Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




David Hofmans, hoofd transport Colruyt Group

"Wij gaan onderzoeken wat de mogelijkheden van binnenvaartvervoer zijn"

Tholen - Het fileprobleem rond de ring van Antwerpen en Brussel is een probleem waar iedereen in BelgiŽ mee te maken heeft en dat niet zomaar op te lossen is. Met veel vestigingen in BelgiŽ heeft ook supermarktketen Colruyt daarmee te maken. Hoofd internationaal transport David Hofmans geeft aan dat het AGF van de supermarkt momenteel via de weg getransporteerd wordt, al is het volgens hem niet ondenkbaar dat dat over een tijd ook via de binnenvaart zal gebeuren.

Momenteel vervoert Colruyt al langer houdbare producten over het water van Antwerpen naar Brussel om ze vervolgens via de weg verder te transporteren. In de toekomst kan dit volgens David ook mogelijk zijn met AGF.

Bekijken mogelijkheden
Volgens David Hofmans is het met AGF-producten wat lastiger om direct over te stappen van wegvervoer naar binnenvaart over het water. Volgens hem heeft dat verschillende redenen. "De supply chain voor versproducten zit net wat anders in elkaar", geeft hij aan. "We hebben nog wat studiewerk nodig om erachter te komen of het rendabel en haalbaar is om AGF over het water te vervoeren, al gaan wij het zeker bekijken. Komend jaar gaan wij met de haven van Brussel overleggen wat er mogelijk is. Daarbij zullen wij ook de proef evalueren van het binnenvaartschip met ananas dat dit jaar in de haven van Brussel binnen kwam. Naast dat het rendabel en haalbaar moet zijn, is duurzaamheid ook van belang. Voor groenten en fruit zijn soms andere behandelingen nodig dan bij conserveren het geval is, denk bijvoorbeeld aan het verpakken van de versproducten dat in sommige gevallen pas in BelgiŽ gebeurt."


Begin augustus kwam er een container met ananas met een binnenvaartschip aan in de haven van Brussel.

Verschillende soorten fruit
Daarnaast speelt het volgens David ook mee wat voor soort fruit er via het water vervoerd moet worden. "Hypervers fruit, zoals aardbeien, zullen we dan waarschijnlijk niet via het water vervoeren", zo gaat hij verder. "Importgroenten en -fruit uit Zuid-Europa of uit de rest van de wereld zal dan wat makkelijker gaan. Stel voor dat een binnenvaartschip een halve dag langer onderweg is in vergelijking met wegtransport, dan maakt dat op de hele reis van de banaan of ananas niet heel veel uit. Op die manier kunnen wij toch bijdragen om het fileprobleem in ieder geval niet erger te maken. In hoeverre wij dat in de toekomst zouden doen, moeten wij nog uitzoeken. Maar we staan er in ieder geval voor open."

Voor meer informatie:
Colruyt Group
Edingensesteenweg 196
1500 Halle (BelgiŽ)
T: +32 (0)2 345 2345

Publicatiedatum: 24-11-2017
Auteur: Joost Verdult
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ruimte voor groei op Flevokust Haven
20-7-2018 Voertuigvolgsysteem nu ook geschikt voor motorvoertuigen
20-7-2018 Wagenpark Poolse aardappelvervoerder uitgebreid met zeven bandlossers
20-7-2018 Nieuwe luchtvrachtlocatie voor Milestone Fresh bij Schiphol
19-7-2018 IGS breidt netwerk op Rotterdam fors uit
19-7-2018 Drukte door Vierdaags en vakantieverkeer
18-7-2018 Raad van State: Blankenburgverbinding mag er komen
18-7-2018 Haven van Antwerpen breekt records met beste halfjaar ooit
18-7-2018 Oprit A12 Rotterdam-Den Haag bij Gouda blijft behouden
18-7-2018 Afsluiting Rotterdamse Maastunnel
18-7-2018 Panalpina Perishables Network breidt uit naar Zuid-Afrika
17-7-2018 PostNL breidt foodbezorging uit naar ochtend
16-7-2018 Meer ongelukken met vrachtautoís
13-7-2018 Nieuw optisch waarschuwingssysteem ontwikkeld voor transportvoertuigen
13-7-2018 Komend weekend rijverbod in Frankrijk
12-7-2018 HelloFresh opent dc in Bleiswijk
12-7-2018 TLN: Maak appen achter het stuur onmogelijk
11-7-2018 BelgiŽ de mist in met boetes voor ontbreken CMR
10-7-2018 Vertragingen in haven van Felixstowe na installatie nieuw besturingssysteem
10-7-2018 Tonny Koster (Scelta Products) wint Linde HeftruckCup 2018