Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Verlies aan volume, hoge inkoopprijzen en koud voorjaar drukken resultaten

Turbulent jaar terug te zien in cijfers Greenyard

Tholen – "We hebben een turbulent jaar achter de rug," vertelt Hein Deprez, CEO Greenyard, bij de presentatie van de jaarcijfers. Die turbulentie is terug te zien in de cijfers. De omzet daalde met 1,7% op vergelijkbare basis naar 4.175,9 miljoen euro. REBITDA daalde met 3,8% en kwam uit op 140,2 miljoen euro. De nettowinst klom echter op tot 3,4 miljoen euro.

Maar de turbulentie ging verder dan de cijfers. In december vorig jaar moest het bedrijf noodgedwongen bekendmaken te onderhandelen met Dole over een overname van deze laatste door Greenyard. Uiteindelijk kwam het niet tot een overeenkomst. "Intern speelden er ook een aantal zaken en de marktsituatie in onze belangrijkste kernmarkten was lastig," vat Hein Deprez de belangrijkste oorzaken voor de tegenvallende resultaten samen.


Charles-Henri Deprez (directeur Long Fresh), Carl Peeters (COO) en Hein Deprez (CEO).

Duitse klant kiest voor eigen import
Inzoomend op de resultaten blijkt dat de grootste omzetdaling geďncasseerd moest worden door de divisie Fresh. De omzet in dit onderdeel daalde met 2,4% naar 3,3 miljard euro. Onder andere het verlies van volume in België en Duitsland resulteert in de lagere omzet. "Een belangrijke klant in Duitsland heeft haar inkoopstrategie veranderd en een deel van de inkoop in eigen hand genomen," licht Hein toe. Daardoor verloor het bedrijf een deel van de omzet. "We hebben slechts een deeltje verloren van het totale volume dat deze klant ingekocht heeft. Verschillende leveranciers voelen dus de pijn. Greenyard blijft echter een strategische partner voor deze Duitse klant, dus we verwachten dat dit over de loop van de tijd zal uitbalanceren." In België was het vooral de concurrentie die de prijzen onder druk zette. Tegenover deze negatieve effecten staan de positieve resultaten die in Frankrijk en de VS geboekt werden. De groei in deze markten kon de negatieve effecten echter niet volledig compenseren.



De divisie Long Fresh valt eigenlijk in twee delen uiteen. Enerzijds is er Frozen, dat groei liet zien. Die groei kon de tegenwind die in Prepared ervaren werd niet compenseren. Onder de divisie Prepared vallen bijvoorbeeld de champignonproducten van Lutčce, de conserven die op de vestiging in Bree worden geproduceerd en een appelverwerkingsbedrijf. Met name bij dat laatste bedrijf werden de gevolgen van de slechte appeloogst vorig jaar gevoeld. "Er was een kleine oogst door de vorst in april, waardoor we hoge inkoopprijzen zagen," vertelt Hein.

Schuld loopt op na overname
De derde divisie van Greenyard, Horticulture, is gespecialiseerd in substraten. Eind vorig jaar werd het Poolse Mykogen overgenomen. Door die overname, met een waarde van ongeveer 93 miljoen euro, liep de schuld van Greenyard op. Daarnaast werd er geďnvesteerd voor de toekomst (capex) en waren er eenmalige kosten die samen resulteren in een stijging van de schuld tot 419 miljoen euro. De afgelopen jaren is er werk van gemaakt om de schuldenlast terug te dringen. Momenteel is de schuld vergelijkbaar met de situatie voordat de Greenyard group geformeerd werd.



In de boeken wordt Mykogen dus alleen over het laatste kwartaal van het boekjaar (eindigend op 31 maart) opgenomen. De resultaten van Horticulture vielen lager uit door een tegenvallend voorjaar. Waar in een normaal jaar de verkoop van tuinaarde in maart piekt, werd die piek uitgesteld door het koude weer in België. De verkoop kwam later op gang, maar dat was te laat voor het boekjaar 2017/2018, legt Hein uit.

Vertrouwen voor boekjaar 18/19
De Benelux, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten zijn de belangrijkste markten voor Greenyard. Tegenover de overname van Mykogen werd er ook gekozen om enkele activiteiten af te stoten. Onder andere in Bulgarije, Duitsland en Peru werden onderdelen verkocht. Deze onderdelen werden verkocht, omdat ze geen onderdeel zijn van de kernactiviteiten van Greenyard.

Hein ziet het nieuwe boekjaar met vertrouwen tegemoet en rekent op een groei van 10% in REBITDA te realiseren. Die groei is onder meer mogelijk door een betere prijsstelling die dit jaar verwacht wordt en de resultaten van Mykogen die voor het eerst het volledige boekjaar meegerekend worden.

Meer informatie:
Greenyard
Nancy Goovaerts
T: +32 (0)15 32 42 96
Nancy.goovaerts@greenyard.group
www.greenyard.group 

Publicatiedatum: 7-6-2018
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-6-2018 “Lokale producten zijn echt een trend”
20-6-2018 Hagé International ontvangt award van Las Norias
20-6-2018 Westhoeve ontwikkelt zich in veertig jaar tot wereldwijde aardappelexporteur
19-6-2018 Koppert Cress start partnership in Colombia
19-6-2018 WK-gekte in de Belgische AGF-sector
18-6-2018 Verhuisbericht Huttges Transport-Service Nederland
18-6-2018 Bioteler denkt vanuit het schap
18-6-2018 Verhuisbericht Orange DLS
18-6-2018 EC beslist in juli over overname Dole door Total Produce
18-6-2018 NoFoodWasted en Rabobank Gooi en Vechtstreek slaan handen ineen
15-6-2018 25 jonge telers denken na over toekomst The Greenery
15-6-2018 Turks logistieke dienstverlener bouwt koelhuis in Rusland
15-6-2018 Hoe kleurt de toekomst van paprika?
15-6-2018 Fall Creek koopt Driesvenplant
15-6-2018 "China is een hele spannende markt"
14-6-2018 Dirk de Maré zoekt opvolger voor Grimex
13-6-2018 “De concurrentiepositie van onze aardbeientelers zal zwakker worden”
13-6-2018 IJslandse reders verdacht van kartelvorming
13-6-2018 "AGF-bedrijven zouden profijt hebben bij Fresh Produce Academy"
13-6-2018 Zweedse ETH Frukt & Grönt breidt uit bij Stockholm