Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Aldi en Lidl ruïneren lokale telers"

Deze vraag zouden de levensmiddelendiscounters eens zelf moeten beantwoorden, vindt een steeds groter wordende groep Duitse consumenten. Dat bedrijven als Aldi en Lidl geld willen verdienen staat buiten kijf, maar toch niet tegen elke prijs? Onlangs verscheen op de Duitse televisie het bericht dat Aldi Süd een Duitse aardappelteler in de steek laat, die tonnen aardappelen voor het bedrijf heeft geteeld. Dit omdat er blijkbaar vraag is vanuit de consument naar nieuwe aardappelen uit Israël. Alleen daarom laat men de Duitse telers nu met hun aardappelen zitten.

Foodmiles
Verder ergeren zij zich eraan dat de aardappelen uit Israël duizenden kilometers via transport naar Duitsland afleggen en daarbij geen rekening houden met de veroorzaakte milieuvervuiling. "De Duitse levensmiddelen zijn niet slechter dan die uit het buitenland. De bedrijven Aldi en Lidl zouden de regionale telers moeten steunen en ze niet met hun prijspolitiek de afgrond in moeten drijven. Waarom heeft de consument met Kerst aardbeien nodig uit landen van duizenden kilometers ver weg? Datzelfde geldt voor vleesproducten: Duits rundvlees smaakt net zo goed als Argentijns rundvlees. De wannabe sterkoks willen de consument echter graag doen geloven dat Argentijns rundvlees beter smaakt dan Duits rundvlees," zeggen ze.

"Men kan alleen maar hopen dat bedrijven als Aldi en Lidl zich bezinnen wat de inkoop van levensmiddelen aangaat. Duitse telers zijn ook geen slechte levensmiddelenproducenten en het is dan ook onnodig om goedkope levensmiddelen in het buitenland in te kopen. Alle levensmiddelen, die duizenden kilometers per vliegtuig vervoerd worden, schaden ons milieu," stellen ze. "De consument zou bedrijven als Aldi en Lidl een rode kaart moeten geven wat betreft de milieuvervuiling. Goedkope levensmiddelen, die ons milieu verwoesten hebben niks te zoeken in levensmiddelenwinkels."


Publicatiedatum: 23-5-2012
Auteur: Pieter Boekhout
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Boodschappen doen in 2025
25-5-2018 Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
24-5-2018 "Voedsel alweer weggegeven voor dumpprijzen"
24-5-2018 Aldi en Lidl zijn meest dynamische ketens van Portugal
24-5-2018 Norma breidt gezond groenten en fruit merkassortiment steeds verder uit
24-5-2018 Tesco verwijdert onduidelijke houdbaarheidsdata
23-5-2018 Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
23-5-2018 Topomzet supermarkten door lang Pinksterweekend
23-5-2018 “PlanetProof dwingt handel tot meer transparantie”
22-5-2018 Vraagtekens bij fusie tussen Sainsbury's en Asda
22-5-2018 Walmart ziet online verkoop stijgen
22-5-2018 Marks & Spencer sluit winkels
22-5-2018 AGF Monitor week 20
22-5-2018 Co-op haalt "last-minute" groenten en fruit uit schappen
22-5-2018 Deense supermarktketen Rema 1000 verkoopt lelijke groenten
22-5-2018 Denemarken: Dagligbrugsen biedt alles voor een gezonde maaltijd
18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies