Lithium-ion nu ook beschikbaar op zware modellen Linde heftrucks

Het laatste gat is nu gedicht: vanaf nu zijn ook de grootste Linde elektrische heftrucks met een hefvermogen van zes tot acht ton verkrijgbaar met lithium-ion batterij. Dit geeft klanten van Linde Material Handling, de specialist in intralogistiek, de keuze tussen loodzuur batterijen en lithium-ion batterijen voor alle elektrische heftrucks en voor bijna het gehele assortiment magazijntrucks. 



Dit begon vier jaar geleden met de pallettrucks en sinds 2017 is er voor bijna alle elektrisch aangedreven Linde-series tot vijf ton hefvermogen de mogelijkheid voor een variant voorzien van een lithium-ion batterij. Linde Material Handling vult nu de laatste gaten in het productassortiment op, onder meer met elektrische heftrucks met een hefvermogen van acht ton. "Er zijn maar weinig fabrikanten die überhaupt elektrische heftrucks aanbieden met dit hefvermogen", benadrukt Björn Walter, productmanager voor heftrucks bij Linde Material Handling. "Daarom zijn we er trots op nu ook voor deze zware heftrucks een totaaloplossing bestaande uit lithium-ion batterij en lader te kunnen aanbieden. Hier zijn met name de voordelen van de technologie in het bijzonder merkbaar, zoals een langere inzetbaarheid en de batterij hoeft niet gewisseld te worden."

Alle modellen van de serie kunnen worden voorzien van een krachtige 90-volt-lithium-ion batterij, die over een capaciteit van bijna 120 kWh beschikt. Daarbij worden opladers van 9 kW, 17 kW en 30 kW aangeboden - afhankelijk van hoe snel het (tussentijds) laden van de gebruikte batterij moet gebeuren. Dankzij de lithium-ion batterij maken de onderhoudsvrije draaistroommotoren de heftruck met en zonder last sneller, tot een rijsnelheid van 20 km/u – een duidelijk pluspunt in vergelijking met de loodzuur modellen. Dit gaat met een bijbehorende performance-verbetering gepaard.

Temperatuurongevoelig 
Daarnaast is de zware heftruck met lithium-ion batterij zeer robuust – niet in de laatste plaats op het gebied van heersende omgevingstemperaturen. De 90-volt apparaten werken zowel in vorstgevoelige omgevingen als in industriële omgevingen met hoge thermische belastingen. De lithium-ion batterij wordt, in tegenstelling tot de loodzuur batterij, niet warm en maakt de anders gebruikelijke, soms urenlange pauzes voor het koelen van de batterij, overbodig.

En nog een ander voordeel van de lithium-ion-technologie komt bij de grote tonnages van zes tot acht ton in het bijzonder naar voren: de batterij die niet meer gewisseld hoeft te worden. "Een loodzuur batterij in deze zware heftrucks weegt ongeveer drie ton en moet bijvoorbeeld met behulp van een heftruck worden gewisseld", zegt productmanager Björn Walter. "Dat kost niet alleen tijd en geld, maar brengt ook tal van risico's met zich mee, bijvoorbeeld een medewerker die zich verwondt of schade aan de batterij of het voertuig." 

Minder emissies, meer duurzaamheid 
Bovendien leveren lithium-ion batterijen een bijdrage aan meer duurzaamheid. Want ze produceren minder CO2-emissies in vergelijking met heftrucks met een loodzuur batterij en dieselaandrijving. Hoeveel kan met behulp van de Li-ion-calculator van Linde MH voor iedere toepassingssituatie precies worden berekend. En ook bij de andere emissies komt de lithium-ion batterij beter uit de bus: tijdens het laden ontstaan geen schadelijke batterijgassen die moeten worden afgezogen. 

"Er valt veel te zeggen voor de lithium-ion-technologie", besluit Björn Walter. "Nu zorgen ons uitgebreide assortiment, de royale garantieregelingen en flexibele batterijverhuurcontracten voor verdere groeidynamiek." 

Voor meer informatie: 
MotracLinde
Rondebeltweg 51
1329 BP Almere
088 7377 800



Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© UienNieuws.nl 2018