Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




UK: Toekomst retail ligt online

In een recent interview met de Engelse Sunday Telegraph vertelt algemeen directeur Mark Price van Waitrose over de toekomst van de Britse retailsector. Nu 2 tot 3 procent van alle boodschappen in het Verenigd Koninkrijk online gedaan worden, is het duidelijk dat het online shoppen steeds belangrijker wordt. "Het internet is de grootste revolutie in de retailsector sinds de selfservice supermarkten in de jaren '50," aldus Price. Hij onthult dat het gemiddelde aankoopbedrag bij Waitrose online ú100 is, vijfmaal zo hoog als de gemiddelde besteding in de winkel. De supermarktketen heeft zelfs al een "donkere winkel" waar werknemers zich alleen bezig houden met inkomende online bestellingen. Waitrose ziet voor de toekomst een uitbreiding van dit soort winkels. Price verwacht dat uiteindelijk tot 20% van de boodschappen online gedaan zullen worden.

In 2007 legde Waitrose 1.000 nieuwe producten in de schappen, maar de afgelopen paar jaar vloog dit aantal omhoog tot wel 4.500 nieuwe producten per jaar. Ondanks het succes van het huismerk Waitrose Essential zegt Price dat hij niet verwacht dat deze goedkope basisproducten de kwaliteit kunnen bieden die Waitrose-consumenten verwachten. "Een worstje van 2 pence is geen waar voor je geld. Ik geloof niet in zijn kwaliteit." Interessant genoeg is het dit 'basis' huismerk dat Waitrose hielp concurreren met rivaal Tesco en zijn eigen producten. Maar Price zegt dat Waitrose een lagere marge behaalde op deze goedkope lijn dan op kwaliteitsproducten. 

Retailers moeten zichzelf volgens Price als meer zien dan distributeurs van producten en moeten profiteren van de unieke producten van hun eigen merk en de relatie met consumenten om hen een breder assortiment van diensten, waaronder voedselproducten, aan te bieden.

Bron: esmmagazine.com

Publicatiedatum: 7-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

17-8-2018 AGF monitor week 33
17-8-2018 Carrefour introduceert recycle-app
17-8-2018 Walmart pakt uit met sterkste organische groei in 10 jaar
17-8-2018 Amerikaanse supermarktketen Kroger gaat samenwerken met Alibaba
16-8-2018 "Misverstand: Gratis champignons zijn juist exclusief cadeau"
16-8-2018 Wisselende prijzen in supermarkt tijdens spitsuren worden als oneerlijk ervaren
16-8-2018 Verkoopvolume stijgt met 35% door #HeteZomerOogstactie
16-8-2018 Hofer zet in op kromme groenten
16-8-2018 Pick & Mix promoties in vers meest effectief om categoriegroei te realiseren
16-8-2018 Picnic overweegt eigen maaltijdbox
16-8-2018 Canadese drogist start met versproducten
15-8-2018 Coop Italia promoot gezonde snacks bij kassa's
15-8-2018 Alibaba wil foodsector oppimpen
14-8-2018 M&S wil ook online gaan
14-8-2018 Het succesverhaal achter Aldi
14-8-2018 Supermarkten halen 23,3% van de omzet uit producten die met korting werden verkocht
13-8-2018 Carrefour ontkent vertrek uit China
13-8-2018 VK: Aldi wil met 2019 klimaatneutraal zijn
13-8-2018 Spar introduceert maaltijdpakketten voor 2 dagen
10-8-2018 Frankrijk: Casino op laagste punt sinds 22 jaar