Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Madeline Buijs van ABN-AMRO bij sessie Brexit

“De grootste sector die geraakt zal worden is de foodsector”

Tholen – "Valuta zal een grote rol gaan spelen na Brexit. Als gevolg van een 'dure' euro zal de foodsector en de industrie het hardst worden getroffen", vertelt Madeline Buijs van ABN-AMRO tijdens sessie Brexit. ABN-AMRO heeft aan de hand van vier factoren berekend welke sectoren hard geraakt zullen worden na Brexit. "Niet alleen de dure euro zal de foodsector treffen, maar ook de verwachte lange wachttijden bij Calais en Dover zullen funest zijn voor versproducten." 

"Het Verenigd Koninkrijk staat op de derde plek van landen waarmee Nederland het meest handelt", vertelt Madeline. "De handel met het Verenigd Koninkrijk is goed voor 62 miljard euro en het grootste gedeelte daarvan is export vanuit Nederland." Wanneer er na Brexit terug wordt gegaan naar WTO-akkoord kan dit volgens berekening van ABN-AMRO wel 2% verlies voor de Nederlandse bbp leiden in 2030. In het Verenigd Koninkrijk kan dit wel voor 8,7% verlies van het bbp zorgen. Wanneer na de Brexit de FTA-regels gaan gelden, zal dit voor maximaal 1,2% verlies in Nederland en voor 5,9% verlies in het Verenigd Koninkrijk gaan leiden.



Vervoer per vrachtwagen
"In 2017 werd er 4,6 miljoen ton van en naar het Verenigd Koninkrijk per vrachtwagen vervoerd. Die 4,6 miljoen ton is 3% van het totale Nederlandse internationale vervoer per vrachtwagen. Van de 4,6 miljoen ton is het grootste gedeelte agrarische producten. "Aan deze cijfers is te zien dat de Nederlandse food- en transportsector erg afhankelijk is van het Verenigd Koninkrijk. Ook zullen de expediteurs Brexit ook gaan voelen. Naar verwachting zullen de formaliteiten voor de expediteurs na Brexit aan maar toenemen", aldus ABN-AMRO. 

Havens
"De Brexit gaat ook grote gevolgen hebben voor de havens in Nederland. De haven die het meest afhankelijk is van het Verenigd Koninkrijk is Vlaardingen met 83%. De tweede haven die het meest afhankelijk is, is Vlissingen/Terneuzen met 20% en als derde Rotterdam met 13%. Het effect op alle Nederlandse havens zal bij WTO 4,4% verlies en bij FTA 2,6% verlies zijn", aldus Madeline.



"Omdat Nederland sterk is verweven met het Verenigd Koninkrijk zal de Brexit wel degelijk gevolgen gaan hebben voor Nederland. Bedrijven moeten anticiperen om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. De foodsector en de transportsector zullen het hardst door Brexit worden getroffen. Voor de bedrijven, werkzaam in die sectoren, is het van groot belang om goed voorbereid te zijn", besluit Madeline.

Voor meer informatie:
Madeline Buijs
ABN-AMRO
+31(0)610 971 786