Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




UK: Toekomst retail ligt online

In een recent interview met de Engelse Sunday Telegraph vertelt algemeen directeur Mark Price van Waitrose over de toekomst van de Britse retailsector. Nu 2 tot 3 procent van alle boodschappen in het Verenigd Koninkrijk online gedaan worden, is het duidelijk dat het online shoppen steeds belangrijker wordt. "Het internet is de grootste revolutie in de retailsector sinds de selfservice supermarkten in de jaren '50," aldus Price. Hij onthult dat het gemiddelde aankoopbedrag bij Waitrose online £100 is, vijfmaal zo hoog als de gemiddelde besteding in de winkel. De supermarktketen heeft zelfs al een "donkere winkel" waar werknemers zich alleen bezig houden met inkomende online bestellingen. Waitrose ziet voor de toekomst een uitbreiding van dit soort winkels. Price verwacht dat uiteindelijk tot 20% van de boodschappen online gedaan zullen worden.

In 2007 legde Waitrose 1.000 nieuwe producten in de schappen, maar de afgelopen paar jaar vloog dit aantal omhoog tot wel 4.500 nieuwe producten per jaar. Ondanks het succes van het huismerk Waitrose Essential zegt Price dat hij niet verwacht dat deze goedkope basisproducten de kwaliteit kunnen bieden die Waitrose-consumenten verwachten. "Een worstje van 2 pence is geen waar voor je geld. Ik geloof niet in zijn kwaliteit." Interessant genoeg is het dit 'basis' huismerk dat Waitrose hielp concurreren met rivaal Tesco en zijn eigen producten. Maar Price zegt dat Waitrose een lagere marge behaalde op deze goedkope lijn dan op kwaliteitsproducten. 

Retailers moeten zichzelf volgens Price als meer zien dan distributeurs van producten en moeten profiteren van de unieke producten van hun eigen merk en de relatie met consumenten om hen een breder assortiment van diensten, waaronder voedselproducten, aan te bieden.

Bron: esmmagazine.com

Publicatiedatum: 7-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

23-11-2017 Minder ruimte voor vrije handel in komende jaren
23-11-2017 Ketensamenwerking verduurzaamt AGF-schap AH
23-11-2017 Ocado gebruikt robots en cloud-technologie
23-11-2017 Aantal betaalmethoden gaat snel groeien: wat betekent dit voor de retailer?
23-11-2017 Britse supermarktketen Tesco mag fuseren met Booker
22-11-2017 Spar verdubbelt mogelijk winkelnetwerk in Albanië
21-11-2017 Documentaire: Zo koopt een supermarkt verse producten in
21-11-2017 SPAR wil meer franchisenemers werven
21-11-2017 Prijs AGF-hardlopers flink omhoog
21-11-2017 Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter Sun Art Retail Group
20-11-2017 Spar opent vestiging in Wales
17-11-2017 Spar introduceert gezondheids-app
16-11-2017 "Jumbo City doet het in korte tijd al beter dan AH To Go"
16-11-2017 Britse supermarkt-inflatie op hoogste niveau sinds 4 jaar
16-11-2017 Lokaal, Max Havelaar en bio in Zwitserse supermarkt
16-11-2017 "Online verkoop supermarkten faalt"
15-11-2017 Jumbo opent eerste gemakswinkel op station Eindhoven
15-11-2017 Arrestatie na spelden tussen groenten bij Vomar
15-11-2017 Carrefour stelt investeerders gerust over herstelplan
15-11-2017 Albert Heijn Dronten beste Elstar-supermarkt