Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Marc Deij, Nielsen:

"In 2017 werd 34% van het verpakte fruit via promoties verkocht"

Tholen - Tijdens de ledenvergadering van het Comité Fruit nam Marc Deij van Nielsen de aanwezigen mee in de trends waar de fruitsector nu en in de toekomst rekening mee moet houden. Nielsen ontvangt van nagenoeg alle supermarkten alle kassabonnen en heeft daardoor goed inzicht in de verkoop van groenten en fruit per retailer. Hij benadrukte het belang van het AGF-schap voor de Nederlandse supermarkten. Gezamenlijk draaien zij namelijk zo'n 4 miljard euro omzet met groenten en fruit. Bijna 11% van de totale supermarktomzet bestaat uit groenten en fruit. 



Het convenience-aandeel binnen fruit groeit harder dan het totaal, waarbij gezegd moet worden dat het totale aandeel nog altijd beperkt blijft. De omzet in appels groeide het afgelopen jaar vooral door de prijs, de omzet in blauwe bessen groeide vooral door het gestegen volume. De promotiedruk van fruit blijft de laatste jaren stijgen en heeft voor sommige soorten al een aandeel boven de 50%, met name voor het seizoensgebonden fruit is de impact groot. in 2017 werd 34% van het verpakte fruit via promoties verkocht. Hoe belangrijk de seizoenen zijn, bleek wel uit de cijfers. Zo werden vorig jaar in de acht belangrijkste weken van het seizoen maar liefst 35% van de totale jaaromzet aardbeien en blauwe bessen verkocht.

Hoewel het merkaandeel in deze sector beperkt is, werd afgelopen jaar met bijvoorbeeld de Kanzi-appel al een omzet van ruim 5 miljoen euro in de Nederlandse supermarkten gerealiseerd. De fruitaankopen verschillen fors per provincie en stad. Zo was de stad Amsterdam vorig jaar goed voor 7,2% van de totale fruitomzet in supermarkten en lag het omzetaandeel van producten als kokosnoten, dadels en granaatappelen zelfs 10% hoger dan de 7.2%. Wel is het marktaandeel van het traditionele fruit er lager dan gemiddeld. Het online aandeel van supermarkten is volgens Nielsen 2% en het bedrijf gaat uit van een aandeel van 4,1% in 2020. Het aandeel online in fruit is in lijn met het totale assortiment. Vooral appelen, peren en avocado's doen het online goed, met een vermeldenswaardige prestatie voor het gesneden fruit, waarvan 7,2% online wordt verkocht.

Voor meer informatie:
Marc Deij
Nielsen
Tel: +31 20 3988689
www.nielsen.com


Publicatiedatum: 6-4-2018
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 Emté verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize
13-7-2018 VK: Co-op Group heeft 40% meer leden in Wales
13-7-2018 Coop: Opnieuw forse omzetgroei in eerste helft 2018
12-7-2018 "Haricots verts zijn geen sperziebonen"
12-7-2018 Walmart gebruikt blockchain voor thuisbezorging
11-7-2018 Italië: Carrefour introduceert nieuwe winkelconcepten