Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Supermarkt in de toekomst: kleinere oppervlaktes en overzichtelijkheid

Oostenrijk - Jarenlang stampte de levensmiddelhandel grote supermarkten met een verkoopoppervlak van meer dan 1000 vierkante meter uit de grond. In Oostenrijk zijn er zelfs 80 hypermarkten met een verkoopoppervlak van meer dan 2500 vierkante meter. Maar de klant wil plotseling weer nabijheid en overzichtelijkheid, zo meldt de Oostenrijkse website nachrichten.at. „Een paar jaar geleden hadden we niet durven denken dat we ooit weer supermarkten van 100 vierkante meter zouden openen", zo zei Frank Hensel onlangs, directeur van de Oostenrijkse marktleider Rewe.

Rewe heeft voor het snelle boodschappen doen reeds vier van zulke 'Billa Box' winkels geopend. Bovendien worden gehaaste klanten tegemoet getreden met 110 'Billa Stop & Shop' verkooppunten bij benzinestations. Spar slaat ongeveer dezelfde weg in: de keten heeft vier 'Spar Food in the City' winkels in Graz, Wenen en Innsbruck; 50 Spar Gourmet winkels en 28 verkooppunten bij benzinestations. Rewe wil dit jaar zeven nieuwe Billa Box winkels openen.

Wat momenteel ook steeds meer een trend wordt, is dat consumenten gebruik gaan maken van alternatieve verkoopsystemen. „Wij openen nu onze eerste supermarkt waar levensmiddelen via internet besteld kunnen worden en bij een drive-in per auto afgehaald kunnen worden", zo zegt Hensel. Aan de andere kant bewijst de goede oude supermarkt met een verkoopoppervlak van 400 tot 1000 vierkante meter zich tegenwoordig als het meest geliefde winkeltype, een overzienbare eenheid dus. Maar zoals bij alle trends moet men er rekening mee houden dat de berekenbaarheid voorbij is. Over twee jaar kan alles weer anders zijn.
Publicatiedatum: