teler de peren komen. Zo kan de sorteerder ook terugkoppelen aan de teler wat de maat en kwaliteit van de peren was. Alles is digitaal na te gaan. Als alle informatie ingevoerd is, wordt er een sticker met een barcode afgedrukt, die op de pallet met kisten geplakt wordt."

Wanneer de peren in dit geval sorteerbaar zijn gemaakt, gaan de versproducten naar een koelcel om vervolgens naar de klanten te gaan. "Wanneer de pallets klaar worden gezet om in de vrachtwagen geladen te worden, komt de barcode op de sticker van pas. Met een scanner wordt de barcode uitgelezen, waardoor de persoon alles weet van de peer zonder het fruit uit de doos te hoeven halen en te controleren. Naast het traceren van het gesorteerde fruit, doen wij hetzelfde bij de lege kratten die overblijven. Daar passen wij hetzelfde systeem toe."


Op het traceersysteem van Pro-Sort staat naast de barcode, informatie zoals de maat, het gewicht en de herkomst van het product.


Alle kratten met de inhoud zijn digitaal traceerbaar. In dit geval staan de peren bij D&G Fruit klaar om naar de klanten te gaan.

Niet regiogebonden
Hoewel de regio Sint-Truiden barst van de appelen en peren, is het niet zo dat Pro-Sort alleen in die Belgische regio actief is. De klanten die zij hebben, zijn voornamelijk de sorteerders in hardfruit. "Wij hebben meer dan 65 klanten in zowel België als Nederland en zelfs een in Polen", geeft de eigenaar van Pro-Sort aan. "Zestien jaar geleden is mijn collega Rik Vanlessen met de zaak begonnen Uiteindelijk ben ik in het bedrijf gestapt en nog steeds zijn wij met z'n tweeën. Sinds vorig jaar ben ik de eigenaar van het bedrijf geworden en is Rik wat meer op de achtergrond gaan doen, al zijn we nog steeds samen actief in het bedrijf."

E-receptie
Naast het digitale beheer- en traceersysteem, heeft Pro-Sort op vraag van de klant nog iets ontwikkelt: de e-receptie. Bij deze digitale receptie zit niemand meer achter een bureau. De computer doet hier al het werk. "Wanneer vaste klanten, bezoekers of vrachtwagenchauffeurs bij een bedrijf aankomen, moeten ze volgens de regels invullen wie ze zijn", vertelt Tom. "Bij veel bedrijven wordt dat nog op papier bijgehouden. Wanneer ze dan willen opzoeken wie er bijvoorbeeld op 1 januari langs is geweest, moet er een dikke map vol papieren tevoorschijn worden gehaald. Bij de e-receptie gaat dat allemaal digitaal. Wanneer mensen het bedrijf bezoeken, moeten zij zich inloggen bij het digitale systeem. In zes talen kan de persoon dan invullen wie hij is, voor wie hij werkt en met wie hij een afspraak heeft. Wanneer iemand van het bedrijf dan moet opzoeken wie er 1 januari het bedrijf bezocht heeft, dan zijn het twee klikken op de muis en je krijgt een compleet overzicht."


Geen medewerker, maar de e-receptie helpt klanten bij het registreren.


In het systeem is de reden van bezoek aan te geven. 

Voor meer informatie: 
Pro-Sort System
Tom Haven
T: +32 (0) 486 55 47 61

Publicatiedatum: 6-10-2017
Auteur: Joost Verdult
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

6-12-2017 FruitsApp bestaat één jaar
5-12-2017 Italiaanse coöperatie floreert dankzij TopControl technologie
4-12-2017 "Voorbereiding betalen met app in winkels is in volle gang"
1-12-2017 Cybersecurity voorspellingen in 2018: dit kunnen we volgens experts verwachten
29-11-2017 Nederlanders betalen steeds vaker contactloos met smartphone
29-11-2017 Amerikaanse telers schakelen over op robots vanwege personeelstekort
29-11-2017 De zeven meest gestelde vragen over gevaarlijke apps in de Play Store
28-11-2017 CropVision nu ook voor fruittelers
28-11-2017 App ontwikkeld om Australische groentenconsumptie te verhogen
16-11-2017 Onderzoek: Meer dan 1/3 van 65-plusser vindt zichzelf niet digitaal vaardig
15-11-2017 Nieuwe mestverspreider voor de fruitteelt
14-11-2017 Implementatie Profix AGF software bij Verdi Import met succes afgerond
14-11-2017 Nieuw apparaat voor smartphone meet rijpheid bananen
7-11-2017 Nepversie WhatsApp meer dan miljoen keer gedownload
7-11-2017 "Agrofoodketens worden verbeterd met blockchaintechnologie"
7-11-2017 Lasers op zonne-energie nieuwe vogelverschikkers
31-10-2017 Hollander Barendrecht implementeert ESB van InterSystems
31-10-2017 Zuid-Afrikaanse fruitexporteur Safe zet in op ERP-software
31-10-2017 Online IQF-platform brengt aanbieders en kopers in contact
31-10-2017 Citrusexporteur San Miguel getroffen door cyberaanval: 12,9 mln euro schade