Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

TLN: Kentekening (land)bouwvoertuigen voorkomt miljoenenboete

Acht brancheorganisaties, waaronder TLN, bieden donderdag bij de Tweede Kamer een petitie aan. Daarmee roepen zij de Kamerleden op om het wetsvoorstel voor kentekening van alle tractoren, motorrijtuigen met beperkte snelheid en (land)bouwaanhangers alsnog goed te keuren. De kentekenwet zorgt er namelijk voor dat Nederland eindelijk aan de Europese APK-plicht voor tractoren kan voldoen en een miljoenenboete vanuit de EU wordt voorkomen.

Kosten
Zolang de Tweede Kamer het wetsvoorstel niet goedkeurt, blijft bovendien de kans bestaan dat de EU gaat voorschrijven welk apk-systeem Nederland moet implementeren. Hierdoor zullen de kosten voor voertuigbezitters vele malen hoger uitvallen.

Stimulans
Als de Tweede Kamer het wetsvoorstel wél goedkeurt, profiteren niet alleen voertuigbezitters van de directe voordelen van kentekening. Ook de verkeersveiligheid, het milieu en de eerlijke concurrentie krijgen hierdoor een stimulans. En dat voor slechts 30 euro per voertuig; een in Nederland ongekend laag tarief.

Effectief
Toenmalig minister Melanie Schultz van Haegen heeft in de eerste helft van 2017 alternatieven door de RDW laten onderzoeken. De conclusie luidde dat de kentekenwet, die in december 2016 nog met een minieme Kamermeerderheid sneuvelde, de meest effectieve, efficiënte én goedkope manier is waarop Nederland kentekening kan vormgeven.

Moties
Daarnaast faciliteert de kentekenwet de eerdere moties die de vorige Tweede Kamer heeft aangenomen, te weten:
  • De maximumsnelheid van (land)bouwvoertuigen verhogen van 25 naar 40 km/u
  • De gebiedsontsluitingswegen en rondwegen voor (land)bouwvoertuigen verder ontsluiten
  • Eén ontheffingsloket voor (land)bouwvoertuigen inrichten
Belang
De huidige minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, is nu aan zet om de kentekenwet opnieuw in te dienen bij de Tweede Kamer. Met de petitie onderstrepen de acht brancheorganisaties het grote belang hiervan.

Bron: TLN
Publicatiedatum: