Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

UK: Toekomst retail ligt online

In een recent interview met de Engelse Sunday Telegraph vertelt algemeen directeur Mark Price van Waitrose over de toekomst van de Britse retailsector. Nu 2 tot 3 procent van alle boodschappen in het Verenigd Koninkrijk online gedaan worden, is het duidelijk dat het online shoppen steeds belangrijker wordt. "Het internet is de grootste revolutie in de retailsector sinds de selfservice supermarkten in de jaren '50," aldus Price. Hij onthult dat het gemiddelde aankoopbedrag bij Waitrose online £100 is, vijfmaal zo hoog als de gemiddelde besteding in de winkel. De supermarktketen heeft zelfs al een "donkere winkel" waar werknemers zich alleen bezig houden met inkomende online bestellingen. Waitrose ziet voor de toekomst een uitbreiding van dit soort winkels. Price verwacht dat uiteindelijk tot 20% van de boodschappen online gedaan zullen worden.

In 2007 legde Waitrose 1.000 nieuwe producten in de schappen, maar de afgelopen paar jaar vloog dit aantal omhoog tot wel 4.500 nieuwe producten per jaar. Ondanks het succes van het huismerk Waitrose Essential zegt Price dat hij niet verwacht dat deze goedkope basisproducten de kwaliteit kunnen bieden die Waitrose-consumenten verwachten. "Een worstje van 2 pence is geen waar voor je geld. Ik geloof niet in zijn kwaliteit." Interessant genoeg is het dit 'basis' huismerk dat Waitrose hielp concurreren met rivaal Tesco en zijn eigen producten. Maar Price zegt dat Waitrose een lagere marge behaalde op deze goedkope lijn dan op kwaliteitsproducten. 

Retailers moeten zichzelf volgens Price als meer zien dan distributeurs van producten en moeten profiteren van de unieke producten van hun eigen merk en de relatie met consumenten om hen een breder assortiment van diensten, waaronder voedselproducten, aan te bieden.

Bron: esmmagazine.com
Publicatiedatum: