Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Minderheidsbelang in APS voor afzet vruchtgroenten op Britse markt

The Greenery ziet nettowinst 38% stijgen

The Greenery heeft het nettoresultaat over 2017 opnieuw verbeterd. De nettowinst steeg met 38% van 9,0 miljoen euro in 2016 naar 12,5 miljoen euro in 2017. De omzet van de voorgezette activiteiten is met 1,0 miljard euro nagenoeg gelijk gebleven. De brutomarge bleef ongewijzigd op 14,9%. Er is verder geÔnvesteerd in de verbetering en vernieuwing van de logistieke keten en robotisering.

Om de ambities van The Greenery waar te maken, is er in 2017 fors geÔnvesteerd in nieuwe klantproposities, nieuwbouw van distributiecentra en de IT-infrastructuren. Daarnaast zijn er initiatieven genomen voor een verdere intensivering van de samenwerking met telers, het opleiden van medewerkers en digitalisering. Het lidmaatschap voor telers is aantrekkelijker gemaakt door de introductie van een variabele rentevergoeding op de ledenleningen. Begin 2018 heeft The Greenery een overeenkomst getekend voor intensievere samenwerking met het
Britse APS (marktleider tomaten in het VK) voor de afzet van Nederlandse vruchtgroenten op de Britse (retail) markt. The Greenery heeft een minderheidsbelang genomen in APS.

De start van het verslagjaar was uitdagend door de beperkte beschikbaarheid van groenten uit Zuid-Europa als gevolg van de weersomstandigheden. Hoewel The Greenery haar klanten succesvol kon blijven bedienen, heeft dit geleid tot een lagere bruto bijdrage. In 2017 bedroeg als gevolg hiervan de EBITDA 16,7 miljoen euro (2016: 18,0 miljoen). De bedrijfskosten en het resultaat deelnemingen bleven vrijwel stabiel ten opzichte van 2016. Het lagere bedrijfsresultaat (veroorzaakt door de lagere bruto bijdrage en hogere afschrijvingen) is gecompenseerd door een eenmalige vennootschapsbelastingbate. Het eigen vermogen is
verder versterkt tot 106,2 miljoen euro t.o.v. 95,1 miljoen euro in 2016.

Focus
The Greenery zet maximaal in op haar positie en rol als duurzame ketenregisseur. Belangrijke thema's daarbij zijn data, inzicht in consumentenvoorkeuren, gezondheidstrends, technologie (digitalisering en robotisering), schaalvergroting en de opkomst van e-commerce. Het retailkanaal biedt The Greenery de meeste mogelijkheden waarde toe te voegen door slimme logistieke en supply chain oplossingen. The Greenery richt zich op het zo efficiŽnt mogelijk inrichten van de keten teneinde verse groenten en fruit bereikbaar en betaalbaar te maken voor iedereen. Door het aandeel rechtstreekse leveringen van de teler naar de klant verder uit te bouwen naar 61% (eind 2013: 40%) en het product efficiŽnter op te slaan zal in 2019 het totale vloeroppervlak van de distributiecentra zijn teruggebracht tot circa 60.000m2 (2013: 105.000m2).

Vooruitzicht
De verwachting is dat de omzet met name bij retailklanten verder zal groeien. Dit sluit aan bij de strategie om zoveel mogelijk de eindklanten in de keten te bedienen. In 2018 worden strategische projecten ter vergroting van de commerciŽle slagkracht en samenhang uitgevoerd. The Greenery wil samen met haar klanten en telers groeien. Dit is mogelijk door de klant nog meer centraal te stellen en de nadruk te leggen op integrale ketenbenadering: Growing Together.

Het jaarverslag van The Greenery B.V kan als pdf worden gedownload:

Publicatiedatum: 11-4-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-8-2018 Kraaijeveld-collega's lopen Omloop van Goeree Overflakkee
20-8-2018 Gebr. Peters Fruithandel Ingen maakt sorteerstation energieneutraal
20-8-2018 ĄNederlandse Natura-trostomaten zijn hardloper"
20-8-2018 Dole Fruit Bowls campagne focust op familietradities
20-8-2018 Franse producten winnen aan populariteit in Zwitserland
17-8-2018 Omzetgroei Maersk vertaalt zich niet in hogere winst
17-8-2018 "Via onze boxen kunnen bedrijven producten lancerenĒ
16-8-2018 ItaliŽ: 150 miljoen euro in beslag genomen van AGF-maffia
15-8-2018 Overaanbod dwingt Macedonische exporteur tot het 'dumpen' van producten op Europese markt
15-8-2018 Eerste aardbeienplant geplant in nieuwe aardbeienkas Zuilichem
14-8-2018 "Alles wat luxer is, verkoopt in eerste instantie het best in BelgiŽ"
13-8-2018 ďAardbeien hebben te kampen met kwaliteitsproblemenĒ
13-8-2018 Siem Shipping noteert 4,9 mln dollar winst in H1 2018
13-8-2018 Aardbeienmarkt genekt door de warmte
13-8-2018 Lipman Family Farms kondigt samenwerking aan met NatureSweet
10-8-2018 BayWa schrijft groene cijfers, maar niet dankzij Duitse appelen
10-8-2018 Hapag-Lloyd verscheept meer en noteert positief resultaat H1
10-8-2018 Ready to Eat wordt broeksponsor van FC Utrecht
9-8-2018 "Direct met de leveranciers naar de klant"
9-8-2018 Kasaardbeienteelt Ontario breidt uit