Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Pick & Mix promoties in vers meest effectief om categoriegroei te realiseren

De laatste jaren zien we steeds meer Pick & Mix promoties in de Nederlandse supermarkten, waarbij de consument een combinatie van verschillende producten mag kiezen voor een vaste prijs. Vooral in verscategorieën wordt deze promotievorm steeds vaker toegepast. Op basis van diepgaande IRI vers data deed de Universiteit van Tilburg onderzoek naar de effectiviteit van deze Pick & Mix promoties binnen de supermarkt. De conclusie: Pick & Mix promoties zijn de meest succesvolle promoties om de markt te verruimen en daadwerkelijk volumegroei te realiseren voor de hele categorie.
 

Groenten- en fruitpromoties brengen categoriegroei, vleespromoties niet. In het onderzoek is de effectiviteit van prijskortingen, meerstuksaanbiedingen en Pick & Mix promoties geanalyseerd voor drie vers categorieën: groenten, fruit en vlees. Er is gekeken naar het effect op de producten die in de aanbieding waren en naar het effect op de gehele categorie. "Voor de categorie vlees blijkt dat de promoties wel leiden tot een volumestijging van de producten die in promotie zijn, maar geen van de onderzochte promotievormen leidt tot een volumegroei van de hele categorie vlees. De promoties leiden enkel tot een verschuiving van het aankoopmoment en tot een verschuiving binnen vleessoorten", aldus Jessy Hommen die het onderzoek bij IRI uitvoerde namens de Universiteit van Tilburg. In tegenstelling tot vlees leiden Pick & Mix promoties met groenten en fruit juist wél tot een volumegroei voor de

totale categorie.
 
Verder blijkt uit het onderzoek dat binnen een Pick & Mix promotie zowel de keuze- als de aankoophoeveelheid de effectiviteit beïnvloeden. De hoogste effectiviteit wordt behaald met een zo laag mogelijke aankoophoeveelheid en zo veel mogelijk keuze.
 
Bron: IRI
Publicatiedatum: