Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




retailer laat leveranciers opdraaien voor expansie

AH eist 2 procent inkoopkorting van leveranciers

Albert Heijn zet de leveranciers van zijn supermarktproducten extra onder druk. Het supermarktconcern eist plotseling een grotere inkoopkorting. Diverse media, waaronder het Financieele Dagblad en Distrifood, zeggen een brief in bezit te hebben waarin de maatregelen bekend zijn gemaakt. AH wil met de inkoopkorting zijn leveranciers laten meebetalen aan de groei van zijn concern.

Albert Heijn bevestigde de maatregel dinsdag onder meer tegenover persbureau ANP. Moederconcern Ahold is van mening dat de overname van 78 C-1000 winkels de groei in Nederland versnelt. "Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door de groei in volume", zo citeert Distrifood uit de brief. "Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt."



Of de beoogde inkoopkorting terug te zien zal zijn in de eindprijzen, is niet duidelijk. Leveranciers van Albert Heijn voelen zich sowieso overvallen. "Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die schieten meteen in het rood", laat een betrokkene tegenover het FD weten.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat zich niet uit over de 2%-korting die Albert Heijn (AH) van haar leveranciers vraagt. 'Dat is een zaak tussen leveranciers en afnemers', meldt woordvoerder Miranda Boer tegenover Nieuwe Oogst. Het CBL bemoeit zich niet met commerciŽle zaken van haar leden, geeft Boer verder aan. 'Dat mag niet van de Nederlandse Mededingingsautoriteit.'

Reacties politici

"De kortingseis die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers maakt duidelijk dat supermarkten veel marktmacht in de keten hebben" zegt SGP-Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf. Volgens Dijkgraaf moet de politiek actie ondernemen om dit soort machtsuitingen te voorkomen. Daarvoor moeten de mededingingsregels worden versoepeld.

CDA-Tweede Kamerlid Jaco Geurts vindt de kortingeis van AH verbazingwekkend. Hij pleit voor de invoering van een nationale ombudsman die een eerlijke marktwerking in de keten moet garanderen. De SGP en ChristenUnie steunen dit voorstel.


Eenzelfde scenario vond eerder dit jaar ook al plaats in een brief van Jumbo. Distrifood meldde toen dat Jumbo van fabrikanten 1,25 procent welkomstbonus eiste  van leveranciers.

Bron: Distrifood, Financieele Dagblad, ANP.


Publicatiedatum: 11-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

25-5-2018 Boodschappen doen in 2025
25-5-2018 Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai
24-5-2018 "Voedsel alweer weggegeven voor dumpprijzen"
24-5-2018 Aldi en Lidl zijn meest dynamische ketens van Portugal
24-5-2018 Norma breidt gezond groenten en fruit merkassortiment steeds verder uit
24-5-2018 Tesco verwijdert onduidelijke houdbaarheidsdata
23-5-2018 Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten
23-5-2018 Topomzet supermarkten door lang Pinksterweekend
23-5-2018 ďPlanetProof dwingt handel tot meer transparantieĒ
22-5-2018 Vraagtekens bij fusie tussen Sainsbury's en Asda
22-5-2018 Walmart ziet online verkoop stijgen
22-5-2018 Marks & Spencer sluit winkels
22-5-2018 AGF Monitor week 20
22-5-2018 Co-op haalt "last-minute" groenten en fruit uit schappen
22-5-2018 Deense supermarktketen Rema 1000 verkoopt lelijke groenten
22-5-2018 Denemarken: Dagligbrugsen biedt alles voor een gezonde maaltijd
18-5-2018 Dansk Supermarked verandert naam naar Salling Group
18-5-2018 Basisscholen aan de slag met Lidl moestuin startpakket
18-5-2018 "Met enkel een stempel maak je geen merk"
17-5-2018 Italiaanse Coop draaide vorig jaar verlies