Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Europese Commissie keurt 52 nieuwe marketingprogramma's goed

De Commissie heeft haar goedkeuring gegeven aan 52 nieuwe programma's betreffende een breed scala aan voedingsmiddelen, van groenten en fruit tot vlees en andere producten. Deze programma's zullen worden ondersteund door subsidies ter waarde van 88 miljoen euro uit het EU-budget voor Gemeenschappelijk Landbouwbeleid.

Tijdens de aankondiging van dit besluit zei de EC dat deze programma's de EU-agrovoedingssector in staat zullen stellen om de kwaliteit van haar producten te promoten, met het doel nieuwe markten te betreden en bestaande marktaandelen te vergroten. Het beleid heeft een aantal prioriteiten zoals het promoten van de kwaliteit van Europese voedingsmiddelen, specifieke marktsectoren en specifieke landen en regio's.

De campagnes zijn grotendeels gericht op het stimuleren van de export van Europese voedingsmiddelen naar internationale markten. Van de 52 goedgekeurde programma's zijn er 32 bestemd voor niet-EU-landen. Verder zijn er 10 specifiek gericht op EU-kwaliteitsregelingen, waaronder aanduidingen zoals beschermde oorsprongsbenamingen (BOB's) of beschermde geografische aanduidingen (BGA's), alsmede biologische certificeringen.

De programma's zijn ingediend door organisaties die werken op lidstaten-niveau. Vervolgens werden ze geëvalueerd en beoordeeld door het Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (CHAFEA) van de EU.

Naast deze zogenaamde eenvoudige programma's is de Commissie bezig met de evaluatie van nog eens 10 programma's, voorgesteld door organisaties die op EU- of multinationaal niveau werken met als doel de Europese levensmiddelensector te promoten in een groot aantal verschillende landen en regio's. De goedkeuring voor deze programma's, waarvoor ook nog subsidies beschikbaar zijn, wordt later in het jaar verwacht.

De wereldwijde export EU stijgt
Volgens nieuwe gegevens van de Amerikaanse brancheorganisatie FoodDrinkEurope steeg de export van EU-voedingsproducten naar de diverse wereldwijde markten in 2016 voor het zevende achtereenvolgende jaar. De export bedroeg in deze periode 4% meer dan het jaar daarvoor. De EU is een netto-exporteur van voedsel en dranken met een positieve handelsbalans. De export van voedingsmiddelen bedroeg in 2016 in totaal 71,9 miljard euro.

"De belangrijkste groeimarkten voor EU-export zijn China, de Verenigde Staten, Australië, Noorwegen, Canada en Korea," aldus FoodDrinkEurope. "De NAFTA-landen Canada, Mexico en de VS zullen in 2019 verreweg de grootste handelspartner van de EU blijven, gevolgd door de regio China, EFTA, ASEAN, de ACS-landen en de Zuidelijke Gemeenschappelijke Markt."

Hoewel de exportwaarde is toegenomen, constateerde de brancheorganisatie dat het aandeel van Europa in de wereldwijde export de laatste jaren onder druk is komen te staan. "Hoewel het aandeel van de EU in de wereldwijde export in het afgelopen decennium is afgenomen, is het de afgelopen jaren rond de 17 gestabiliseerd."

Bron: Food Navigator

Publicatiedatum: 15-11-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-4-2018 Iran gebruikt voortaan euro in plaats van dollar
20-4-2018 Bureau Veritas lanceert traceerlabel voor consumenten Origin
20-4-2018 44,5% gangbare landbouwproducten bevatten residu's
20-4-2018 "Vlaamse GMO-toepassing moet mee met de tijd"
19-4-2018 Waar leven de ultra rijke mensen?
19-4-2018 EU bereikt akkoord handelsovereenkomsten met Japan en Singapore
18-4-2018 Duitse taal essentieel voor handelsrelatie
16-4-2018 Britse werkgeversorganisatie wil harmonisatie voedselregels na Brexit
13-4-2018 Hierom krijgt de Russische roebel er ongenadig hard van langs
13-4-2018 Extra douaneformaliteiten na Brexit onvermijdelijk
12-4-2018 Bekijk het eens vanuit een andere hoek
12-4-2018 Infographic markttoegang buiten de EU
12-4-2018 Draagvlak 'Polenhotel' wordt onderzocht
12-4-2018 "Voorkom oneerlijke handelspraktijken"
12-4-2018 Handelsmissie China: "200 miljoen euro aan samenwerkingsakkoorden"
12-4-2018 Hoe Nederlandse technologie bij kan dragen voor Zuid-Afrikaanse telers
12-4-2018 Mogelijk importtarieven van 20% op voeding na Brexit
12-4-2018 Scholingsconsulent Hans Schilders geeft telers advies op maat
11-4-2018 Veel bio-partijen sluiten zich aan bij Kromkommer-initiatief
11-4-2018 Voorstel aanscherpen Europese betaaltermijnen retail