Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Groei in containervervoer Rotterdam

De aanvoer van goederen in containers was in de eerste drie kwartalen van 2017 gemiddeld 13 procent hoger dan in dezelfde periode in 2016. Transshipmentvervoer, het doorvoeren van de geloste containers naar andere zeehavens buiten Nederland, nam met bijna 30 procent toe. Deze goederenstroom zorgde hiermee voor bijna twee derde van de groei van het totale containervervoer in de eerste drie kwartalen van 2017. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.



De totale goederenoverslag in Nederlandse zeehavens nam in de eerste drie kwartalen van 2017 met ruim 2 procent toe. De aanvoer en afvoer van containers was goed voor een vijfde deel van het totaal overgeslagen gewicht in de Nederlandse zeehavens.



Steeds groter deel containeroverslag is transshipment
In de eerste drie kwartalen van 2017 werd in totaal ruim 46 miljoen ton aan goederen in containers aangevoerd in de Nederlandse zeehavens: 5,4 miljoen ton meer dan in dezelfde periode van 2016. Ruim twee derde van deze groei van de containeroverslag, bijna 4 miljoen ton, werd gerealiseerd in transshipment, de overslag van containers naar andere zeeschepen die verder varen naar andere buitenlandse zeehavens. Het aandeel van dit transshipment in de totale aanvoer van containers nam hierdoor toe tot 37 procent.



Deze vorm van doorvoer is zeer concurrentiegevoelig. De uitwisselbaarheid van containerhavens voor transshipment is groot, omdat de bestemming van deze containers niet gebonden is aan het achterland van een zeehaven. De containeroverslag in Nederland vindt voor meer dan 99 procent plaats in het havengebied Rotterdam. Transshipment vormt een derde deel van de totale containeroverslag in de haven en geeft het belang aan van de doorvoerfunctie van de Rotterdamse haven. Rotterdam is een aantrekkelijke haven voor deze vorm van doorvoer, vanwege de goede toegankelijkheid voor grote containerschepen, beschikbare terminalcapaciteit en de combinatie die rederijen hier kunnen maken met achterlandstromen van containers. Voor deze vorm van overslag is havengeld verschuldigd voor zowel het lossen als het laden van de containers.



Bron: CBS


Publicatiedatum: 6-2-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ruimte voor groei op Flevokust Haven
20-7-2018 Voertuigvolgsysteem nu ook geschikt voor motorvoertuigen
20-7-2018 Wagenpark Poolse aardappelvervoerder uitgebreid met zeven bandlossers
20-7-2018 Nieuwe luchtvrachtlocatie voor Milestone Fresh bij Schiphol
19-7-2018 IGS breidt netwerk op Rotterdam fors uit
19-7-2018 Drukte door Vierdaags en vakantieverkeer
18-7-2018 Raad van State: Blankenburgverbinding mag er komen
18-7-2018 Haven van Antwerpen breekt records met beste halfjaar ooit
18-7-2018 Oprit A12 Rotterdam-Den Haag bij Gouda blijft behouden
18-7-2018 Afsluiting Rotterdamse Maastunnel
18-7-2018 Panalpina Perishables Network breidt uit naar Zuid-Afrika
17-7-2018 PostNL breidt foodbezorging uit naar ochtend
16-7-2018 Meer ongelukken met vrachtautoĺs
13-7-2018 Nieuw optisch waarschuwingssysteem ontwikkeld voor transportvoertuigen
13-7-2018 Komend weekend rijverbod in Frankrijk
12-7-2018 HelloFresh opent dc in Bleiswijk
12-7-2018 TLN: Maak appen achter het stuur onmogelijk
11-7-2018 BelgiŰ de mist in met boetes voor ontbreken CMR
10-7-2018 Vertragingen in haven van Felixstowe na installatie nieuw besturingssysteem
10-7-2018 Tonny Koster (Scelta Products) wint Linde HeftruckCup 2018