Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Samenwerking containerbinnenvaart op route Duisburg-Rotterdam

Logistieke dienstverlener HTS Intermodaal en deepsea terminal RWG slaan de handen ineen om op de route tussen Duisburg, Gorinchem en de Rotterdamse haven lading te bundelen. De samenwerking houdt in dat schepen bij terminals in Duisburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam en visa versa. Bundeling van lading en een vast vaarschema op een punt-punt verbinding reduceren de havenverblijfstijd, verminderen congestie, bevorderen efficiency en verbeteren de verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, de grootste economie binnen Europa.

Deze samenwerking tussen marktpartijen is het tweede initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam financieel ondersteunt vanuit het Sectoroverleg Containerbinnenvaart dat vorig jaar is gestart. Eerder in 2018 kondigden drie andere partijen een vergelijkbare samenwerking aan op de zogeheten West-Brabant Corridor tussen Rotterdam, Moerdijk en Tilburg. Evenals het voorgaande initiatief van de West-Brabant Corridor vindt het initiatief van HTS Intermodaal plaats op een corridor van grote omvang voor Rotterdam.

In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. Containerbinnenvaart is een milieuvriendelijk alternatief voor wegtransport.

Kortere havenverblijftijd, minder planningscomplexiteit
Binnenvaartschepen zien zich regelmatig genoodzaakt om meerdere deepsea terminals aan te doen op de Maasvlakte voordat een lading containers kan worden vervoerd naar het achterland, of vice versa. Wachttijden bij verschillende terminals en complexe vrachtplanning kunnen congestie veroorzaken waardoor schepen langer dan nodig in de haven verblijven.

HTS Intermodaal bundelt lading op een specifieke vaarroute met een vast vaarschema. Hierdoor wordt de call size per barge op de terminal vergroot, neemt het totaal aantal havenbezoeken af en wordt dus de efficiency en betrouwbaarheid verhoogd. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn er tussen RWG en HTS Intermodaal verdergaande operationele afspraken gemaakt. De combinatie vaart twee keer per week op vaste tijden. Dit betekent een flinke reductie van de doorlooptijd van de containers.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: "Wij juichen deze vorm van samenwerking toe. Het draagt bij aan een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en soepele verbindingen met het Europese achterland. Daarom ondersteunt het Havenbedrijf dit initiatief vanuit onze incentive regeling voor de containerbinnenvaart. Onze verwachting is dat meer inland terminals ook met punt-punt verbindingen op deepsea terminals gaan werken zodra blijkt dat dit project een positief effect heeft".

Marcel Heuvelman, managing director van HTS Intermodaal: "Door de constructieve samenwerking met RWG en het Havenbedrijf Rotterdam wordt het mogelijk om deze nieuwe punt-punt verbinding in de praktijk toe te passen. Hiermee kunnen we onze klanten een betrouwbare service bieden tussen Duisburg en Rotterdam. We streven ernaar om dit concept van punt-punt verbindingen ook te gaan toepassen op andere Rotterdamse deepsea terminals".

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: 13-4-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

24-4-2018 350 miljoen extra voor onderhoud rijkswegen
23-4-2018 Files verwacht rond de meivakantie
23-4-2018 Porsche komt met antwoord op Tesla
20-4-2018 Groei containeroverslag Rotterdam zet door in eerste kwartaal
20-4-2018 Transporteur A. Barendrecht 21 april niet bereikbaar
20-4-2018 Inschrijving HeftruckCup 2018 geopend
20-4-2018 Samskip voegt Rotterdam toe aan Nor Lines-netwerk
19-4-2018 Duitsland: vrachtwagentol kost jaarlijks 2 mld
19-4-2018 Drie ton cannabis in vrachtwagen met sla en sinaasappelen
18-4-2018 Beste kwartaal ooit voor de haven van Antwerpen
18-4-2018 Flitsmaraton op Europese wegen
18-4-2018 Elektrische trucks in Duitsland tolvrij
18-4-2018 Belastingdienst stelt bedrag verblijfskosten eigen rijders vast
17-4-2018 12000 euro boete voor Belgische tol
17-4-2018 Nieuwe vrijstellingsregeling C-rijbewijs
17-4-2018 Vrachttarieven Azië naar Noordwest-Europa in vrije val
17-4-2018 Vijf weken later woedt er nog altijd brand op de Maersk Honam
17-4-2018 Nieuwe spoorvervoerlijn van Londen naar Duisburg en China
17-4-2018 Volvo komt eerder als Tesla met volledig elektrische truck
16-4-2018 Alphen aan de Rijn en Lansingerland willen railterminal voor versvervoer