Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




UK: Toekomst retail ligt online

In een recent interview met de Engelse Sunday Telegraph vertelt algemeen directeur Mark Price van Waitrose over de toekomst van de Britse retailsector. Nu 2 tot 3 procent van alle boodschappen in het Verenigd Koninkrijk online gedaan worden, is het duidelijk dat het online shoppen steeds belangrijker wordt. "Het internet is de grootste revolutie in de retailsector sinds de selfservice supermarkten in de jaren '50," aldus Price. Hij onthult dat het gemiddelde aankoopbedrag bij Waitrose online £100 is, vijfmaal zo hoog als de gemiddelde besteding in de winkel. De supermarktketen heeft zelfs al een "donkere winkel" waar werknemers zich alleen bezig houden met inkomende online bestellingen. Waitrose ziet voor de toekomst een uitbreiding van dit soort winkels. Price verwacht dat uiteindelijk tot 20% van de boodschappen online gedaan zullen worden.

In 2007 legde Waitrose 1.000 nieuwe producten in de schappen, maar de afgelopen paar jaar vloog dit aantal omhoog tot wel 4.500 nieuwe producten per jaar. Ondanks het succes van het huismerk Waitrose Essential zegt Price dat hij niet verwacht dat deze goedkope basisproducten de kwaliteit kunnen bieden die Waitrose-consumenten verwachten. "Een worstje van 2 pence is geen waar voor je geld. Ik geloof niet in zijn kwaliteit." Interessant genoeg is het dit 'basis' huismerk dat Waitrose hielp concurreren met rivaal Tesco en zijn eigen producten. Maar Price zegt dat Waitrose een lagere marge behaalde op deze goedkope lijn dan op kwaliteitsproducten. 

Retailers moeten zichzelf volgens Price als meer zien dan distributeurs van producten en moeten profiteren van de unieke producten van hun eigen merk en de relatie met consumenten om hen een breder assortiment van diensten, waaronder voedselproducten, aan te bieden.

Bron: esmmagazine.com

Publicatiedatum: 7-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Boodschappen doen in 2025
25-5-2018 Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
24-5-2018 "Voedsel alweer weggegeven voor dumpprijzen"
24-5-2018 Aldi en Lidl zijn meest dynamische ketens van Portugal
24-5-2018 Norma breidt gezond groenten en fruit merkassortiment steeds verder uit
24-5-2018 Tesco verwijdert onduidelijke houdbaarheidsdata
23-5-2018 Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
23-5-2018 Topomzet supermarkten door lang Pinksterweekend
23-5-2018 “PlanetProof dwingt handel tot meer transparantie”
22-5-2018 Vraagtekens bij fusie tussen Sainsbury's en Asda
22-5-2018 Walmart ziet online verkoop stijgen
22-5-2018 Marks & Spencer sluit winkels
22-5-2018 AGF Monitor week 20
22-5-2018 Co-op haalt "last-minute" groenten en fruit uit schappen
22-5-2018 Deense supermarktketen Rema 1000 verkoopt lelijke groenten
22-5-2018 Denemarken: Dagligbrugsen biedt alles voor een gezonde maaltijd
18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies