Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Groei in containervervoer Rotterdam

De aanvoer van goederen in containers was in de eerste drie kwartalen van 2017 gemiddeld 13 procent hoger dan in dezelfde periode in 2016. Transshipmentvervoer, het doorvoeren van de geloste containers naar andere zeehavens buiten Nederland, nam met bijna 30 procent toe. Deze goederenstroom zorgde hiermee voor bijna twee derde van de groei van het totale containervervoer in de eerste drie kwartalen van 2017. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.



De totale goederenoverslag in Nederlandse zeehavens nam in de eerste drie kwartalen van 2017 met ruim 2 procent toe. De aanvoer en afvoer van containers was goed voor een vijfde deel van het totaal overgeslagen gewicht in de Nederlandse zeehavens.



Steeds groter deel containeroverslag is transshipment
In de eerste drie kwartalen van 2017 werd in totaal ruim 46 miljoen ton aan goederen in containers aangevoerd in de Nederlandse zeehavens: 5,4 miljoen ton meer dan in dezelfde periode van 2016. Ruim twee derde van deze groei van de containeroverslag, bijna 4 miljoen ton, werd gerealiseerd in transshipment, de overslag van containers naar andere zeeschepen die verder varen naar andere buitenlandse zeehavens. Het aandeel van dit transshipment in de totale aanvoer van containers nam hierdoor toe tot 37 procent.



Deze vorm van doorvoer is zeer concurrentiegevoelig. De uitwisselbaarheid van containerhavens voor transshipment is groot, omdat de bestemming van deze containers niet gebonden is aan het achterland van een zeehaven. De containeroverslag in Nederland vindt voor meer dan 99 procent plaats in het havengebied Rotterdam. Transshipment vormt een derde deel van de totale containeroverslag in de haven en geeft het belang aan van de doorvoerfunctie van de Rotterdamse haven. Rotterdam is een aantrekkelijke haven voor deze vorm van doorvoer, vanwege de goede toegankelijkheid voor grote containerschepen, beschikbare terminalcapaciteit en de combinatie die rederijen hier kunnen maken met achterlandstromen van containers. Voor deze vorm van overslag is havengeld verschuldigd voor zowel het lossen als het laden van de containers.



Bron: CBS


Publicatiedatum: 6-2-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Gambiaanse President bezoekt haven Antwerpen
25-5-2018 Nationale staking vrachtwagenchauffeurs legt delen BraziliŽ lam
25-5-2018 Tarief tachograafkaarten omlaag
25-5-2018 Komend weekend wegwerkzaamheden A27
25-5-2018 Edeka Foodservice vernieuwt levering aan grootverbruikers
24-5-2018 Chinese groep Lingan investeert 85 miljoen in Zeebrugse Achterhaven
23-5-2018 Rotonde Hoogstraten opgetuigd met mega-aardbei
22-5-2018 Meer verplichtingen voor verladers in Vlaanderen
22-5-2018 Nederlandse expeditievoorwaarden gewijzigd
18-5-2018 Plannen Europese Commissie goed voor transportsector
18-5-2018 Containerrederij MSC neemt geen nieuwe opdrachten voor Iran aan
18-5-2018 "Verhoging Duitse tol maakt vervoer in Duitsland onbetaalbaar"
17-5-2018 Elektrische truck gepresenteerd
17-5-2018 Kabelbaan geeft impuls aan AGF-sector Zuidwest-China
17-5-2018 LZV zit in de lift
16-5-2018 Brussels Airlines steunt export Afrikaanse AGF
15-5-2018 Vrachtwagen wil spinazie laden maar richt ravage aan
15-5-2018 Drukke avondspits Pinksterweekend verwacht
15-5-2018 Nieuw meetsysteem moet klapband vrachtverkeer voorkomen
14-5-2018 500 kilo drugs gevonden bij logistiek bedrijf Westland