Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Is er sprake van een supermarkt 'zeepbel' in Spanje?

Spanje is één van de Europese landen met de meeste winkels per hoofd van de bevolking. Op dit moment telt het land 3,4 winkels per 1.000 inwoners, terwijl het Europese gemiddelde op 2,6 ligt. Retailketens doen er alles aan om niets van hun marktaandeel te verliezen.
 
Daarnaast is Spanje ook het land dat de meeste winkelformats kent. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben hypermarkten de overhand maar in Spanje is het winkelaanbod veel uiteenlopender: 19% van het winkelareaal wordt ingenomen door winkels met een oppervlakte kleiner dan 400 m2, nog eens 19% door winkels met een oppervlakte tussen de 400 en 1.000 m2 en 38% van de winkels beschikt over een oppervlak van 1.000 tot 2.500 m2. Tot slot heeft 24% van de winkels een oppervlak dat groter dan 2.500 m2 is. 
 

Florencio Garciá van Kantar WorldPanel vertelt dat er kans is op een zeepbel op de retailmarkt als de bevolking niet groeit en de vraag ontoereikend is voor het aanbod.
"Tussen 2008 en 2017 is het winkeloppervlak met 19% gegroeid, terwijl de afzet met 2% gedaald is," meldt Asís González van Nielsen. "De omzet binnen de sector is gegroeid wat betekent dat we minder kopen maar hier wel meer aan uitgeven."
Volgens Florencio García bestaat er een direct verband tussen de opening van winkels en de groei van het marktaandeel, vandaar dat ketens nieuwe filialen blijven openen.

 
Sommige deskundigen spreken al van een supermarkt 'zeepbel' maar voegen hier wel aan toe dat deze zeepbel, in tegenstelling tot die op de vastgoedmarkt, niet uit elkaar kan spatten. "Zelfs al zouden er meer winkels dan vroeger zijn en de consumptie dalen, zullen retailketens winstgevend blijven," aldus Kantar. "Dit is deels te danken aan het feit dat retailketens klanten bedienen die hun inkopen voorheen bij speciaalzaken deden."

Volgens Nielsen hadden deze buurtwinkels tien jaar geleden nog een aandeel van 40% in de AGF-afzet, nu is dit gedaald naar 25%. "De zeepbel zal niet uiteen spatten omdat ketens de klanten bij traditionele winkels wegkapen."

"Bovendien blijft de sector in stand dankzij innovatie," vervolgt Asís González. "Retailketens maken vaak meer winst op de verkoop van producten die verband houden met gezondheid of kant-en-klaar maaltijden en premium producten. De markt reguleert zichzelf. Er zijn aanpassingen binnen alle formats. Er worden nieuwe winkels geopend maar we zien ook dat niet rendabele winkels hun deuren sluiten."

Bron: El Mundo
Publicatiedatum: