Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Is er sprake van een supermarkt 'zeepbel' in Spanje?

Spanje is één van de Europese landen met de meeste winkels per hoofd van de bevolking. Op dit moment telt het land 3,4 winkels per 1.000 inwoners, terwijl het Europese gemiddelde op 2,6 ligt. Retailketens doen er alles aan om niets van hun marktaandeel te verliezen.

Daarnaast is Spanje ook het land dat de meeste winkelformats kent. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk hebben hypermarkten de overhand maar in Spanje is het winkelaanbod veel uiteenlopender: 19% van het winkelareaal wordt ingenomen door winkels met een oppervlakte kleiner dan 400 m2, nog eens 19% door winkels met een oppervlakte tussen de 400 en 1.000 m2 en 38% van de winkels beschikt over een oppervlak van 1.000 tot 2.500 m2. Tot slot heeft 24% van de winkels een oppervlak dat groter dan 2.500 m2 is. 

Florencio Garciá van Kantar WorldPanel vertelt dat er kans is op een zeepbel op de retailmarkt als de bevolking niet groeit en de vraag ontoereikend is voor het aanbod.
"Tussen 2008 en 2017 is het winkeloppervlak met 19% gegroeid, terwijl de afzet met 2% gedaald is," meldt Asís González van Nielsen. "De omzet binnen de sector is gegroeid wat betekent dat we minder kopen maar hier wel meer aan uitgeven."
Volgens Florencio García bestaat er een direct verband tussen de opening van winkels en de groei van het marktaandeel, vandaar dat ketens nieuwe filialen blijven openen.

Sommige deskundigen spreken al van een supermarkt 'zeepbel' maar voegen hier wel aan toe dat deze zeepbel, in tegenstelling tot die op de vastgoedmarkt, niet uit elkaar kan spatten. "Zelfs al zouden er meer winkels dan vroeger zijn en de consumptie dalen, zullen retailketens winstgevend blijven," aldus Kantar. "Dit is deels te danken aan het feit dat retailketens klanten bedienen die hun inkopen voorheen bij speciaalzaken deden."

Volgens Nielsen hadden deze buurtwinkels tien jaar geleden nog een aandeel van 40% in de AGF-afzet, nu is dit gedaald naar 25%. "De zeepbel zal niet uiteen spatten omdat ketens de klanten bij traditionele winkels wegkapen."

"Bovendien blijft de sector in stand dankzij innovatie," vervolgt Asís González. "Retailketens maken vaak meer winst op de verkoop van producten die verband houden met gezondheid of kant-en-klaar maaltijden en premium producten. De markt reguleert zichzelf. Er zijn aanpassingen binnen alle formats. Er worden nieuwe winkels geopend maar we zien ook dat niet rendabele winkels hun deuren sluiten."

Bron: El Mundo

Publicatiedatum: 11-4-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-4-2018 Walmart gaat stap zetten in India
24-4-2018 Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België
24-4-2018 Denemarken: Fakta sluit 47 vestigingen
23-4-2018 Groentengemakassortiment van Albert Heijn nader bekeken
23-4-2018 AGF Monitor week 16
23-4-2018 Edeka passeert 50 miljard grens
20-4-2018 Nieuwe app om producten te 'scouten'
20-4-2018 Spanje: 6% meer jaaromzet voor Condis
20-4-2018 Supermarkt schuldig aan val op AGF-afdeling
19-4-2018 Carrefour gaat exclusief in zee met Greenyard
19-4-2018 JD.com schroeft expansie op
19-4-2018 Spaanse supermarkten willen eerlijke concurrentie met Amazon
18-4-2018 'Young & Urban by Spar' startup-initiatief
18-4-2018 "Franse consumenten waarderen importproducten"
17-4-2018 Aldi en Lidl groeien in eerste kwartaal 2018 sneller dan de markt
17-4-2018 Minder verlies voor bedrijf achter HelloFresh
17-4-2018 Zwitserland: Coop neemt Siroop over
17-4-2018 Inkijkje in de Poolse retail- en voedselmarkt
17-4-2018 Groceries Code Adjudicator monitort correcte handelswijze supermarkten
16-4-2018 AH sterkste supermarktmerk, Lidl beste prijs/kwaliteitsverhouding en aanbiedingen