De aandacht voor de wijze waarop voeding wordt geproduceerd, is de afgelopen decennia enorm gegroeid. Dit leidde tot druk op boeren en tuinders om te investeren in duurdere productiesystemen. Voor hen voelde dit echter niet goed, omdat de prijs voor de consument en verwerkende industrie vaak leidend bleef. Maar dit verandert: consumenten in Noordwest Europa zijn in toenemende mate bereid te betalen voor voeding met een goed verhaal over herkomst of productiewijze. Op deze wijze krijgt deze consument steeds meer invloed op de voedselketen, zegt Pierre Berntsen, Directeur Agrarische Bedrijven ABN AMRO
Afzetkanalen veranderen
Consumenten kopen via steeds meer verschillende kanalen hun voeding. Denk aan verkoop via tankstations en websites, maar ook aan bezorgservices als Foodora, voedselboxen en horecavormen als La Place. Combinaties etc. van detailhandel, dienstverlening en horeca – het zogenaamde blurring – komen ook steeds vaker voor. Ruim zestig procent van de voeding in Nederland wordt via andere kanalen dan de supermarkten verkocht. Elk kanaal, ook de supermarkt, zoekt naar onderscheidend vermogen en speelt in op de trend van voeding met een verhaal. Voor producenten die zich willen onderscheiden, biedt dit kansen.
Voeding met een verhaal
Een verhaal vertel je het eenvoudigst als je producten rechtstreeks verkoopt aan de consument. Maar dat is vaak niet mogelijk. We zien wel dat verkoop steeds vaker verloopt via korte ketens. Een keten wordt korter naarmate er minder schakels zijn tussen producent en consument. Tussenschakels hebben vaak een belangrijke rol, bijvoorbeeld in verwerking, verdeling, verpakking, regievoering of marketing. Maar een extra schakel kan ook een negatieve impact hebben. Bijvoorbeeld op transparantie, versheid, authenticiteit, storytelling of kosten/marge. Een lange keten kan een aansprekend productverhaal dus in de weg staan.
Inspireren
De webwinkel Hollandbuy is een initiatief van het Holland Center en actief op het Chinese Alibabaplatform sinds augustus 2016. De webwinkel promoot en verkoopt het Nederlandse voedselproduct. Voorlopig gaat het om houdbare producten, want Alibaba doet nog niet in vers. Het productassortiment van Hollandbuy breidt zich stap voor stap uit. Het best verkochte product tot nu toe zijn de oerhollandse soepen van Struik. Een mooi voorbeeld ook van ketenverkorting, want de soepen gaan rechtstreeks van producent Struik naar de consument. Aalt Dijkhuizen, mede initiatiefnemer van de webwinkel: "Ondernemers uit de Nederlandse primaire- of foodsector die op dit vlak ook stappen willen zetten, moeten wel het volgende voor ogen houden: bij e-commerce is de klant echt koning. Klanten kunnen in principe internationaal sourcen en heel gemakkelijk prijzen vergelijken. De (prijs) concurrentie is dan ook groot. Er is plaats voor een plus in de prijs, mits het product echt aanslaat. Dit is maar voor weinigen weggelegd. Het grootste voordeel voor ondernemers zit hem meestal dan ook in extra afzet."