Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Aldi en Lidl ruÔneren lokale telers"

Deze vraag zouden de levensmiddelendiscounters eens zelf moeten beantwoorden, vindt een steeds groter wordende groep Duitse consumenten. Dat bedrijven als Aldi en Lidl geld willen verdienen staat buiten kijf, maar toch niet tegen elke prijs? Onlangs verscheen op de Duitse televisie het bericht dat Aldi SŁd een Duitse aardappelteler in de steek laat, die tonnen aardappelen voor het bedrijf heeft geteeld. Dit omdat er blijkbaar vraag is vanuit de consument naar nieuwe aardappelen uit IsraŽl. Alleen daarom laat men de Duitse telers nu met hun aardappelen zitten.

Foodmiles
Verder ergeren zij zich eraan dat de aardappelen uit IsraŽl duizenden kilometers via transport naar Duitsland afleggen en daarbij geen rekening houden met de veroorzaakte milieuvervuiling. "De Duitse levensmiddelen zijn niet slechter dan die uit het buitenland. De bedrijven Aldi en Lidl zouden de regionale telers moeten steunen en ze niet met hun prijspolitiek de afgrond in moeten drijven. Waarom heeft de consument met Kerst aardbeien nodig uit landen van duizenden kilometers ver weg? Datzelfde geldt voor vleesproducten: Duits rundvlees smaakt net zo goed als Argentijns rundvlees. De wannabe sterkoks willen de consument echter graag doen geloven dat Argentijns rundvlees beter smaakt dan Duits rundvlees," zeggen ze.

"Men kan alleen maar hopen dat bedrijven als Aldi en Lidl zich bezinnen wat de inkoop van levensmiddelen aangaat. Duitse telers zijn ook geen slechte levensmiddelenproducenten en het is dan ook onnodig om goedkope levensmiddelen in het buitenland in te kopen. Alle levensmiddelen, die duizenden kilometers per vliegtuig vervoerd worden, schaden ons milieu," stellen ze. "De consument zou bedrijven als Aldi en Lidl een rode kaart moeten geven wat betreft de milieuvervuiling. Goedkope levensmiddelen, die ons milieu verwoesten hebben niks te zoeken in levensmiddelenwinkels."


Publicatiedatum: 23-5-2012
Auteur: Pieter Boekhout
Copyright: www.agf.nl

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

22-9-2017 Sligro Almelo brandt noten bewust overdag voor geur
22-9-2017 Neppe e-mail winactie van Jumbo in omloop
22-9-2017 AH Online naar omzet van 400 miljoen euro
22-9-2017 14.000 zonnepanelen op dak van hoofdkantoor en DC van Jumbo
22-9-2017 Leclerc vergroot voorsprong op Carrefour in Frankrijk
21-9-2017 Amazon breidt thuisbezorging in ItaliŽ uit
21-9-2017 AH bereidt zich voor op ingebruikname nieuw online DC
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
21-9-2017 Aldi Nord is de nummer 1 discounter van Duitsland
20-9-2017 Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk
20-9-2017 Edwin de Maa nieuwe commercieel directeur van de Detailresult Groep
20-9-2017 Boni sluit webwinkel en mikt online op Picnic
19-9-2017 Polen: Eurocash neemt Mila S.A. over
19-9-2017 Bidfood en Albert Heijn zetten in op de zorg
19-9-2017 Carrefour opent 15 afhaalpunten voor online bestellingen
18-9-2017 Aldi Nord gaat inkoop A-merken internationaliseren
18-9-2017 Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh
18-9-2017 Aldi Nord: aanbod vers en veelzijdigheid groeit
18-9-2017 AGF-afdeling Oostenrijkse Merkur in marktsfeer
18-9-2017 Edeka is opnieuw 'opleider van het jaar'