Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VBO Freshworld heeft inloopborrel bij GR Nieuw Reijerwaard

De actieve ondernemersvereniging VBO Freshworld, waar veel AGF-bedrijven vanuit Barendrecht en Ridderkerk in vertegenwoordigd zijn, hebben een inloopborrel gehad bij Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR). De locatie was het Van der Valk hotel in Ridderkerk, met uitzicht op de bijna 100 HA die nu in ontwikkeling is. Na een moeizame start van de ontwikkeling, eerst door bezwaarprocedures en later een economische crisis, is nu het tij gekeerd. De ondernemers werden bijgepraat door Arie Schippers de directeur van de GRNR. De drie gemeenten Barendrecht, Ridderkerk en Rotterdam zijn ieder voor een derde deelnemer in de gemeenschappelijke regeling. ).

Vorig jaar was de eerste partij Van Gelder die 3,7 HA heeft afgenomen voor nieuwbouw voor de verwerking en distributie van versproducten. Vorige week is bekend geworden dat Heembouw 6,6 ha heeft afgenomen, waar Heembouw een distributiecentrum van 30.000 m2 gaat bouwen. Bakker Barendrecht gaat dit huren. Dit is voor Bakker Barendrecht een uitbreiding, en niet ter vervanging, van de huidige locatie aan de Handelsweg. In juli wordt met de bouw gestart en medio april 2019 moet het operationeel zijn.




Business
De heer Schippers gaf een heldere uiteenzetting over wat het project Nieuw Reijerwaard zo uniek maakt. Nederland als 2e AGF exportland ter wereld met een omzet van meer dan 14 miljard euro verhandelt het grootste gedeelte vanuit het cluster Barendrecht. Clustering is belangrijk om geen halfvolle vrachtwagens te laten rijden maar ook de centrale ligging met de Rotterdamse haven, vele uitvalswegen en goed bereikbare vliegvelden.



Duurzaamheid
Daarnaast komen er talloze "state of the art" oplossingen om weer decennia vooruit te kunnen. Zo is er veel aandacht voor "the last green mile", vervoer voor personeel, vrachtwagen parkeerplaatsen met extra faciliteiten en niet onbelangrijk de duurzaamheid met onder andere een smartgrid bestaande uit zonnecellen en accu's voor de verlichting.



Ondernemer centraal
Wat ook als uniek genoemd mag worden is de omvang van de kavels. Er zijn in het provinciaal inpassingsplan (het PIP) flexibele mogelijkheden voor 1,5HA vastgelegd, maar er lopen ook gesprekken met buitenlandse partijen die 12HA willen afnemen. Wat ook binnen de regeling valt is dat er binnen 10 weken een omgevingsvergunning wordt verleend. Het label aan dit bedrijventerrein is Agrofood / Agrologistiek.



Er was ook ruim gelegenheid tot vragen te stellen. Een van de vragen was het Agro label omdat vanuit de politiek weleens het signaal is afgegeven dat er mogelijk een containeropslagplaats als verlengstuk van de Rotterdamse haven zou komen. Dit pareerde Schippers door zich niet te laten verleiden tot een 2-4 jaar termijn van de politiek. In Venlo heeft hij 2 verkiezingen meegemaakt en koersvast de doelen gevolgd. Ook op Nieuw Reijerwaard zal hij zich hard maken voor het Agro label zodat het een volwaardige extensie wordt van het bestaande bedrijventerrein BT Oost. Ook dit bestaande gebied wordt niet vergeten door een goede onderdoorgang (de tweede ontsluiting) die via een ovonde (ovale rotonde) aansluit op de spoorlaan.





Toekomst
Met de gesprekken die momenteel lopen is er geen reden tot zorg. Het gebied staat inmiddels bij partijen tot aan China toe op de shortlist. Er is inmiddels 10% verkocht en het project ligt hiermee op schema. Belangrijkste vragen van nieuwe partijen zijn de ontsluiting en de vervoersmogelijkheden voor personeel. De ontsluiting wordt sowieso geregeld met een vernieuwde aanleg op de A15 middels een tweetal kruispunten op de IJsselmondenseknoop. De GRNR werkt ook hard aan het bieden van voldoende vervoersmogelijkheden voor personeel. Zeker nu er gesprekken lopen met een partij die 800-1000 werkplekken genereert.





"Een mooi project om de koploperspositie en werkgelegenheid voor Barendrecht te behouden", aldus de organisatie.


Foto's en verslag John Breedveld

Publicatiedatum: