Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haven van Antwerpen bereidt zich voor op brexit

Het Verenigd Koninkrijk is de derde belangrijkste maritieme handelspartner voor de haven van Antwerpen. Om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de brexit, neemt het Havenbedrijf een aantal initiatieven, waaronder het aanstellen van een vertegenwoordiger voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Vanaf 1 september 2018 neemt Justin Atkin deze rol op zich.
 
Derde belangrijkste maritieme handelspartner
Met een jaarlijkse goederenstroom van circa 15 miljoen ton is het Verenigd Koninkrijk, na de Verenigde Staten en Rusland, de derde belangrijkste maritieme handelspartner voor de haven van Antwerpen. Antwerpen is dan ook ideaal gelegen, enerzijds als investeringslocatie dichtbij Europese beslissingscentra, anderzijds als toegangspoort tot Europa van waaruit het vasteland snel en efficiënt kan bediend worden aangezien 50% van de productie in het Verenigd Koninkrijk bestemd is voor Continentaal Europa.
 
Jacques Vandermeiren, CEO Havenbedrijf Antwerpen: "De concrete impact van de brexit is nog onzeker. Het afgelopen jaar zagen we een afname in het verkeer met het Verenigd Koninkrijk van bijna 8%, wat wellicht een resultaat is van deze onzekerheid. Met de naderende brexit willen wij sterk inzetten op het behouden en versterken van onze marktpositie binnen het Verenigd Koninkrijk."
 
Vertegenwoordiger voor Verenigd Koninkrijk en Ierland
Een van de initiatieven die het Havenbedrijf daarvoor neemt, is het inzetten van een vertegenwoordiger voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Sinds 1 september 2018 vervult Justin Atkin deze functie. Justin woont in Goxhill, heeft meer dan 20 jaar ervaring in de transport-, maritieme en logistieke sector en was de afgelopen twee jaar eigenaar van Ragged Edge Consulting, een consultancy bedrijf voor bedrijven actief in havens, transport en logistiek.
 
Wim Dillen, Regional Development Manager Havenbedrijf Antwerpen: "Het Verenigd Koninkrijk was tot nu toe voor ons eigenlijk een vanzelfsprekende markt. De brexit zorgt voor nieuwe uitdagingen en onze nieuwe vertegenwoordiger zal daarom onze ogen en oren zijn en de vinger aan de pols houden van de economische situatie en van de impact van de brexit op de handelsstromen met Antwerpen. We rekenen ook op Justin om de haven van Antwerpen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland verder op de kaart zetten en nieuwe ladingstromen en investeringen aan te trekken. "
 
Justin Atkin: "De brexit is een grote uitdaging voor het bedrijfsleven en niet in het minst voor de havens die samenwerken met het Verenigd Koninkrijk. De banden en de connectiviteit met de haven van Antwerpen zijn gelukkig zeer sterk. Ik zal mijn jarenlange ervaring zeker kunnen inzetten om deze te bestendigen én te versterken."
 
Andere initiatieven
Om alle stakeholders actief te betrekken in de initiatieven, werd een brexit taskforce samengesteld met vertegenwoordigers uit de havengemeenschap, douane en het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV). Naast een nieuwe vertegenwoordiger staat ook een roadshow op de planning, met onder andere een havendag in Birmingham en een stakeholdersmeeting in Londen. Lokale verschepers krijgen op die dagen een beter inzicht in het huidige aanbod in de haven van Antwerpen en kunnen kennismaken met de Antwerpse logistieke dienstverleners.
 
Jacques Vandermeiren: "Natuurlijk doen wij er alles aan om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de naderende brexit. Maar voor ons blijft de meest wenselijke situatie na de brexit er een die het dichtst bij de huidige handelsvoorwaarden ligt. Elke vorm van belemmering van het vrije verkeer van goederen, zij het tarifair of niet-tarifair, zal volgens ons nadelig zijn voor de handelsbetrekkingen tussen onze haven en de Britse markt."
 
Bron: Port of Antwerp
Publicatiedatum: