Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Madeline Buijs van ABN-AMRO bij sessie Brexit

“De grootste sector die geraakt zal worden is de foodsector”

Tholen – "Valuta zal een grote rol gaan spelen na Brexit. Als gevolg van een 'dure' euro zal de foodsector en de industrie het hardst worden getroffen", vertelt Madeline Buijs van ABN-AMRO tijdens sessie Brexit. ABN-AMRO heeft aan de hand van vier factoren berekend welke sectoren hard geraakt zullen worden na Brexit. "Niet alleen de dure euro zal de foodsector treffen, maar ook de verwachte lange wachttijden bij Calais en Dover zullen funest zijn voor versproducten." 

"Het Verenigd Koninkrijk staat op de derde plek van landen waarmee Nederland het meest handelt", vertelt Madeline. "De handel met het Verenigd Koninkrijk is goed voor 62 miljard euro en het grootste gedeelte daarvan is export vanuit Nederland." Wanneer er na Brexit terug wordt gegaan naar WTO-akkoord kan dit volgens berekening van ABN-AMRO wel 2% verlies voor de Nederlandse bbp leiden in 2030. In het Verenigd Koninkrijk kan dit wel voor 8,7% verlies van het bbp zorgen. Wanneer na de Brexit de FTA-regels gaan gelden, zal dit voor maximaal 1,2% verlies in Nederland en voor 5,9% verlies in het Verenigd Koninkrijk gaan leiden.



Vervoer per vrachtwagen
"In 2017 werd er 4,6 miljoen ton van en naar het Verenigd Koninkrijk per vrachtwagen vervoerd. Die 4,6 miljoen ton is 3% van het totale Nederlandse internationale vervoer per vrachtwagen. Van de 4,6 miljoen ton is het grootste gedeelte agrarische producten. "Aan deze cijfers is te zien dat de Nederlandse food- en transportsector erg afhankelijk is van het Verenigd Koninkrijk. Ook zullen de expediteurs Brexit ook gaan voelen. Naar verwachting zullen de formaliteiten voor de expediteurs na Brexit aan maar toenemen", aldus ABN-AMRO. 

Havens
"De Brexit gaat ook grote gevolgen hebben voor de havens in Nederland. De haven die het meest afhankelijk is van het Verenigd Koninkrijk is Vlaardingen met 83%. De tweede haven die het meest afhankelijk is, is Vlissingen/Terneuzen met 20% en als derde Rotterdam met 13%. Het effect op alle Nederlandse havens zal bij WTO 4,4% verlies en bij FTA 2,6% verlies zijn", aldus Madeline.



"Omdat Nederland sterk is verweven met het Verenigd Koninkrijk zal de Brexit wel degelijk gevolgen gaan hebben voor Nederland. Bedrijven moeten anticiperen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. De foodsector en de transportsector zullen het hardst door Brexit worden getroffen. Voor de bedrijven, werkzaam in die sectoren, is het van groot belang om goed voorbereid te zijn", besluit Madeline.   

Voor meer informatie:
Madeline Buijs
ABN-AMRO
+31(0)610 971 786


Publicatiedatum: 11-4-2018
Auteur: Sharon de Ridder
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-4-2018 350 miljoen extra voor onderhoud rijkswegen
23-4-2018 Files verwacht rond de meivakantie
23-4-2018 Porsche komt met antwoord op Tesla
20-4-2018 Groei containeroverslag Rotterdam zet door in eerste kwartaal
20-4-2018 Transporteur A. Barendrecht 21 april niet bereikbaar
20-4-2018 Inschrijving HeftruckCup 2018 geopend
20-4-2018 Samskip voegt Rotterdam toe aan Nor Lines-netwerk
19-4-2018 Duitsland: vrachtwagentol kost jaarlijks 2 mld
19-4-2018 Drie ton cannabis in vrachtwagen met sla en sinaasappelen
18-4-2018 Beste kwartaal ooit voor de haven van Antwerpen
18-4-2018 Flitsmaraton op Europese wegen
18-4-2018 Elektrische trucks in Duitsland tolvrij
18-4-2018 Belastingdienst stelt bedrag verblijfskosten eigen rijders vast
17-4-2018 12000 euro boete voor Belgische tol
17-4-2018 Nieuwe vrijstellingsregeling C-rijbewijs
17-4-2018 Vrachttarieven Azië naar Noordwest-Europa in vrije val
17-4-2018 Vijf weken later woedt er nog altijd brand op de Maersk Honam
17-4-2018 Nieuwe spoorvervoerlijn van Londen naar Duisburg en China
17-4-2018 Volvo komt eerder als Tesla met volledig elektrische truck
16-4-2018 Alphen aan de Rijn en Lansingerland willen railterminal voor versvervoer