Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Dankzij twitter een veel groter netwerk"

Sam de Vlieger en Harry Schreuder over gebruik social media

Steeds meer ondernemers, ook in de agrarische sector, gebruiken media als Twitter, LinkedIn en Facebook om met de markt in contact te komen en te blijven. We vragen twee gebruikers uit de sector naar hun motieven en ervaringen met het gebruik van deze media. Sam de Vlieger is bedrijfsleider bij Proefboerderij Rusthoeve, het agrarisch innovatie- en kenniscentrum in Colijnsplaat. Hij is sinds ruim anderhalf jaar actief in de sociale media. Harry Schreuder is teler in Swifterbant. Hij teelt onder andere 9 hectare zaai-uien. Sinds ruim anderhalf jaar maakt hij actief gebruik van Twitter.


Sam de Vlieger en Harry Schreuder

Sam de Vlieger

Wat voegen de sociale media voor jullie toe?

"Een van de doelen van ons als kenniscentrum is het in gang zetten van initiatieven. Daarbij maken we dankbaar gebruik van Twitter. Onlangs zijn we bijvoorbeeld een project ‘groene grondstoffen’ gestart. Via Twitter hebben we daarover met onze ‘volgers’ gecommuniceerd. Zij kwamen daarop spontaan met aanvullende ideeën. Dat is waardevolle input, die zelfs al weer tot de start van nieuwe projecten heeft geleid."

“Ik geef je nog een concreet voorbeeld van de meerwaarde die Twitter voor ons al heeft gehad: We waren bezig met het opstellen van een drainageplan. Nadat ik dit had gemeld op Twitter, kreeg ik binnen de kortste tijd vijf praktische tips binnen, inclusief offerte zelfs. Geweldig is dat: op een heel toegankelijke en snelle manier haal je heel nuttige informatie binnen.”

Heb je een tip voor de sector?

“Doe mee. Want door te communiceren waar je mee bezig bent en wat je bezig houdt, houd je elkaar een spiegel voor. Dat helpt je bij het maken van strategische beslissingen. Bovendien zit je dankzij de sociale media bovenop het nieuws. Je bent als eerste van alle ontwikkelingen in jouw vakgebied op de hoogte.”

Kleven er ook risico’s aan het gebruik van sociale media?

“Vanzelfsprekend. Je moet opletten met wat je bericht. Wij communiceren bijvoorbeeld nooit over de inhoud van proeven. Dat laten we aan onze klanten over. Maar eigenlijk zie ik vooral kansen in de nieuwe technieken van communiceren.” “Neem de QR-codes, die geblokte codes die je in steeds meer advertenties aantreft. Die kun je ook op proefveldbordjes aanbrengen. Je scant de code met je telefoon en je hebt direct alle informatie over de proef tot je beschikking. De wereld is aan
het veranderen. Ik ben van mening dat je daar in mee moet. Ieder op een eigen manier. Maar dat is juist ook de kracht van sociale media: Je kunt er op gepaste wijze je eigen voordeel mee doen.”

Proefboerderij Rusthoeve vind je op Twitter onder het account www.twitter.com/proefboerderij

Harry Schreuder

Wat voegen de sociale media voor jou toe?

“Vroeger wilde ik mijn website up-to-date houden. Dat kostte relatief veel tijd. En daardoor liet ik het wel eens verwaarlozen. Twitter kost nauwelijks tijd. Met een paar tellen maak ik mijn nieuws wereldkundig.” “Daarnaast heb ik dankzij Twitter een veel groter netwerk gekregen en daarmee in korte tijd een veel bredere kennis opgedaan. Je wisselt op een heel spontane en oprechte manier informatie uit met mensen uit de keten. Dat zijn collegatelers, leveranciers, afnemers, belangenorganisaties, maar bijvoorbeeld ook meteorologen. Het verbreedt het perspectief waarmee je naar je eigen bedrijf kijkt. Dat alleen al maakt het interessant.”

Heb je het idee dat steeds meer collega-ondernemers zich mengen in de sociale media?

“Ja, maar het loopt nog niet bepaald over, hoor. Veel mensen associëren Twitter nog steeds met luchtledige prietpraat. En inderdaad: er zijn mensen die ook op persoonlijke titel berichten plaatsen over hun privéleven. Ik beperk me tot mijn werk en meng me bijvoorbeeld ook niet in politieke discussies.” “Voor mij heeft Twitter een zuiver zakelijk en informatief doel. Ik bericht zelf bijvoorbeeld over de neerslag op het bedrijf, de activiteiten op het bedrijf, maar bijvoorbeeld ook over de verkoop
van uien. Soms wel drie of vier berichten per dag, vaak ook maar één in de week. Dat is het mooie aan dit medium: Je gebruikt het op een manier en tijdstip dat het jou het beste uitkomt.”

Harrysfarm vind je op Twitter onder het account www.twitter.com/harrysfarm
Publicatiedatum: