Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Aandeel Nederlandse AGF met Milieukeur/PlanetProof bij Jumbo naar 60%

Eind 2017 is 60 procent van de Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF)  bij Jumbo Milieukeur gecertificeerd. Vorig jaar maakte Jumbo afspraken met Greenpeace over de verduurzaming van het aanbod AGF in het schap volgens de richtlijnen van Milieukeur.



Jumbo rekent erop dat het aandeel Nederlandse AGF-producten in het schap verduurzaamt met behulp van Milieukeurcerticifering. Voor het einde van het jaar zal dit zijn gestegen tot 60 procent. Het streven is om dit aandeel vˇˇr eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent. Producten met het milieukeurmerk zijn geteeld onder milieuvriendelijkere omstandigheden, waarbij bijvoorbeeld veel minder kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt.

Gezamenlijk stappen zetten
"Als familiebedrijf staan we middenin de samenleving. We zijn zuinig op de wereld om ons heen en we stimuleren klanten om gezondere en duurzamere keuzes te maken. We zijn trots dat we voorloper zijn met het aanbieden van duurzamere AGF producten", aldus Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten. "Als het aan Jumbo ligt, bouwen we dit nˇg verder uit. We doen dit in nauwe samenspraak met boeren, telers en andere leveranciers, en vanzelfsprekend ook met organisaties zoals Greenpeace en Stichting Milieukeur, Ún met onze klanten. Samen bewerkstelligen we de volledige omslag naar een duurzamer assortiment."

Greenpeace staat achter Jumbo
"Het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de productie van ons voedsel is al jaren te hoog. Dit draagt naast het gebruik van kunstmest bijvoorbeeld bij aan de massale bijensterfte. Intensieve land- en tuinbouw trekt een zware wissel op de natuur en het milieu. Het is daarom belangrijk dat Jumbo het voortouw neemt en verdergaande stappen zet in verduurzaming van het AGF-schap", zegt Herman van Bekkem, Campagneleider Landbouw bij Greenpeace. "Greenpeace spant zich ervoor in dat ook de rest van het peloton aansluit bij de koplopers. Supermarkten moeten boeren steunen in de weg naar duurzame landbouw."

Onderweg naar 100 procent
"We zijn er trots op dat dat we eind dit jaar al 60 procent van ons Nederlands AGF hebben gecertifieerd", aldus Ed van de Weerd. "Omdat nog niet alle telers van Jumbo gecertificeerd zijn, is het Milieukeurlogo nog niet terug te zien op de Nederlandse AGF-producten in onze winkels. In de toekomst zal op ons complete Nederlandse AGF-assortiment het logo wel zichtbaar zijn. Ook met ons Biologisch assortiment zijn we hard aan het groeien."

Voor meer informatie:
www.milieukeur.nl

Publicatiedatum: 4-12-2017

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

18-1-2018 Morrisons is goedkoopste Britse supermarkt van 2017
18-1-2018 Franse Casinogroep boekte Ç37,8 miljard omzet
17-1-2018 Emotionele spotjes & ijzersterke webcare zorgen voor populariteit supermarkten
17-1-2018 Vomar Voordeelmarkt viert 50-jarig bestaan met 6,4% omzetgroei
17-1-2018 Curašaose telers tillen lokale supermarkt
17-1-2018 Nieuwe inrichting Aldi Denemarken
17-1-2018 Metro gaat boekjaar 2017/18 succesvol van start
16-1-2018 Lidl bevordert bewuste voeding en beweging
16-1-2018 Ekoplaza neemt 'overschotten' Eosta af
16-1-2018 Dalende prijzen hardlopers supermarkt
15-1-2018 Donkere wolken pakken zich samen boven Carrefour
15-1-2018 Industributie Trofee: Hessing beste Private Label versleverancier
15-1-2018 Ruzie Johma en Albert Heijn zorgt voor lege schappen
15-1-2018 Kritiek op personeelscursus Albert Heijn
15-1-2018 Kaufland viert 50-jarig jubileum
15-1-2018 Migros introduceert nieuwe technologie
15-1-2018 Omzetgroei van 3,2% voor supermarkten in 2017
12-1-2018 Leveringen van Zweedse online retailer nu 100% groen
12-1-2018 4% meer omzet voor Tesco in Ierland
12-1-2018 Versassortiment van discounters en klassieke supermarkten gaat gelijk op