Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




retailer laat leveranciers opdraaien voor expansie

AH eist 2 procent inkoopkorting van leveranciers

Albert Heijn zet de leveranciers van zijn supermarktproducten extra onder druk. Het supermarktconcern eist plotseling een grotere inkoopkorting. Diverse media, waaronder het Financieele Dagblad en Distrifood, zeggen een brief in bezit te hebben waarin de maatregelen bekend zijn gemaakt. AH wil met de inkoopkorting zijn leveranciers laten meebetalen aan de groei van zijn concern.

Albert Heijn bevestigde de maatregel dinsdag onder meer tegenover persbureau ANP. Moederconcern Ahold is van mening dat de overname van 78 C-1000 winkels de groei in Nederland versnelt. "Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door de groei in volume", zo citeert Distrifood uit de brief. "Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt."



Of de beoogde inkoopkorting terug te zien zal zijn in de eindprijzen, is niet duidelijk. Leveranciers van Albert Heijn voelen zich sowieso overvallen. "Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die schieten meteen in het rood", laat een betrokkene tegenover het FD weten.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat zich niet uit over de 2%-korting die Albert Heijn (AH) van haar leveranciers vraagt. 'Dat is een zaak tussen leveranciers en afnemers', meldt woordvoerder Miranda Boer tegenover Nieuwe Oogst. Het CBL bemoeit zich niet met commerciële zaken van haar leden, geeft Boer verder aan. 'Dat mag niet van de Nederlandse Mededingingsautoriteit.'

Reacties politici

"De kortingseis die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers maakt duidelijk dat supermarkten veel marktmacht in de keten hebben" zegt SGP-Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf. Volgens Dijkgraaf moet de politiek actie ondernemen om dit soort machtsuitingen te voorkomen. Daarvoor moeten de mededingingsregels worden versoepeld.

CDA-Tweede Kamerlid Jaco Geurts vindt de kortingeis van AH verbazingwekkend. Hij pleit voor de invoering van een nationale ombudsman die een eerlijke marktwerking in de keten moet garanderen. De SGP en ChristenUnie steunen dit voorstel.


Eenzelfde scenario vond eerder dit jaar ook al plaats in een brief van Jumbo. Distrifood meldde toen dat Jumbo van fabrikanten 1,25 procent welkomstbonus eiste  van leveranciers.

Bron: Distrifood, Financieele Dagblad, ANP.


Publicatiedatum: 11-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-9-2017 Amazon breidt thuisbezorging in Italië uit
21-9-2017 AH bereidt zich voor op ingebruikname nieuw online DC
21-9-2017 Doozo gaat verder als Ekomenu
21-9-2017 Aldi Nord is de nummer 1 discounter van Duitsland
20-9-2017 Carrefour sluit mogelijk hypermarkten in Frankrijk
20-9-2017 Edwin de Maa nieuwe commercieel directeur van de Detailresult Groep
20-9-2017 Boni sluit webwinkel en mikt online op Picnic
19-9-2017 Polen: Eurocash neemt Mila S.A. over
19-9-2017 Bidfood en Albert Heijn zetten in op de zorg
19-9-2017 Carrefour opent 15 afhaalpunten voor online bestellingen
18-9-2017 Aldi Nord gaat inkoop A-merken internationaliseren
18-9-2017 Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh
18-9-2017 Aldi Nord: aanbod vers en veelzijdigheid groeit
18-9-2017 AGF-afdeling Oostenrijkse Merkur in marktsfeer
18-9-2017 Edeka is opnieuw 'opleider van het jaar'
15-9-2017 Lidl meest gewaardeerd in Duitsland
15-9-2017 Intelligent boodschappenlijstje op ah.nl
15-9-2017 Omzet Morrisons piekt
15-9-2017 Vrouw neemt bad in groenteschap
14-9-2017 Treinreizigers zouden breder voedingsaanbod op station willen