Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Meer verplichtingen voor verladers in Vlaanderen

In Vlaanderen worden met ingang van maandag 20 mei de regels rond goederenvervoer over de weg aangepast. Zo scherpt onder meer de verantwoordelijkheid voor verpakker, verzender en verlader aan en wijzigt de norm voor verpakking.

In 2014 is er een Europese Richtlijn uitgekomen die aan lidstaten de opdracht geeft om de veiligheid van vrachtwagens en de te vervoeren goederen te verbeteren, onder meer door hoogwaardige technische controles langs de weg te houden. Het lastige aan richtlijnen is dat ze enkel aangeven welk resultaat behaald moet worden, maar dat elk land binnen de EU zelf bepaalt hoe dat resultaat behaald wordt.

Wetgeving
In Nederland is besloten dat met de bestaande regels en inspecties al aan dit doel voldaan wordt. IN ons land veranderd per 20 mei dan ook niets. In Vlaanderen ligt dat anders. Daar is de richtlijn omgezet in nationale wetgeving.

Nieuwe regels
Dit betekent onder andere dat in Vlaanderen de verpakking moet voldoen aan de EUMOS 40509-norm. Dit is de reden dat er in de buitenlandse pers ook wel over de 'EUMOS-wetgeving' wordt gerept. Daarnaast is in Vlaanderen ook de verantwoordelijkheid voor de verpakker, verzender en verlader aangescherpt om de veiligheid te helpen garanderen.

Taken van de verpakker:
Informatie geven over de goederen;
Alternatieven voor zekeren meegeven als spanbanden niet mogelijk zijn.
Taken van de verlader:
Instaan voor de verdeling van de lading over de laadvloer;
De TTM en aslasten respecteren;
Informatie verschaffen over de lading (aard, massa, zwaartepunt, buitenafmetingen, beperkingen met stapelen, wrijvingsfactor en aanvullende informatie voor zover nodig bij zekeren);
Correcte zekering mogelijk maken.

Taken van de verzender:
De verzender moet in alle noodzakelijke documenten voorzien, zoals:
Beschrijving goederen;
Massa van de lading;
Informatie over de juiste verpakking;
Eventuele ongewone transportparameters.

Alert
Hiermee is de verantwoordelijkheid van onder meer verladers in Vlaanderen aanzienlijk uitgebreid. Ondernemers die lading door of naar Vlaanderen vervoeren, doen er dus goed aan extra alert te zijn op de nieuwe regels. De afgelopen twee weken zijn ook al meer inspecties langs de weg geweest dan anders, dus ook de pakkans is sterker aanwezig.

Alleen Vlaanderen
Deze nieuwe regels gelden alleen binnen Vlaanderen. In WalloniŽ is de aanpak van Frankrijk gevolgd. Daar zijn meer regels gekomen voor de inspecties langs de weg, maar er is geen speciale aansprakelijkheid voor de verlader gecreŽerd. Ook de EUMOS-normen zijn daar niet verplicht gesteld. In Duitsland wordt er verwezen naar de bestaande regelgeving en verandert er dus in feite niets.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: 22-5-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ruimte voor groei op Flevokust Haven
20-7-2018 Voertuigvolgsysteem nu ook geschikt voor motorvoertuigen
20-7-2018 Wagenpark Poolse aardappelvervoerder uitgebreid met zeven bandlossers
20-7-2018 Nieuwe luchtvrachtlocatie voor Milestone Fresh bij Schiphol
19-7-2018 IGS breidt netwerk op Rotterdam fors uit
19-7-2018 Drukte door Vierdaags en vakantieverkeer
18-7-2018 Raad van State: Blankenburgverbinding mag er komen
18-7-2018 Haven van Antwerpen breekt records met beste halfjaar ooit
18-7-2018 Oprit A12 Rotterdam-Den Haag bij Gouda blijft behouden
18-7-2018 Afsluiting Rotterdamse Maastunnel
18-7-2018 Panalpina Perishables Network breidt uit naar Zuid-Afrika
17-7-2018 PostNL breidt foodbezorging uit naar ochtend
16-7-2018 Meer ongelukken met vrachtautoís
13-7-2018 Nieuw optisch waarschuwingssysteem ontwikkeld voor transportvoertuigen
13-7-2018 Komend weekend rijverbod in Frankrijk
12-7-2018 HelloFresh opent dc in Bleiswijk
12-7-2018 TLN: Maak appen achter het stuur onmogelijk
11-7-2018 BelgiŽ de mist in met boetes voor ontbreken CMR
10-7-2018 Vertragingen in haven van Felixstowe na installatie nieuw besturingssysteem
10-7-2018 Tonny Koster (Scelta Products) wint Linde HeftruckCup 2018