Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Uien gaan jaarrond de wereld over"

Uiensector blijft transport werk bieden

Ondanks het feit dat de transportsector het moeilijk heeft in de wereldwijde economische crisis, is vorig seizoen een record hoeveelheid uien vervoerd. Het seizoen 2008-2009 werd bijna 900.000 ton uien geëxporteerd blijkt uit de exportcijfers. Wanneer daarbij ook de uien worden opgeteld die veldsgewijs worden afgezet, loopt de teller aardig richting 1.000.000 ton uitvoer. Dat komt overeen met 40.000.000 uienbalen van 25 kilo. Een prestatie van wereldformaat! Een korte impressie hoe belangrijk transport eigenlijk is voor de Nederlandse ui, die jaarlijks met
honderdduizenden tonnen de hele wereld omzwerft. En omgekeerd…. Hoe belangrijk de Nederlandse ui is voor de transportwereld!



Voordat het uitje uiteindelijk wordt 'gesnipperd' heeft de transportsector al veel werk verzet. Wanneer de zaaiuien van het veld komen, wordt een deel direct naar de sorteer- en pakstations vervoerd, waar de uien gedroogd en verpakt worden
in kleinverpakkingen van 2 uien per netje tot en met big bags van meer dan 1.000 kilo. Of soms alleen gesorteerd om daarna 'losgestort' geladen te worden, voor verpakking elders. De meeste uien worden echter door de teler naar de bewaarplaats gebracht op de boerderij. Daar worden ze gedroogd en bewaard totdat de teler besluit dat het beste moment voor verkoop aangebroken is voor zijn partij. De teler blijft zo de baas over zijn vrije product en bepaalt uiteindelijk de prijs in de hele keten. Dat is gemakkelijk gezegd maar, in een sector waar één kilo teveel een dramatische prijs betekent en één kilo tekort de teler 'goud' in handen geeft, vaak moeilijk gedaan. Toch is de teelt van uien een rendabele teelt over de jaren heen. Nederland is een echte 'gatenvuller' in de wereldmarkt, die enorm snel en efficiënt alle uithoeken ter wereld kan voorzien. Daarin ligt de verborgen kracht van de Nederlandse uienketen! Niet de Nederlandse opbrengst en het areaal zijn bepalend voor een goed of slecht seizoen, vooral de situatie elders in de wereld speelt een belangrijke rol.

Van de uien die de Nederlandse boeren gezamenlijk telen, gaat meer dan 90% naar het buitenland. Binnen Europa zijn Engeland, Duitsland en Frankrijk grote afnemers, maar de Nederlandse ui gaat veel verder. De Westkust van Afrika met het rijtje landen Mauritanië, Senegal, Guinee-Bissau, Guinee en Côte d’Ivoire is een belangrijke bestemming. In Azië zijn Indonesië, de Filippijnen en Maleisië belangrijke handelslanden. Helemaal aan de andere kant van de oceaan staat de Nederlandse ui goed bekend in Centraal Amerika waar de Dominicaanse Republiek, Jamaica en Honduras de ui van onze vaderlandse bodem waarderen om zijn kwaliteit. Om al die uien op de uiteindelijke plaats van bestemming te krijgen spelen transport en
logistiek een cruciale rol. Het gros van de Nederlandse uien wordt in de driehoek Rotterdam – Antwerpen – Vlissingen verwerkt en dat levert enorme logistieke voordelen op. Het is één van de pijlers waarom de Nederlandse uiensector zo concurrerend kan zijn over de hele wereld.

Immers, waar in andere landen de uien dagenlang vervoerd moeten worden naar een haven, kunnen we in Nederland kiezen tussen drie verschillende havens die allemaal op een steenworp afstand liggen. Als het moet kunnen de uien binnen een uur in de haven zijn, een enorm voordeel waarvan we als sector dankbaar gebruik maken. Zomaar wat cijfers om een beeld te krijgen van de rol van transport voor de Nederlandse ui. Een miljoen ton netto export betekent ongeveer 37.000 volle vrachtwagens van 30 ton vanaf de teler naar de verwerker en nog eens ruim 33.000 vrachtwagenladingen en containers richting meer dan 60 landen over de hele wereld. Dat betekent een rij van 500 kilometer die jaarlijks nodig is om al die Nederlandse uien op de plaats van bestemming te krijgen. Dat is hemelsbreed een file van Amsterdam tot Parijs, bumper aan bumper!

Als de gemiddelde retourreis van al die transportbewegingen iets meer dan 3 uur duurt – wat kort is ingeschat – zijn daarvoor jaarlijks meer dan 200.000 rijuren nodig, oftewel 120 fulltime chauffeursjaren. Natuurlijk bestaan niet alle ladingen alleen uit uien en zijn vrachten niet altijd tjokvol, maar het geeft wel een helder beeld. Bovendien zijn naast chauffeursuren ook mensen nodig die de logistiek regelen en de vele papieren in orde maken. Elke vracht vergt de nodige administratieve handelingen, keuringen en de juiste stempels. Indirect creëert de uiensector meer dan 1.500 banen, variërend van kwaliteitscontrole aan de leesbanden, commerciële in- en verkoopfuncties tot programmeerwerk van volautomatische verpakkingsmachines.

Bron: Nieuwsbrief Stichting Afzetbevordering Ui
Publicatiedatum: