Mededelingen

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Genetisch verschil tussen tomaat en aardappel is slechts 8%

Recent onderzoek toont aan dat tomaten en aardappelen genetisch gezien voor 92% hetzelfde zijn. Daarnaast ontdekten de onderzoekers dat de tomaat genetisch ook veel overeen heeft met aardbeien, appelen, meloenen en andere vlezige vruchten.

Het ontcijferde genoom van de tomaat is een belangrijke stap in het verbeteren van de oogst, voedingswaarde, ziekte resistentie, smaak en kleur van de tomaat en andere gewassen, zo stellen de wetenschappers.

'Het genetische verschil tussen de tomaat en de aardappel is slechts 8%. Er zijn slechts 500 genen die enkel en alleen in tomaten voorkomen,'zo legt Dr. Akhilesh Kumar Tyagi uit. Hij is directeur van het National Institute of Plant Genome Research en een van de drie Indiase leden van het internationale tomatenconsortium.

Ondanks het feit dat de aardappel een knol is en de tomaat een vrucht, behoren ze toch tot de zelfde familie - Solanaceae. 'De overeenkomsten tussen de twee gewassen bepalen de belangrijke karaktereigenschappen zoals ziekteresistentie en metabolisme,' zo legt Tyagi uit.

De onderzoekers van het consortium lieten weten dat tomaten uit zo'n 35.000 genen bestaan, die gerangschikt zijn op 12 chromosomen. 'Voor elke eigenschap van de tomaat -smaak, natuurlijke plaagresistentie of voedingswaarde - hebben we bijna al die genen weten vast te leggen,'zo vertelt James Giovannoni van het Boyce Thompson Institute for Plant Research. Hij leidde het consortium, bestaande uit 14 landen, dat het project in 2003 begon.

Publicatiedatum :

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier

Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:

"Zal ik het slechte nieuws dan maar verklappen, tussen de mens en het fruitvliegje zit ook maar 8% verschil. Elk levend wezen verschilt minimaal, elke eetbare plant en elke niet eetbare plant ook.
Dat is namelijk een bio"logisch" gegeven...."