Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Duitse 'dieselverboden': weinig gevolgen voor Nederlandse transporteurs
Nederlandse transporteurs lijken weinig tot geen gevolgen te ondervinden van mogelijke verboden om met oudere dieselauto's Duitse binnensteden binnen te rijden.
Nederlandse transporteurs vaak al Euro 6
Voor Nederlandse transporteurs die veel naar Duitsland rijden, lijken de gevolgen minimaal te zijn, zo legt TLN ook uit in het Reformatorisch Dagblad. Ten eerste komen Nederlandse transporteurs die naar Duitsland rijden meestal niet in de binnensteden. Zij moeten juist vaak bij distributiecentra op industrieterreinen zijn. Daarbij lijken Euro6-vrachtauto's niet onder de verboden te vallen. Een groot deel van de Nederlandse vrachtauto's is Euro 6, met name de vrachtauto's die internationaal transport doen. Voor hen zou dat verbod dus niet gelden.
Gisteren bepaalde de hoogste Duitse bestuursrechter dat steden zulke rijverboden mogen invoeren​. Steden die dat niet willen, kunnen tot zo'n maatregel worden gedwongen. Deze rijverboden worden naar alle waarschijnlijkheid stapsgewijs ingevoerd. Stuttgart, een van de steden waar dit speelt, mag pas vanaf september 2019 Euro 5-dieselauto's weren. Oudere modellen mogen al eerder worden geweerd, maar ook stapsgewijs.