Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alfonso Tarazona, Cebollas Tara:

"Spaanse uien winnen niet op kostprijs, maar kwaliteit en maat zijn sterke wapens"



Tholen - De Spaanse uienoogst is dit jaar lager dan gemiddeld uitgevallen. Daarbij is ook de maatsortering kleiner dan de Spanjaarden gewend zijn. "Al met al hebben we minder kilo's te verkopen", constateert Alfonso Tarazona, eigenaar van het pakstation Cebollas Tara en voorzitter van de Spaanse vereniging van uientelers en exporteurs (ACEC). FreshPlaza bezocht hem op zijn bedrijf in Valencia.

Alfonso Tarazona



"De kwaliteit van de uien is tot nu over het algemeen goed. Wel hebben we onze zorgen over hoe de uien allemaal uit de bewaring komen. We hebben vanaf medio juni tot medio augustus een forse hittegolf gehad en dat heeft gezorgd voor veel stress in de plant. De gebruikelijke bewaarplaatsen zitten vol uien, maar hoe ze er uitzien als alle koelcellen opengaan, is de grote vraag. En het gros van de Spaanse uien uit de koelcellen wordt pas in maart/april verkocht", vertelt Alfonso.




"Vooralsnog ontwikkelt de uienmarkt zich, ook onder druk van de Hollandse en Duitse uien, niet al te positief. De prijzen van de grote maten zijn nog redelijk goed, maar niet zo goed als we vooraf hadden verwacht, terwijl we voor de middel- en kleine sortering met dezelfde problemen kampen. Desondanks blijft onze export op een redelijk niveau", vertelt Alfonso.



De export van de Spaanse uien is hoofdzakelijk gericht op het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. "In het verleden importeerde het Verenigd Koninkrijk niet alleen veel van onze grote maten, maar ook de kleinere (70-90), maar voor die maat is het land steeds meer zelfvoorzienend", vertelt Alfonso. Hij gelooft niet dat de Brexit veel gevolgen zal hebben voor de uienexport. "Het zal meer een administratieve rompslomp geven, maar ik geloof er niets van dat de vraag naar onze uien af zal nemen."




Daarnaast doen de Spaanse exporteurs er veel aan om hun marktgebied uit te breiden. "Onder druk van de groeiende teelt in landen als Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland kijken we steeds meer naar nieuwe markten. Zo kunnen we bij tekorten goed de vraag vanuit Braziliƫ invullen, maar komen onze uien ook in verre bestemmingen als Arabische landen, Taiwan, Hong Kong en Japan. Ook de Verenigde Staten en Canada kopen meer van onze uien. We hebben ook pogingen ondernomen om uien naar West-Afrika te exporteren, maar daar heeft men op dit moment toch de voorkeur voor de goedkopere en smallere uien uit bijvoorbeeld Nederland", vertelt Alfonso.




Hij ziet de toekomst veelbelovend in voor de export. "Wij zijn geen kampioen lage kosten, maar de kwaliteit en maatsortering zijn de wapens van de Spaanse uiensector. Normaal gesproken kunnen we die ook jaarrond leveren, al weet ik niet helemaal of dat dit jaar ook gaat lukken", vertelt Alfonso. "Daarbij neemt bij ons het areaal rode en zoete uien ook aanzienlijk toe. We hebben zes maanden per jaar zoete uien van eigen teelt. De rest kopen we bij, hoofdzakelijk uit Peru."




Voor Cebollas Tara vormt de Spaanse retailer Mercadona met afstand de grootste klant. "Deze vertegenwoordigt 90% van onze omzet. Afgelopen jaar hebben wij 42.000 ton uien en 2.500 ton knoflook aan deze supermarkt verkocht. Ongeveer 65% van de verkochte uien komt van eigen teelt", vertelt Alfonso. Hij signaleert net als bij de traditionele groenten en fruit de laatste jaren een lichte daling in de uienconsumptie. "Als het economisch beter gaat, zie je de consumptie van bijvoorbeeld exotische groenten en fruit stijgen ten faveure van de uien. Maar dat is niet alleen negatief, want ook de afzet van onze rode en zoete uien vertonen juiste een stijgende lijn."


Optische sorteermachines noemt Alfonso voor de toekomst van de Spaanse uiensector een interessante optie. "De marges zijn niet zo groot in onze handel voor zo'n grote investering, maar wellicht dat deze machines voor een automatiserings- en kwaliteitsslag zorgen." Daarbij blijft volgens hem een goede teeltrotatie en het vinden van nieuwe teeltgebieden met voldoende beschikbaarheid van water een van de grootste uitdagingen van de sector.



Bij exporteurs- en telersvereniging ACEC zijn zo'n 30 bedrijven aangesloten, goed voor 50-60% van de Spaanse uienexport. "De meeste exporteurs hebben de beschikking over eigen teelt of laten op contract telen. Het gros van de leden is gevestigd in de omgeving Valencia, hoewel er ook andere associaties in andere delen van Spanje actief zijn. De Spaanse uienteelt is juist grotendeels in Castilla-La Mancha gecentreerd. "Binnen de vereniging voeren we gezamenlijk lobby richting lokale en Europese overheid en instanties, trekken we af en toe gezamenlijk op in de export en delen we informatie", vertelt Alfonso.



Naast de uien behoort ook de knoflook tot het assortiment van Cebollas Tara. "Zo'n 85% van de knoflook die we verkopen is afkomstig van eigen teelt. Gelukkig ontwikkelt deze markt zich positiever dan de uienmarkt. De hitte heeft geen gevolgen gehad voor de maatvoering en interne kwaliteit, maar heeft wel voor meer schilschade gezorgd, waardoor er wat meer knoflook dan gebruikelijk zijn weg vindt naar de industrie. Ook de massale export vanuit China zorgt voor meer druk op de markt in tegenstelling tot de twee voorgaande jaren toen het land korter op de markt was. Wel is de laatste jaren een positieve tendens gaande dat als de nieuwe Spaanse knoflookoogst op de markt komt, mensen bereid zijn iets meer te betalen voor de kwaliteit en smaak van het product, precies zoals het met onze uien gebeurt."




Voor meer informatie:
Alfonso Tarazona
Cebollas Tara
C/ De la Informatica D1 D2 P.I.
El Romeral. Requena (Valencia), Spain
Tel: +34 96 232 36 08
Fax: +34 96 230 36 34
gerencia@cebollastara.com
www.cebollastara.com