Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Dankzij twitter een veel groter netwerk"

Sam de Vlieger en Harry Schreuder over gebruik social media

Steeds meer ondernemers, ook in de agrarische sector, gebruiken media als Twitter, LinkedIn en Facebook om met de markt in contact te komen en te blijven. We vragen twee gebruikers uit de sector naar hun motieven en ervaringen met het gebruik van deze media. Sam de Vlieger is bedrijfsleider bij Proefboerderij Rusthoeve, het agrarisch innovatie- en kenniscentrum in Colijnsplaat. Hij is sinds ruim anderhalf jaar actief in de sociale media. Harry Schreuder is teler in Swifterbant. Hij teelt onder andere 9 hectare zaai-uien. Sinds ruim anderhalf jaar maakt hij actief gebruik van Twitter.


Sam de Vlieger en Harry Schreuder

Sam de Vlieger

Wat voegen de sociale media voor jullie toe?

"Een van de doelen van ons als kenniscentrum is het in gang zetten van initiatieven. Daarbij maken we dankbaar gebruik van Twitter. Onlangs zijn we bijvoorbeeld een project ‘groene grondstoffen’ gestart. Via Twitter hebben we daarover met onze ‘volgers’ gecommuniceerd. Zij kwamen daarop spontaan met aanvullende ideeën. Dat is waardevolle input, die zelfs al weer tot de start van nieuwe projecten heeft geleid."

“Ik geef je nog een concreet voorbeeld van de meerwaarde die Twitter voor ons al heeft gehad: We waren bezig met het opstellen van een drainageplan. Nadat ik dit had gemeld op Twitter, kreeg ik binnen de kortste tijd vijf praktische tips binnen, inclusief offerte zelfs. Geweldig is dat: op een heel toegankelijke en snelle manier haal je heel nuttige informatie binnen.”

Heb je een tip voor de sector?

“Doe mee. Want door te communiceren waar je mee bezig bent en wat je bezig houdt, houd je elkaar een spiegel voor. Dat helpt je bij het maken van strategische beslissingen. Bovendien zit je dankzij de sociale media bovenop het nieuws. Je bent als eerste van alle ontwikkelingen in jouw vakgebied op de hoogte.”

Kleven er ook risico’s aan het gebruik van sociale media?

“Vanzelfsprekend. Je moet opletten met wat je bericht. Wij communiceren bijvoorbeeld nooit over de inhoud van proeven. Dat laten we aan onze klanten over. Maar eigenlijk zie ik vooral kansen in de nieuwe technieken van communiceren.” “Neem de QR-codes, die geblokte codes die je in steeds meer advertenties aantreft. Die kun je ook op proefveldbordjes aanbrengen. Je scant de code met je telefoon en je hebt direct alle informatie over de proef tot je beschikking. De wereld is aan
het veranderen. Ik ben van mening dat je daar in mee moet. Ieder op een eigen manier. Maar dat is juist ook de kracht van sociale media: Je kunt er op gepaste wijze je eigen voordeel mee doen.”

Proefboerderij Rusthoeve vind je op Twitter onder het account www.twitter.com/proefboerderij

Harry Schreuder

Wat voegen de sociale media voor jou toe?

“Vroeger wilde ik mijn website up-to-date houden. Dat kostte relatief veel tijd. En daardoor liet ik het wel eens verwaarlozen. Twitter kost nauwelijks tijd. Met een paar tellen maak ik mijn nieuws wereldkundig.” “Daarnaast heb ik dankzij Twitter een veel groter netwerk gekregen en daarmee in korte tijd een veel bredere kennis opgedaan. Je wisselt op een heel spontane en oprechte manier informatie uit met mensen uit de keten. Dat zijn collegatelers, leveranciers, afnemers, belangenorganisaties, maar bijvoorbeeld ook meteorologen. Het verbreedt het perspectief waarmee je naar je eigen bedrijf kijkt. Dat alleen al maakt het interessant.”

Heb je het idee dat steeds meer collega-ondernemers zich mengen in de sociale media?

“Ja, maar het loopt nog niet bepaald over, hoor. Veel mensen associëren Twitter nog steeds met luchtledige prietpraat. En inderdaad: er zijn mensen die ook op persoonlijke titel berichten plaatsen over hun privéleven. Ik beperk me tot mijn werk en meng me bijvoorbeeld ook niet in politieke discussies.” “Voor mij heeft Twitter een zuiver zakelijk en informatief doel. Ik bericht zelf bijvoorbeeld over de neerslag op het bedrijf, de activiteiten op het bedrijf, maar bijvoorbeeld ook over de verkoop
van uien. Soms wel drie of vier berichten per dag, vaak ook maar één in de week. Dat is het mooie aan dit medium: Je gebruikt het op een manier en tijdstip dat het jou het beste uitkomt.”

Harrysfarm vind je op Twitter onder het account www.twitter.com/harrysfarm

Publicatiedatum: 16-1-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-4-2018 Corrigeren tijdens containertransport
24-4-2018 Japanse politie pakt AGF-handelaar op voor bitcoin fraudedeal
20-4-2018 Demonstraties van kwaliteitsmeters op CPMA Vancouver
18-4-2018 Benelux stapt over naar één datamodel
17-4-2018 Meer dataroof via vertrouwde mailadressen
16-4-2018 "Altijd halen we met onze klanten de eindstreep"
13-4-2018 Nieuwe colorimeter voor groenten en fruit
12-4-2018 "Datakwaliteit is een must-have in e-commerce"
11-4-2018 Hollander kiest voor nieuwe transportsoftware
11-4-2018 Blockchain-oplossing voor mangosector
10-4-2018 Na privacyschandaal nu Facebooktool online
10-4-2018 West-Afrika dagenlang offline door kapotte onderzeekabel
10-4-2018 Vernietig je laptop en telefoon na je reis
9-4-2018 Samenwerking De Groot Fresh Group en Schouw krijgt vervolg
6-4-2018 Nu overal een lekker bakje koffie
6-4-2018 Aankopen via smartphone in de lift
6-4-2018 'Workplace' van Facebook handig in tijden van avocadotekort
5-4-2018 Taalbarrières niet langer een probleem voor internationale handel
5-4-2018 Stimuleren gebruik GS1 standaarden in versketen
4-4-2018 Britse bananenrijper bundelt krachten met softwarebedrijf activeIT