Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Ja! Natürlich', Oostenrijks grootste bio-merk

Linz - Meer dan de helft van alle omzet, die met biologische levensmiddelen behaald wordt in de Oostenrijkse levensmiddelenhandel, wordt tot stand gebracht met het Rewe-merk 'Ja! Natürlich'. Dit merk biedt circa 1000 telers uit de deelstaat Oberösterreich en een dozijn levensmiddelproducenten de kans om hun specialiteiten in heel Oostenrijk te verkopen.
 
Martina Hörmer, bedrijfsleider van 'Ja! Natürlich', ziet het merk dat in 1994 werd opgericht als een succesrecept. Tegenwoordig biedt het merk circa 1100 producten aan, waarmee in de Billa en Merkur supermarkten afgelopen jaar een omzet van 312 miljoen euro behaald werd (een stijging van 7,6% ten opzichte van 2010). Een einde aan de ontwikkeling ziet Hörmer niet: „Wat eet ik en wat voor invloed heeft dat op het milieu? De mensen letten hier steeds meer op."
 
Biologische levensmiddelen zijn gemiddeld een kwart duurder. Deze hogere kosten moeten beargumenteerbaar zijn, zegt Andreas Steidl, leider van het tienkoppige kwaliteitsmanagement. „Bio alleen, dat is te weinig. Het kwaliteitsverschil moet herkenbaar zijn voor de consumenten." Het belangrijkste 'Ja! Natürlich' product uit Oberösterreich is de Kornspitz, een typisch Oostenrijks broodje. Robert Guschlbauer uit Waizenkirchen levert hier jaarlijks twaalf miljoen stuks van aan de Billa supermarkten.
Publicatiedatum: