Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Astrid Postma (Voedingscentrum) over groente-eetgedrag van kinderen

Groenten eten: “Vanaf 9 jaar gaat het mis”

Tholen - Handelaren in de AGF-sector zijn natuurlijk gebaat bij initiatieven die het eten van groenten en fruit bevorderen. Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum is gespecialiseerd in het voedselconsumptiegedrag van kinderen. Groenten en kinderen lijken in eerste instantie niet zo'n goede combinatie, maar toch blijkt dat meer kinderen de aanbevolen hoeveelheid groenten voor hun leeftijd halen dan volwassenen. Kinderen zijn dus beter in het eten van hun aanbevolen hoeveelheid dan volwassenen, zeker op (zeer) jonge leeftijd. "Pas vanaf een jaar of 9 gaat het mis", zegt Astrid.


consumptie van groenten en fruit, de gele en paarse lijnen geven de aanbevolen hoeveelheid per leeftijdscategorie aan

Kinderen tussen de 1 en 3 jaar eten gemiddeld 50 gram groenten per dag, dat is ook de aanbevolen hoeveelheid. Daarna loopt het terug, de aanbevolen hoeveelheid voor kinderen tussen de 4 en 8 jaar is 100 gram, maar dat halen de meesten niet. Het gemiddelde in die leeftijdsklasse is 75 gram. Voor de groep 9-18 jaar ligt de aanbevolen en gegeten hoeveelheid nog verder uit elkaar en die afstand wordt nog groter in de volwassen fase. Voor fruit liggen de verhoudingen anders maar ook daarvan wordt veel te weinig gegeten. De website van het Voedingscentrum staat daarom vol tips, trucs en tools om het eten van groenten en fruit te stimuleren.


Helpt je huis gezond te kiezen?

Voor jonge kinderen is het belangrijk dat zij aan verschillende smaken wennen. Dat begint al heel vroeg via het vruchtwater in de baarmoeder, de borstvoeding en de eerste hapjes. Het leerproces gaat altijd door, benadrukt Astrid. "Niet te snel opgeven, biedt moeilijke smaken zeker meer dan 10 keer aan en op verschillende manieren. Maak het vooral leuk en lekker en zet groenten altijd als eerste op tafel en zorg voor meerdere soorten groenten op het bord."



Opvoeding speelt een belangrijke rol bij het leren eten van groenten en fruit. "Biedt structuur, geef het goede voorbeeld en beloon het proeven", zegt Astrid. Daarnaast is de beschikbaarheid van groenten en fruit belangrijk, niet alleen in de koelkast maar zet groenten en fruit in het zicht en eetklaar. Het voedingscentrum heeft zelfs tools ontwikkeld om je huis groenten eet vriendelijk in te richten en een app die inzicht geeft in groenten eetgedrag.

Voor meer informatie
Voedingscentrum
Dr. ir. Astrid Postma-Smeets
Expert Voeding en Gezondheid
www.voedingscentrum.nl


Publicatiedatum: 12-6-2018
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-8-2018 Groenten voorkomen darmkanker bij muizen
17-8-2018 Eten bladgroenten verlaagt risico op diabetes type 2 niet
17-8-2018 Eet de schil van groenten en fruit op!
17-8-2018 Eiwitten zwengelen 'wow factors' aan in groenten en fruit
16-8-2018 Monsterradijs goed voor hart en bloedvaten
15-8-2018 Dit is het voordeel van bespoten fruit en groenten
14-8-2018 Groentesnackbox voor gezonde start schooljaar
14-8-2018 Voeding krijgt plek in opleiding geneeskunde Amsterdam
10-8-2018 Groentenmeter om mensen aan te moedigen om gezond te eten
9-8-2018 PSV en Jumbo Supermarkten gaan samenwerken voor gezonde voeding
8-8-2018 Allergiepotentieel van aardbeien en tomaten hangt af van ras
7-8-2018 Overmatige fruitconsumptie kan schadelijk zijn voor tanden
20-7-2018 Hulpje om druiven en cherrytomaten te snijden
18-7-2018 Steeds meer retailers maken de koppeling tussen kleur en groenten en fruit
17-7-2018 Finnen consumeren nog steeds meer vlees en melk dan groenten en fruit
16-7-2018 Franse Idyl levert bio-kruiden en dr. A. Vogel kruidenzout
13-7-2018 Listeria bacterie in diepgevroren groenten trekt de aandacht
12-7-2018 Canadese stad test geheim wapen tegen teken: knoflook
11-7-2018 Grapefruits: roze superfoodbommen
10-7-2018 BEHR maakt zich sterk voor gezonde voeding en beweging