Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Bello Fruit en Sun City over de situatie

AGF-sector BraziliŽ lijdt grote verliezen vanwege stakende chauffeurs

De staking van Braziliaanse vrachtwagenchauffeurs is haar tweede week in gegaan en de concessies van de regering worden nog altijd genegeerd. "De Braziliaanse economie zal zwaar te lijden hebben omdat de staking meerdere sectoren treft. Iedereen maakt zich zorgen en volgt de ontwikkelingen rondom de staking op de voet. De laatste vracht papaja's werd op 21 mei door ons verladen. Een aantal van onze vrachtwagens staat al ruim een week vast met de lading er nog in," vertelt Rodrigo Pinheiro van Bello Fruit in BraziliŽ. Volgens het Nederlandse dagblad Trouw is het vooral triest voor de groenten- en fruitwinkels.

Ook Carlos Andrť de Faria, Van Sun City Nederland en voormalig mangoteler uit BraziliŽ, uit zijn zorgen. "Versproducten hebben het zwaarst te lijden omdat de export ervan niet kan wachten. Er worden echter helemaal geen containers verladen. Het zal nog weleens moeilijk kunnen worden om tot een oplossing te komen. Het is namelijk een politiek probleem in een jaar met verkiezingen en dit maakt het een gevoelige kwestie."

De agrarische sector wordt zwaar getroffen met verliezen die op de achtste dag van de chauffeursstaking in de regio S„o Francisco Valley oplopen tot Ä132 miljoen. Deze regio is de grootste fruitexporteur van het land. In een artikel dat door NotŪcias AgrŪcolas is gepubliceerd staat dat dit cijfer door de voorzitter van de telersvereniging in Petrolina, Jailson Lira, werd genoemd. Volgend Lira heeft de actie een totale stop van de aanvoer van fruit naar de lokale en landelijke markt veroorzaakt. Hij noemt hierbij grote volumes, namelijk 40.000 ton druiven, 60.000 ton mango's en nog eens 200.000 ton overige fruit, waaronder acerola's, bananen, kokosnoten en papaja's. 

Lira waarschuwt daarnaast dat 80% van het fruit dat deze week wordt geplukt als verloren kan worden beschouwd vanwege het gebrek aan een afzetmarkt. "Naast het feit dat alle nieuwe orders voor de binnenlandse markt zijn komen te vervallen, is er ook een tekort aan brandstof voor tractoren en sprayvoertuigen. Dit zou verliezen van exportgewassen in september en oktober tot gevolg kunnen hebben."

Pinheiro van Bello Fruit legt uit dat het wegtransport ongeveer 60% van al het transport in het land vertegenwoordigt vanwege de enorme afstanden. "In de papajasector vindt al het transport van de pakstations naar luchthavens per vrachtwagen plaats. Onze papajaproductie is groot maar we kunnen ons fruit niet naar pakstations en luchthavens vervoeren. Als de wegen geblokkeerd blijven dan kunnen we dit fruit afschrijven, aangezien we gedurende het seizoen wekelijks een oogst van dezelfde bomen hebben."

Zijn bedrijf heeft flink te lijden onder de staking omdat de afzet vorige week nul was. "Voor de werknemers op ons bedrijf vallen de gevolgen mee want we hebben nog steeds werk voor hen. In ons pakstation hebben we echter al een paar mensen naar huis moeten sturen. Bello Fruit lijdt wekelijks een verlies van zo'n 300 ton verse papaja's die niet aan klanten kunnen worden geleverd."

"We investeren nog steeds in onze productie en we verwachten goede volumes in het tweede semester. Ondanks het feit dat de binnenlandse markt voor vers fruit slapper wordt, hopen we dat we onze financiŽle verliezen op de exportmarkt kunnen compenseren. We hebben vernomen dat de exportvolumes verse papaja's van andere bedrijven lager uit zullen vallen en hier hopen wij van te kunnen profiteren," aldus Pinheiro.

Voor meer informatie:
Carlos Andrť de Faria
Sun City bv
Klappolder 191
2665 MP Bleiswijk
Tel: 010-2667640
andre@suncity-fruit.nl
www.scf-mango.com

Voor meer informatie:
Bello Fruit
Brazil
T: +55 73 3605 4850

Publicatiedatum: 31-5-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-6-2018 Onwel geworden chauffeur ramt pand The Greenery Bleiswijk
20-6-2018 Stakingen/acties in Europa
19-6-2018 Minister verwerpt reddingsplan vrachtvluchten Schiphol
19-6-2018 Maasvlakte 2 vijf jaar in gebruik
19-6-2018 Eerste stap naar onbemand varen in haven van Antwerpen
18-6-2018 Milieu-impact transportsector Europa
18-6-2018 Vanaf 1 juli: tol op de Duitse Bundesstrassen
18-6-2018 Europa stelt aanpassing dossiers cabotage en detachering uit
18-6-2018 TLV wil totaalgewicht van 50 ton toelaten
15-6-2018 Duitsland gaat investeringen in alternatieve brandstof belonen
15-6-2018 Met Railport Antwerpen wil haven naar verdubbeling spoorvervoer
15-6-2018 Aldi SŁd start met vrachtwagens op aardgas
14-6-2018 Maersk doet haven Almeria aan
14-6-2018 "Logistieke managers moeten steeds meer kennis hebben van IT"
13-6-2018 HSF test intermodaal transport
13-6-2018 "Eerste resultaten LNG-trucks veelbelovend"
13-6-2018 Eigen vervoerder gebruikt vrachtbrief in Oostenrijk: 1.453 euro boete
13-6-2018 Vervoerskosten VS stijgen Ä 850 voor voertuiginspecties
13-6-2018 "Verwachting dat de omzet van nieuwe pallets in 2018 weer bijtrekt"
12-6-2018 Rotterdamse haven neemt Cybermeldpunt in gebruik