"In 2017 werd 34% van het verpakte fruit via promoties verkocht"
Het convenience-aandeel binnen fruit groeit harder dan het totaal, waarbij gezegd moet worden dat het totale aandeel nog altijd beperkt blijft. De omzet in appels groeide het afgelopen jaar vooral door de prijs, de omzet in blauwe bessen groeide vooral door het gestegen volume. De promotiedruk van fruit blijft de laatste jaren stijgen en heeft voor sommige soorten al een aandeel boven de 50%, met name voor het seizoensgebonden fruit is de impact groot. in 2017 werd 34% van het verpakte fruit via promoties verkocht. Hoe belangrijk de seizoenen zijn, bleek wel uit de cijfers. Zo werden vorig jaar in de acht belangrijkste weken van het seizoen maar liefst 35% van de totale jaaromzet aardbeien en blauwe bessen verkocht.
Hoewel het merkaandeel in deze sector beperkt is, werd afgelopen jaar met bijvoorbeeld de Kanzi-appel al een omzet van ruim 5 miljoen euro in de Nederlandse supermarkten gerealiseerd. De fruitaankopen verschillen fors per provincie en stad. Zo was de stad Amsterdam vorig jaar goed voor 7,2% van de totale fruitomzet in supermarkten en lag het omzetaandeel van producten als kokosnoten, dadels en granaatappelen zelfs 10% hoger dan de 7.2%. Wel is het marktaandeel van het traditionele fruit er lager dan gemiddeld. Het online aandeel van supermarkten is volgens Nielsen 2% en het bedrijf gaat uit van een aandeel van 4,1% in 2020. Het aandeel online in fruit is in lijn met het totale assortiment. Vooral appelen, peren en avocado's doen het online goed, met een vermeldenswaardige prestatie voor het gesneden fruit, waarvan 7,2% online wordt verkocht.
Voor meer informatie:
Marc Deij
Nielsen
Tel: +31 20 3988689
www.nielsen.com