Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




FMCG Opleidingen bezoekt Edeka Zurheide Crown in Düsseldorf

Is méér assortiment de toekomst?

Is méér assortiment de toekomst? Wij krijgen deze vraag nogal eens van deelnemers aan onze cursussen. Het antwoord is niet zomaar 1-2-3 te geven. Wij vinden namelijk dat dit sterk afhankelijk is van het type shopper en van de formule-positionering, zo stellen Gert Bloemendal en Edwin Vels van FMCG Opleidingen in hun nieuwsbrief. "Bij een deel van de shoppers draagt een groter assortiment bíj aan meer 'beleving'; bij een ander deel betekent dit meer keuzestress. Welke van deze typen shopper is dominant bij een bepaalde formule? En wat wil de formule zèlf uitstralen."



"Interessant in dit verband is de onlangs geopende Edeka Zurheide Crown in de binnenstad van Düsseldorf. Een zeer bezienswaardige winkel. Ondanks de 'look and feel' geen warenhuis. Ook geen hypermarkt met veel non-foodcategoriëen, zoals we die kennen in Frankrijk, Spanje, Tsjechië, etc. Maar een zeer grootschalige 100% supermarkt voor de alledaagse boodschappen met een enorm diep assortiment? En dan niet alleen met premium merken en concepten, maar ook met een volledig basisassortiment, o.a. onder het eigen merkenlabel van Edeka "gut und günstig".
Daarnaast veel 'blurring' of zoals men het in de winkel noemt: 'gastronomie'. Ga erheen en oordeel zelf of het reusachtige assortiment voor extra waarde zorgt", zo stellen de opleiders.




"De hele opzet van de winkel is soortgelijk aan een warenhuis op een oppervlakte van bijna 10.000 m2 en met een assortiment van 65.000 artikelen. Maar ook qua lay-out en sfeer met speelse eilanden, hoeken, prachtige schapmeubels en service-balies met ruime paden, prettige verlichting en sfeervolle presentaties. Afgewisseld met een champagnebar, premium beef bar, vegetarisch restaurant en andere mogelijkheden om te eten en te drinken. Gastronomie speelt een belangrijke rol. Bij de diverse ingangen van het pand stuit men direct op een sap- en smoothiebar of een patisserie. Genietcategorieën die de klant naar binnen moeten lokken."

"Opvallend is de zgn. "Bio Zentrale" een flink deel van de winkel met vele biologische artikelen. Ook zijn er enkele in het oog springende presentaties, vooral in  zoetwaren, bijv. van Lindt, Ferrero en Haribo. De diepvries is zeer bijzonder met de zwart metalen vrieskasten en de blauwe verlichting daaronder en daarboven. Stijlvol in plaats van een 'kille' presentatie.Een andere topafdeling is het gedeelte met wijnen, sterke dranken en champagnes. Kleurrijk gepresenteerd op prachtig meubilair met mooi hanglampen. Nogmaals, zeer de moeite waard en net over de grens!"

Voor meer informatie:
FMCG Opleidingen
Spotvogel 4
Zeewolde
info@fmcgopleidingen.nl
www.fmcgopleidingen.nl

Publicatiedatum: 25-4-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 Emté verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize
13-7-2018 VK: Co-op Group heeft 40% meer leden in Wales
13-7-2018 Coop: Opnieuw forse omzetgroei in eerste helft 2018
12-7-2018 "Haricots verts zijn geen sperziebonen"
12-7-2018 Walmart gebruikt blockchain voor thuisbezorging
11-7-2018 Italië: Carrefour introduceert nieuwe winkelconcepten