Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Verenigde Staten halen het beste uit QR-codes

Je ziet ze op billboards, winkelrekken, kranten- en tijdschriftenpagina's: kleine en soms ongewoon grote barcodes die lijken op minikruiswoordpuzzels. Nu zijn ze ook steeds vaker te zien op productverpakkingen. Deze snelle reactiecodes (quick response afgekort tot QR) worden een steeds belangrijker marketingonderdeel. Er is alleen een probleem: als QR-codes niet interessant en stimulerend worden gemaakt, zullen ze niet meer worden gebruikt. De QR-code moet geen voorbijgaande rage worden.

Doorgaans zijn er twee typen content die je vindt bij het scannen van QR-codes:

Statisch: niet spannend of stimulerend, verandert zelden en brengt de gebruiker meestal naar "companyname.com" waar geen boodschap of oproep tot actie te vinden is. De content houdt geen verband met de plaats waar de QR verscheen en de persoon die hem scande. Erger nog, de visuele weergave is vaak niet geoptimaliseerd voor een smartphone.

Dynamisch: veel interessanter dan de statische code en kan een echte impact op de klantervaring (en uiteindelijk de verkoop) hebben. De dynamische content geeft de klant betekenisvolle informatie die uniek is aan het product in zijn hand. Zulke informatie kan ook bevatten: een video van een teler die praat over duurzame landbouwpraktijken, de datum en geografische locatie waar het product werd geplant en geoogst of misschien een geheim recept van het product.

Als het op versproducten aankomt, is de dynamische content moeilijker te creëren, omdat het specifiek moet zijn voor elk item en daarvoor bijvoorbeeld vraagt om tijdens de oogst verzamelde gegevens. Aan de andere kant, het kan de klantrelatie echt verbeteren en de inkomsten aanzienlijk verhogen.

Met traceerbaarheidsprojecten verzamelde TRUETRAC duizenden e-mailadressen van consumenten om gerichte marketingberichten te versturen. Er werd nog een ander project opgezet met soortgelijke producten in de schappen: het ene product gelabeld en het andere niet. De retailer zag de traceerbare producten onverwachts vaker voorbij komen aan de kassa: klanten waren bereid hier meer voor te betalen en kozen ze vaker. Er moet voor de klanten wel een reden blijven bestaan om voor een product terug te komen en daarom hieronder wat suggesties die het proberen waard zijn:

Dynamisch is beter dan statisch: momenteel nemen de meeste QR-codes de gebruiker naar een passieve en statische content. Dat is handig, maar eenmaal bekeken, zal de consument er niet naar terugkeren. Je content moet regelmatig veranderen, omdat consumenten op zoek zijn naar iets nieuws, een verrassing. Je kunt denken aan receptsuggesties die regelmatig worden bijgewerkt, interessante informatie over de teler, oogstdetails, misschien een kortingsbon van een gerelateerd product of zelfs een warme boodschap van de landbouwer die het product heeft geoogst.

Optimaliseer de gebruikservaring: de content van een QR-code moet niet alleen interessant zijn, maar moet ook meteen op je smartphone verschijnen. Ontwerp een webervaring voor een smartphone, die de inhoud snel toont. Mensen kijken niet naar je content als het een eeuwigheid duurt om die te laden.

Eenvoudig scannen: je content moet toegankelijk zijn met een generische QR-codescanner. Een bedrijfsapp kan misschien dienen voor specifieke behoeften, maar consumenten willen geen aparte scanapplicatie moeten gebruiken voor elk ander merk. Op het kantoor van TRUETRAC gebruiken ze een scanner van Inigma: generisch, erg snel en gemakkelijk te installeren op telefoons van zowel Apple als Android.

De plek van de code maakt absoluut uit: het is belangrijk dat de QR-code strategisch op de verpakking wordt geplaatst, waar hij gemakkelijk te zien en te scannen valt. Je kunt de QR-code het middelpunt maken, maar ga er niet vanuit dat iedereen weet wat hij moet doen met een QR-code. Zorg voor een paar simpele instructies over hoe de code te scannen en de voordelen ervan.

Voor meer informatie:
TRUETRAC
Tel:  +1-800-548-1901

Publicatiedatum: 22-6-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-4-2018 Corrigeren tijdens containertransport
24-4-2018 Japanse politie pakt AGF-handelaar op voor bitcoin fraudedeal
20-4-2018 Demonstraties van kwaliteitsmeters op CPMA Vancouver
18-4-2018 Benelux stapt over naar één datamodel
17-4-2018 Meer dataroof via vertrouwde mailadressen
16-4-2018 "Altijd halen we met onze klanten de eindstreep"
13-4-2018 Nieuwe colorimeter voor groenten en fruit
12-4-2018 "Datakwaliteit is een must-have in e-commerce"
11-4-2018 Hollander kiest voor nieuwe transportsoftware
11-4-2018 Blockchain-oplossing voor mangosector
10-4-2018 Na privacyschandaal nu Facebooktool online
10-4-2018 West-Afrika dagenlang offline door kapotte onderzeekabel
10-4-2018 Vernietig je laptop en telefoon na je reis
9-4-2018 Samenwerking De Groot Fresh Group en Schouw krijgt vervolg
6-4-2018 Nu overal een lekker bakje koffie
6-4-2018 Aankopen via smartphone in de lift
6-4-2018 'Workplace' van Facebook handig in tijden van avocadotekort
5-4-2018 Taalbarrières niet langer een probleem voor internationale handel
5-4-2018 Stimuleren gebruik GS1 standaarden in versketen
4-4-2018 Britse bananenrijper bundelt krachten met softwarebedrijf activeIT