Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




retailer laat leveranciers opdraaien voor expansie

AH eist 2 procent inkoopkorting van leveranciers

Albert Heijn zet de leveranciers van zijn supermarktproducten extra onder druk. Het supermarktconcern eist plotseling een grotere inkoopkorting. Diverse media, waaronder het Financieele Dagblad en Distrifood, zeggen een brief in bezit te hebben waarin de maatregelen bekend zijn gemaakt. AH wil met de inkoopkorting zijn leveranciers laten meebetalen aan de groei van zijn concern.

Albert Heijn bevestigde de maatregel dinsdag onder meer tegenover persbureau ANP. Moederconcern Ahold is van mening dat de overname van 78 C-1000 winkels de groei in Nederland versnelt. "Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door de groei in volume", zo citeert Distrifood uit de brief. "Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt."



Of de beoogde inkoopkorting terug te zien zal zijn in de eindprijzen, is niet duidelijk. Leveranciers van Albert Heijn voelen zich sowieso overvallen. "Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die schieten meteen in het rood", laat een betrokkene tegenover het FD weten.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat zich niet uit over de 2%-korting die Albert Heijn (AH) van haar leveranciers vraagt. 'Dat is een zaak tussen leveranciers en afnemers', meldt woordvoerder Miranda Boer tegenover Nieuwe Oogst. Het CBL bemoeit zich niet met commerciŽle zaken van haar leden, geeft Boer verder aan. 'Dat mag niet van de Nederlandse Mededingingsautoriteit.'

Reacties politici

"De kortingseis die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers maakt duidelijk dat supermarkten veel marktmacht in de keten hebben" zegt SGP-Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf. Volgens Dijkgraaf moet de politiek actie ondernemen om dit soort machtsuitingen te voorkomen. Daarvoor moeten de mededingingsregels worden versoepeld.

CDA-Tweede Kamerlid Jaco Geurts vindt de kortingeis van AH verbazingwekkend. Hij pleit voor de invoering van een nationale ombudsman die een eerlijke marktwerking in de keten moet garanderen. De SGP en ChristenUnie steunen dit voorstel.


Eenzelfde scenario vond eerder dit jaar ook al plaats in een brief van Jumbo. Distrifood meldde toen dat Jumbo van fabrikanten 1,25 procent welkomstbonus eiste  van leveranciers.

Bron: Distrifood, Financieele Dagblad, ANP.


Publicatiedatum: 11-9-2012

 



 

Ander nieuws uit deze sector:

21-2-2018 Duitsland: Rewe plaatst orderbrieven ter waarde van Ä1 mld
21-2-2018 Lidl opent drie filialen in Brussel
21-2-2018 Belgische Colruyt met eigen merk in internet boodschappendienst Stockton
21-2-2018 Aanbiedingen Vomar niet meer beschikbaar in de webwinkel
21-2-2018 Walmart ziet online verkopen dalen
20-2-2018 Belgische pilot om AGF te leveren via Openbaar Vervoer
20-2-2018 Waitrose verkoopt chocolade avocado's
20-2-2018 Zwitserland: meer omzet en marktaandeel voor Coop
20-2-2018 Is het einde van de online supermarkt in zicht?
20-2-2018 "Medestanders in AGF gezocht om voedingssysteem positief om te buigen!"
20-2-2018 Zwitserland: Coop groeit en wint markaandeel
19-2-2018 Bijzondere prijsbewegingen in de AGF monitor week 7
19-2-2018 Aldi gaat Italiaanse markt op
19-2-2018 Op 1 maart openen 10 Aldi winkels in ItaliŽ.
19-2-2018 Nielsen: Marktaandelen supermarkten 2017
19-2-2018 Lidl reduceert plastic gebruik in Duitsland met minstens 20 procent tot 2025
19-2-2018 Bringmeister levert nu tot in de koelkast
16-2-2018 Aldi Nord en Aldi SŁd mogelijk herenigd
16-2-2018 Amazon creŽert 2.000 banen in Frankrijk
15-2-2018 Spar breidt uit in GeorgiŽ