Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bio-telers blij met keuze voor eigen uienpakstation

Tholen - Nieuwe uienpakstations zijn er de laatste jaren niet veel opgestaan, toch waagden Wouter Snippe en Thijs Geerse van het biologische vollegrondsgroentenbedrijf WeGrowOrganic uit Zeewolde twee jaar geleden de stap. "We vonden het belangrijk om de volledige supply chain onder één dak te hebben. We telen, verpakken en distribueren onze groenten van eigen teelt, maar ook in toenemende mate van collega-telers om het aanbod te bundelen", vertelt Wouter in het Vakblad Primeur.

Bedrijfsleider Arend Lijnema

Een pakstation er een beetje bij doen, is er niet bij. Vandaar dat de compagnons een bedrijfsleider hebben aangesteld om het pakstation te runnen. Hierdoor kunnen zij zich concentreren op de biologische teelt van aardappelen, rode en gele uien, rode bieten, wortelen en diverse groenten zoals spinazie, bonen en groene erwten op een areaal van 250 hectare.



De droogte heeft zich in het nieuwe uienseizoen fors laten gelden. "Voor wie op tijd heeft kunnen beregenen, valt de schade mee, maar de opbrengsten variëren van goed tot slecht. Dit geeft ook wel weer vertrouwen in de markt. De rode uien lijken iets minder last van de droogte te hebben dan de gele uien", vertelt Wouter.
Zelf had hij hagelschade in zijn uienperceel, waarna forse regenval in het groeiseizoen werd gevolgd door een lange droge periode. "We krijgen geen topopbrengst, maar de situatie is ook niet dramatisch. Nu moeten we zorgen dat we op tijd kunnen rooien om uien van een goede kleur en kwaliteit te krijgen. Het belangrijkste is nu hoe de uien zich in de bewaring gaan houden."



Met name in de polders is het biologische uienareaal fors gegroeid. Toch heeft de teler geen al te grote angst voor een overaanbod aan biologische uien. "Binnen Europa heeft lokaal product altijd de voorrang en in goede teeltseizoenen worden we steeds meer een gatenvuller, maar anderzijds groeit de markt ook mee. Wij zijn in Nederland gespecialiseerd in de teelt voor de lange bewaring en dat krijgen we ook met biologische uien hier in de Polders aardig in de vingers."

Dat neemt niet weg dat de biologische uienteelt geen sinecure is. "Vroeger was meeldauw het grootste issue, maar met de huidige meeldauwresistente rassen komen we een stuk verder. Wel blijft het beheersen van onkruid een lastig punt. Het handwieden maakt het een intensieve teelt met hoge kosten, maar dat kan ook heel goed gaan."



In tegenstelling tot de conventionele uien blijft de afzet van bio-uien grotendeels beperkt tot Europa. "Verder moet je met bio-uien niet gaan", vertelt Wouter. "Maar binnen Europa kunnen we alle markten voorzien, van Duitsland tot Scandinavië en van het Verenigd Koninkrijk tot Frankrijk. Het gros van onze afnemers zit in het buitenland en we willen graag met de verpakkers die we beleveren meegroeien."



Spijt van de keuze om een eigen pakstation te starten, heeft Wouter geen moment gehad. "Ons doel is om de keten te verkorten en zo dicht mogelijk op de eindklant te zitten en daarin zijn we zeker geslaagd. Ons pakstation is puur gericht op biologische producten en dat vinden onze afnemers erg belangrijk. Doordat we zelf eigen product hebben staan, kunnen we heel flexibel last minute orders draaien. We weten direct wat de voorraden zijn. Dankzij onze biologische productkennis in combinatie met minimale doorlooptijden tussen opslag en verwerking kunnen we een optimale productkwaliteit garanderen. Als het verpakken extern wordt geregeld, zouden we niet zo flexibel onze klanten kunnen bedienen. En dat werpt zijn vruchten af, want we hebben het lekker druk en gaan steeds meer klanten aan ons binden."

Voor meer informatie: