Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Ketensamenwerking verduurzaamt AGF-schap AH

Het pilotproject 'TopCrop' om Nederlandse teelten verder te verduurzamen is gestart met tien proefteelten in onder andere sperziebonen, spruiten, broccoli en prei. Doel van het project is de milieubelasting door gewasbescherming te minimaliseren met behoud van kwaliteit en opbrengst. Het project is ter realisatie van deze doelstelling  in de zomer van 2016 voortgevloeid uit een overeenkomst tussen Albert Heijn en Stichting Natuur en Milieu. In een unieke en nauwe samenwerking met telers, teeltadviseurs, toeleveranciers en fabrikanten, werken onder andere Albert Heijn, Bakker Barendrecht, Agrifirm, Bayer Crop Science en Cebeco de komende 3 jaar samen aan het verminderen van milieubelasting.
 
In het driejarige project 'TopCrop' worden de mogelijkheden en kansen bekeken van het verder verduurzamen van de productie van gewassen zonder concessies te doen aan kwaliteit, opbrengst en het concurrerend vermogen van de teelten. Telers en ketenpartijen kijken daarvoor in een intensieve samenwerking kritisch naar de huidige teeltsystemen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van alle kennis van de betrokken ketenpartijen. In de proefteelten is veel aandacht voor bodemvruchtbaarheid, hightech (precisie)landbouw, emissiebeperkende maatregelen, innovaties in rassen, groene middelen en natuurlijke vijanden tegen plaaginsecten. De proefteelten worden met een intensieve monitoring gevolgd.
 
Unieke ketensamenwerking
Nienke Weidema, QA-manager van Albert Heijn: "Consumenten hechten meer en meer aan duurzaamheid. Door de unieke en intensieve samenwerking met de ketenpartijen, zorgen we ervoor dat consumenten tegen een goede prijs duurzame kwaliteitsproducten kunnen kopen." Serviceprovider Bakker Barendrecht bevestigt het proces van verduurzaming in de sector. "We zijn continu op zoek naar mogelijkheden om samen teelttechnieken te verbeteren. De ontwikkelingen van nieuwe teeltsystemen en de inzet van nieuwe technologie zoals drones en sensoren, helpen om steeds duurzamer te telen", aldus Rob Wessels, Hoofd R&D van Bakker Barendrecht.
 
Toekomstgerichte teelt
Rob van de Lindeloof, directeur Inkoop & Marketing van coöperatie Agrifirm is enthousiast over het pilot project "Met onze coöperatie kijken we altijd naar de lange termijn en een goede verbinding met de markt. Zo kijken we ook naar de belangen van onze telers. Zorgvuldig en verantwoord gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en meststoffen is het uitgangspunt: minder waar het kan en efficiënt gebruik waar nodig."
 
De specialisten van Cebeco Agrochemie helpen bij het vaststellen van de gewasbeschermingsplannen. Paul Goorden, Productmanager Gewasbescherming: "Binnen het project kijken onze specialisten naar de mogelijke alternatieven en begeleiden ze boeren en tuinders bij de intensieve monitoring van de proeven. Ook ondersteunen we onze projectpartners bij het nadenken over teeltsystemen van de toekomst."
 
Joris Roskam, Manager Sustainable Agriculture bij Bayer Crop Science: "We voelen ons verantwoordelijk voor het vinden van duurzame oplossingen die een bijdrage leveren aan een gezonde en voldoende voedselproductie. Onder het motto "meer met minder" zetten onze onderzoekers en adviseurs al hun knowhow in om oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken te vinden op het vlak van gewasbeschermingsmiddelen en zaaizaden."
 
Reductiekansen
De grootschalige pilots worden nauwgezet gevolgd door Stichting Natuur & Milieu en de Albert Heijn keten. Het doel is om eind 2018 op basis van twee pilotteeltseizoenen een overzicht beschikbaar te hebben van de reductiekansen en knelpunten in gewasbescherming. Met deze aanpak blijven de partijen voorop lopen in kwaliteit en duurzaamheid en werken zo samen verder aan een toekomstgerichte teelt.
 
Bron: Agrifirm
 

Publicatiedatum: 23-11-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

8-12-2017 "Duurzaam aanbod Lidl moet jaarlijks 10 procent groeien"
8-12-2017 AH verwacht 35% meer online-bestellingen met kerst
8-12-2017 Prijsafstand tussen goedkoopste en duurste formule loopt op
8-12-2017 Ahold Delhaize richt holding op voor Amerikaanse dochters
8-12-2017 Carrefour opent eerste supermarkt in Kameroen
7-12-2017 Lange wachtrijen vermijden via Google maps
7-12-2017 Omnichannel kerstcampagne van Jumbo met feel good commercial
7-12-2017 Jan Linders lanceert kerstcampagne ‘Onvergetelijke feestdagen’
7-12-2017 Hema's antwoord op de foodtrends
7-12-2017 Carrefour opent nieuw winkelformat
6-12-2017 "Wij haken in op de groententrends van social media"
6-12-2017 Auchan introduceert nieuw supermarktformat
6-12-2017 AGF in de supermarkten van Sjanghai. Bekijk de foto's!
5-12-2017 Edeka kerstreclame: geen feest zonder liefde
5-12-2017 Conflict binnen Aldi-familie naar hooggerechtshof
5-12-2017 Co-op gaat producten verkopen na houdbaarheidsdatum
5-12-2017 CBS: omzet groenten- en fruithandel 7% gekrompen
5-12-2017 Prijsafstand tussen de goedkoopste en duurste formule 2% gedaald
5-12-2017 Spar bouwt verwerkingsfabriek in Hongarije
4-12-2017 Aandeel Nederlandse AGF met Milieukeur/PlanetProof bij Jumbo naar 60%