Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tom Haven, Pro-Sort

"Digitaal traceersysteem maakt het sorteren overzichtelijk"

Tholen - De digitalisatie in de groenten- en fruitsector heeft het in de loop der jaren ook voor de sorteerder in de sector makkelijker gemaakt. Hoe vroeger de maten en de kwaliteit van de verse producten op papier bijgehouden werd, zo gaat dat dankzij systemen zoals die van systeemontwikkelaar Pro-Sort uit Sint-Truiden tegenwoordig geheel automatisch. Het bedrijf ontwikkelt systemen, zodat het turven van de eigenschappen van bijvoorbeeld fruit op papier verleden tijd is. "Met onze systemen zorgen wij ervoor dat alles traceerbaar is", zegt eigenaar Tom Haven. "Dat doen wij vooral voor de hardfruitsector, al is dat in theorie mogelijk in iedere sector. Of dat nu aardappelen, uien of pompoenen zijn."



Digitaal traceerbaar
Het systeem van Pro-Sort is van het begin tot het eind van de rit digitaal. Daardoor is de traceerbaarheid van de producten makkelijker dan wanneer dat op papier zou gebeuren. "Neem als voorbeeld het sorteerbedrijf D&G Fruit in Sint-Truiden", vertelt Tom. "Ze sorteren daar voornamelijk peren en gebruiken daar het systeem van Pro-Sort. De persoon die de gesorteerde kratten met peren op een pallet zet, voert aan het einde in de computer de informatie in de computer in. Dus welke maat, hoeveel kilo per kist, welke klasse het fruit is, naar welke winkel de peren gaan en van welke teler de peren komen. Zo kan de sorteerder ook terugkoppelen aan de teler wat de maat en kwaliteit van de peren was. Alles is digitaal na te gaan. Als alle informatie ingevoerd is, wordt er een sticker met een barcode afgedrukt, die op de pallet met kisten geplakt wordt."

Wanneer de peren in dit geval sorteerbaar zijn gemaakt, gaan de versproducten naar een koelcel om vervolgens naar de klanten te gaan. "Wanneer de pallets klaar worden gezet om in de vrachtwagen geladen te worden, komt de barcode op de sticker van pas. Met een scanner wordt de barcode uitgelezen, waardoor de persoon alles weet van de peer zonder het fruit uit de doos te hoeven halen en te controleren. Naast het traceren van het gesorteerde fruit, doen wij hetzelfde bij de lege kratten die overblijven. Daar passen wij hetzelfde systeem toe."


Op het traceersysteem van Pro-Sort staat naast de barcode, informatie zoals de maat, het gewicht en de herkomst van het product.


Alle kratten met de inhoud zijn digitaal traceerbaar. In dit geval staan de peren bij D&G Fruit klaar om naar de klanten te gaan.

Niet regiogebonden
Hoewel de regio Sint-Truiden barst van de appelen en peren, is het niet zo dat Pro-Sort alleen in die Belgische regio actief is. De klanten die zij hebben, zijn voornamelijk de sorteerders in hardfruit. "Wij hebben meer dan 65 klanten in zowel België als Nederland en zelfs een in Polen", geeft de eigenaar van Pro-Sort aan. "Zestien jaar geleden is mijn collega Rik Vanlessen met de zaak begonnen Uiteindelijk ben ik in het bedrijf gestapt en nog steeds zijn wij met z'n tweeën. Sinds vorig jaar ben ik de eigenaar van het bedrijf geworden en is Rik wat meer op de achtergrond gaan doen, al zijn we nog steeds samen actief in het bedrijf."

E-receptie
Naast het digitale beheer- en traceersysteem, heeft Pro-Sort op vraag van de klant nog iets ontwikkelt: de e-receptie. Bij deze digitale receptie zit niemand meer achter een bureau. De computer doet hier al het werk. "Wanneer vaste klanten, bezoekers of vrachtwagenchauffeurs bij een bedrijf aankomen, moeten ze volgens de regels invullen wie ze zijn", vertelt Tom. "Bij veel bedrijven wordt dat nog op papier bijgehouden. Wanneer ze dan willen opzoeken wie er bijvoorbeeld op 1 januari langs is geweest, moet er een dikke map vol papieren tevoorschijn worden gehaald. Bij de e-receptie gaat dat allemaal digitaal. Wanneer mensen het bedrijf bezoeken, moeten zij zich inloggen bij het digitale systeem. In zes talen kan de persoon dan invullen wie hij is, voor wie hij werkt en met wie hij een afspraak heeft. Wanneer iemand van het bedrijf dan moet opzoeken wie er 1 januari het bedrijf bezocht heeft, dan zijn het twee klikken op de muis en je krijgt een compleet overzicht."


Geen medewerker, maar de e-receptie helpt klanten bij het registreren.


In het systeem is de reden van bezoek aan te geven. 

Voor meer informatie: 
Pro-Sort System
Tom Haven
T: +32 (0) 486 55 47 61