Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Lidl introduceert de "Green Bag"

Om het jaarlijks gebruik van ruim 60 miljoen plastic groente- en fruittasjes te verminderen, introduceertr Lidl de "Green Bag". Na 5 keer gebruiken is de Lidl Green Bag duurzamer dan een palstic groente- en fruittasje. Lidl wilt hiermee het gebruik van eenmalige plastic tasjes verminderen én zwerfafval tegengaan.

Lidl Green Bag

Beter voor het milieu
"Met de Lidl Green Bag bieden we onze klanten een alternatief om minder plastic te gebruiken. We weten dat dit enorm leeft, onder andere uit gesprekken met het Lidl Duurzaamheidspanel en onderzoek van de Sustainable Brand Index. Klanten geven aan dat zij graag zien dat de hoeveelheid verpakkingen en met name het gebruik van plastic teruggedrongen wordt." Aldus Lidl.

Lidl hoopt dat de Lidl Green Bag massaal gebruikt gaat worden en ze het gebruik van plastic tasjes flink kunnen verminderen. Daarnaast biedt de Lidl Green Bag een duurzamer alternatief ten opzichte van 'eenmalige plastics'. Deze eenmalig plastics zijn een belangrijke veroorzaker van zwerfafval en komen helaas ook vaak in het water terecht. Zodra plastic in de natuur terecht komt vergaat het niet, het valt vaak steeds verder uiteen in kleine stukjes en die zijn moeilijker om weer op te ruimen.  Jaarlijks gaan er zo'n 100.000 zeezoogdieren en minstens 1 miljoen zeevogels dood door afval in de zee! Samen kunnen we hier iets aan doen. Als alle Lidl Green Bags minstens vijf keer opnieuw gebruikt worden, kunnen we al gauw 1,5 miljoen plastic tasjes besparen!   

Naast de introductie van de Lidl Green Bag werkt Lidl aan de verduurzaming van de verpakkingen en het reduceren van plastic gericht op het gehele assortiment. Eerder kondigde Lidl al aan een heldere doelstelling geformuleerd te hebben: in 2025 moet het plastic verbruik bij Lidl Nederland met minimaal 20 procent zijn verlaagd.

Samenwerking natuur en milieu
Lidl heeft samen met stichting Natuur & Milieu gezocht naar een alternatief voor het plastic groente- en fruit tasje. "Het zakje moest sterk, licht, transparant, wasbaar, en recyclebaar zijn. Op basis van deze eigenschappen hebben we een 'Levenscyclusanalyse' berekent. We zijn gekomen tot het nylon zakje, dat bij vijf keer gebruiken duurzamer is dan een plastic groente en fruit zakje!" aldus Lidl.

Vijf vragen over de Lidl Green Bag beantwoord door Lidl
Hoe duur is de Lidl Green Bag? 
Voor een set van twee stuks betaalt u bij Lidl €0,69. In alle ruim 400 filialen van Lidl is deze Green Bag te koop.

Waarom geven jullie de Lidl Green Bag niet gratis weg, zoals nu met het plastic groente- en fruit tasje? 
In overleg met Natuur & Milieu hebben wij ervoor gekozen de Lidl Green Bag te verkopen. De ervaring leert dat er zuiniger wordt omgegaan met een product waarvoor een (klein bedrag) is betaald. Wij denken dat door het geven van waarde aan de Lidl Green Bag, we de kans kunnen vergroten dat de Green Bags opnieuw worden gebruikt. Door de Green Bag vaker te gebruiken bent u duurzamer bezig!

Kan ik mijn Lidl Green Bag wassen? 
De Lidl Green Bag is gemaakt van Nylon en is goed te wassen. De Green Bag droogt snel en hoeft na het wassen niet in de droger.

Hoe gooi ik – na meermaals gebruik – mijn Lidl Green Bag weg? 
De Green Bag is, net als panty's, gemaakt van nylon en kan via de textielinzameling weggedaan worden.

Mag ik bij Lidl ook mijn eigen 'green bag' gebruiken? 
U kunt u eigen green Bag ook bij Lidl gebruiken. Hierbij is het wel belangrijk dat uw green bag transparant is, zodat de kassamedewerker zonder het zakje open te maken kan zien welk product erin zit!

Bron: Lidl

Publicatiedatum: 12-6-2018

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

20-7-2018 Ocado gebruikt nieuwe robottechnologie
20-7-2018 Sluipt de gele olifant weg bij de blauwe reus?
20-7-2018 PLUS wil af van plastic
20-7-2018 AH introduceert premium AGF-lijn: Uitblinkers
20-7-2018 Colruyt Group breidt toepassing van SmartWithFood-app verder uit
19-7-2018 Carrefour promoot lokaal aanbod
19-7-2018 Emté verdubbelt winst tot vier miljoen
19-7-2018 Groeicijfers Jan Linders overtreffen de markt met sterk eerste half jaar
18-7-2018 Discounters in opmars in Europa
18-7-2018 Volumeverkoop bij Tangermarkt
17-7-2018 Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa
17-7-2018 Franse waakhond neemt supers onder de loep
17-7-2018 Jumbo opent nieuwe Foodmarkt in Groningen
17-7-2018 Kaufland ondersteunt Slowaakse telers
16-7-2018 Boodschappen bestellen in het vliegtuig: Transavia en AH testen Appie Fly
16-7-2018 Aldi publiceert internationaal klimaatbeleid
16-7-2018 Duitse vakbond roept op tot staking bij Metro
16-7-2018 AGF Monitor week 28
16-7-2018 Clips op agf-afdeling met reclamemogelijkheid
13-7-2018 Gekke aardbeien bij Delhaize