Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Baker & Murakami

VS: uiensorteerder schakelt over op geautomatiseerd systeem Eqraft

Baker & Murakami Produce Company uit de Verenigde Staten teelt, verpakt en exporteert uien naar markten verspreid binnen de VS. In samenwerking met het Nederlandse bedrijf Eqraft en andere leden van de OTA heeft Baker & Murakami nu hypermoderne faciliteiten opgebouwd.

De Baker & Murakami Produce Company is ontstaan uit een fusie van twee bekende spelers binnen de Noord-Amerikaanse uiensector, die ieder een geschiedenis hebben van meer dan 45 jaar. 

"De reden waarom de twee bedrijven samen gingen werken had te maken met de noodzaak om te moderniseren. Het was simpelweg de meest logische stap om te maken, als er word gekeken naar arbeidskosten en de enorme investering die nodig is om te automatiseren. Samen zijn we de grootste exporteur in Idaho en het oosten van Oregon. Ook zijn we een van de grootste exporteurs van de gehele VS," licht COO Cameron Skeen toe.

Voordat de nieuwe faciliteiten werden geïnstalleerd werkten beide bedrijven nog voornamelijk met een overwegend mechanisch proces. Zodoende was het een grote stap om over te schakelen naar het volledig geautomatiseerde systeem van Eqraft. Volgens Cameron was deze stap echter hard nodig. "De sector bevindt zich op een omslagpunt. Iedereen moet voor zichzelf besluiten of ze wel of niet nieuwe technologieën integreren in hun bedrijfsvoering. Wij besloten dat wel te doen."



De ogen geopend
Baker & Murakami was al langer bekend met de oplossingen van Eqraft, die al langer in Noord-Amerika worden gebruikt. De samenwerking met Eqraft ging pas echt van start in 2015, toen Cameron door Eqraft-vertegenwoordiger Norman Keene werd uitgenodigd voor de Fruit Logistica-beurs in Berlijn. "Wat me tijdens dat bezoek het meest was bijgebleven was het concept van de Onion Tech Alliance (OTA)," zegt Cameron. "Een samenwerkingsverband tussen een aantal bedrijven waarbij elk bedrijf zijn eigen expertise heeft vond ik echt een goed idee." Eqraft nodigde Cameron ook uit bij het hoofdkwartier in Nederland, waar hij een aantal systemen van dichtbij kon zien. "Dat was een erg goede ervaring. Ik merkte daar dat bedrijven in Nederland qua automatisering vooruit lopen op Canadese bedrijven. Dat heeft me echt de ogen geopend."

Wat uiteindelijk Cameron overtuigde om met OTA in zee te gaan was de manier waarop door samenwerking met de klant het beste eindresultaat wordt bereikt. Vanaf het moment dat de samenwerking begon had hij het gevoel dat beide partijen elkaars visie goed begrepen. "Ik had nooit het idee dat ze alleen maar hun producten aan ons wilden slijten. De samenwerking voelde echt als meer dan dat. Vertegenwoordigers van Eqraft, Deprez, Modesta en Symach zijn allemaal bij ons langs geweest en waren voor de volle 100% betrokken bij het project. Ik heb met veel plezier samengewerkt met Gerard, Rutger, Diederick, Johnny en Sacha."


Uitdagingen
Een maand later kwamen Eqraft en andere partners van OTA in Ontario aan, waarna het ontwikkelproces van start ging. Er waren een aantal pittige uitdagingen die moesten worden aangegaan. Ten eerste vormde het bestaande gebouw een uitdaging vanwege de afmetingen ervan. Ook moest het project binnen drie maanden worden voltooid. "We moesten noodgedwongen vaak het ontwerp herzien. het was echt een puzzel, maar uiteindelijk hebben we die samen opgelost. Het eindresultaat is een prachtvoorbeeld van techniek," zegt Cameron tevreden. "Thomas Bimbi, onze vertegenwoordiger voor lokale ondersteuning en sales, was van integraal belang voor het gehele installatieproces."

Op het moment van het interview met Cameron waren de nieuwe faciliteiten al drie maanden in bedrijf. De stafleden moeten echter nog steeds wennen aan de nieuwe machines. "Het duurt even voordat we helemaal zijn aangepast, maar we besparen nu al op arbeidskosten. Voorheen waren we twee bedrijven die lange werkdagen nodig hadden. Nu bereiken we hetzelfde resultaat met maar een bedrijf en met veel minder medewerkers. En we zijn nog steeds bezig om onszelf te verbeteren."

Eqraft is te vinden op stand #1453 op de CPMA-conferentie die van 24 tot 26 april in Vancouver wordt gehouden.

Voor meer informatie:
Norman "Snap" Keene (U.S.)
E-mail: norman.keene@eqraft.com

Harm Geurs (North America)
E-mail: Harm.geurs@eqraft.com

Website: eqraft.com

Publicatiedatum: