Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Marc Deij, Nielsen:

"In 2017 werd 34% van het verpakte fruit via promoties verkocht"

Tholen - Tijdens de ledenvergadering van het Comité Fruit nam Marc Deij van Nielsen de aanwezigen mee in de trends waar de fruitsector nu en in de toekomst rekening mee moet houden. Nielsen ontvangt van nagenoeg alle supermarkten alle kassabonnen en heeft daardoor goed inzicht in de verkoop van groenten en fruit per retailer. Hij benadrukte het belang van het AGF-schap voor de Nederlandse supermarkten. Gezamenlijk draaien zij namelijk zo'n 4 miljard euro omzet met groenten en fruit. Bijna 11% van de totale supermarktomzet bestaat uit groenten en fruit. 



Het convenience-aandeel binnen fruit groeit harder dan het totaal, waarbij gezegd moet worden dat het totale aandeel nog altijd beperkt blijft. De omzet in appels groeide het afgelopen jaar vooral door de prijs, de omzet in blauwe bessen groeide vooral door het gestegen volume. De promotiedruk van fruit blijft de laatste jaren stijgen en heeft voor sommige soorten al een aandeel boven de 50%, met name voor het seizoensgebonden fruit is de impact groot. in 2017 werd 34% van het verpakte fruit via promoties verkocht. Hoe belangrijk de seizoenen zijn, bleek wel uit de cijfers. Zo werden vorig jaar in de acht belangrijkste weken van het seizoen maar liefst 35% van de totale jaaromzet aardbeien en blauwe bessen verkocht.

Hoewel het merkaandeel in deze sector beperkt is, werd afgelopen jaar met bijvoorbeeld de Kanzi-appel al een omzet van ruim 5 miljoen euro in de Nederlandse supermarkten gerealiseerd. De fruitaankopen verschillen fors per provincie en stad. Zo was de stad Amsterdam vorig jaar goed voor 7,2% van de totale fruitomzet in supermarkten en lag het omzetaandeel van producten als kokosnoten, dadels en granaatappelen zelfs 10% hoger dan de 7.2%. Wel is het marktaandeel van het traditionele fruit er lager dan gemiddeld. Het online aandeel van supermarkten is volgens Nielsen 2% en het bedrijf gaat uit van een aandeel van 4,1% in 2020. Het aandeel online in fruit is in lijn met het totale assortiment. Vooral appelen, peren en avocado's doen het online goed, met een vermeldenswaardige prestatie voor het gesneden fruit, waarvan 7,2% online wordt verkocht.

Voor meer informatie:
Marc Deij
Nielsen
Tel: +31 20 3988689
www.nielsen.com


Publicatiedatum: 6-4-2018
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-4-2018 Walmart gaat stap zetten in India
24-4-2018 Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België
24-4-2018 Denemarken: Fakta sluit 47 vestigingen
23-4-2018 Groentengemakassortiment van Albert Heijn nader bekeken
23-4-2018 AGF Monitor week 16
23-4-2018 Edeka passeert 50 miljard grens
20-4-2018 Nieuwe app om producten te 'scouten'
20-4-2018 Spanje: 6% meer jaaromzet voor Condis
20-4-2018 Supermarkt schuldig aan val op AGF-afdeling
19-4-2018 Carrefour gaat exclusief in zee met Greenyard
19-4-2018 JD.com schroeft expansie op
19-4-2018 Spaanse supermarkten willen eerlijke concurrentie met Amazon
18-4-2018 'Young & Urban by Spar' startup-initiatief
18-4-2018 "Franse consumenten waarderen importproducten"
17-4-2018 Aldi en Lidl groeien in eerste kwartaal 2018 sneller dan de markt
17-4-2018 Minder verlies voor bedrijf achter HelloFresh
17-4-2018 Zwitserland: Coop neemt Siroop over
17-4-2018 Inkijkje in de Poolse retail- en voedselmarkt
17-4-2018 Groceries Code Adjudicator monitort correcte handelswijze supermarkten
16-4-2018 AH sterkste supermarktmerk, Lidl beste prijs/kwaliteitsverhouding en aanbiedingen