Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Aldi en Lidl ru´neren lokale telers"

Deze vraag zouden de levensmiddelendiscounters eens zelf moeten beantwoorden, vindt een steeds groter wordende groep Duitse consumenten. Dat bedrijven als Aldi en Lidl geld willen verdienen staat buiten kijf, maar toch niet tegen elke prijs? Onlangs verscheen op de Duitse televisie het bericht dat Aldi SŘd een Duitse aardappelteler in de steek laat, die tonnen aardappelen voor het bedrijf heeft geteeld. Dit omdat er blijkbaar vraag is vanuit de consument naar nieuwe aardappelen uit IsraŰl. Alleen daarom laat men de Duitse telers nu met hun aardappelen zitten.

Foodmiles
Verder ergeren zij zich eraan dat de aardappelen uit IsraŰl duizenden kilometers via transport naar Duitsland afleggen en daarbij geen rekening houden met de veroorzaakte milieuvervuiling. "De Duitse levensmiddelen zijn niet slechter dan die uit het buitenland. De bedrijven Aldi en Lidl zouden de regionale telers moeten steunen en ze niet met hun prijspolitiek de afgrond in moeten drijven. Waarom heeft de consument met Kerst aardbeien nodig uit landen van duizenden kilometers ver weg? Datzelfde geldt voor vleesproducten: Duits rundvlees smaakt net zo goed als Argentijns rundvlees. De wannabe sterkoks willen de consument echter graag doen geloven dat Argentijns rundvlees beter smaakt dan Duits rundvlees," zeggen ze.

"Men kan alleen maar hopen dat bedrijven als Aldi en Lidl zich bezinnen wat de inkoop van levensmiddelen aangaat. Duitse telers zijn ook geen slechte levensmiddelenproducenten en het is dan ook onnodig om goedkope levensmiddelen in het buitenland in te kopen. Alle levensmiddelen, die duizenden kilometers per vliegtuig vervoerd worden, schaden ons milieu," stellen ze. "De consument zou bedrijven als Aldi en Lidl een rode kaart moeten geven wat betreft de milieuvervuiling. Goedkope levensmiddelen, die ons milieu verwoesten hebben niks te zoeken in levensmiddelenwinkels."


Publicatiedatum: 23-5-2012
Auteur: Pieter Boekhout
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-1-2018 Zo hard groeit Amazon in food
23-1-2018 Polen: Biedronka introduceert bio-assortiment
23-1-2018 Amazon opent geautomatiseerde supermarkt
22-1-2018 Kassaloze supermarkt Amazon Go nu ook open voor publiek
22-1-2018 Groeitempo van Carrefour neemt af
19-1-2018 Groentepizza Magioni verovert Europa
19-1-2018 Franse supermarkten blijven Amazon de baas
19-1-2018 Tegengestelde prijsbewegingen bij AGF hardlopers
19-1-2018 "Traditionele supermarkt zal verdwijnen"
19-1-2018 Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug
19-1-2018 Frankrijk: Carrefour stelt winstverwachting omlaag bij
18-1-2018 Morrisons is goedkoopste Britse supermarkt van 2017
18-1-2018 Franse Casinogroep boekte Ç37,8 miljard omzet
17-1-2018 Emotionele spotjes & ijzersterke webcare zorgen voor populariteit supermarkten
17-1-2018 Vomar Voordeelmarkt viert 50-jarig bestaan met 6,4% omzetgroei
17-1-2018 Curašaose telers tillen lokale supermarkt
17-1-2018 Nieuwe inrichting Aldi Denemarken
17-1-2018 Metro gaat boekjaar 2017/18 succesvol van start
16-1-2018 Lidl bevordert bewuste voeding en beweging
16-1-2018 Ekoplaza neemt 'overschotten' Eosta af