Mededelingen

Vacatures

"Tweetende tuinders"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

retailer laat leveranciers opdraaien voor expansie

AH eist 2 procent inkoopkorting van leveranciers

Albert Heijn zet de leveranciers van zijn supermarktproducten extra onder druk. Het supermarktconcern eist plotseling een grotere inkoopkorting. Diverse media, waaronder het Financieele Dagblad en Distrifood, zeggen een brief in bezit te hebben waarin de maatregelen bekend zijn gemaakt. AH wil met de inkoopkorting zijn leveranciers laten meebetalen aan de groei van zijn concern.

Albert Heijn bevestigde de maatregel dinsdag onder meer tegenover persbureau ANP. Moederconcern Ahold is van mening dat de overname van 78 C-1000 winkels de groei in Nederland versnelt. "Als leverancier groeit u met ons mee, onder meer door de groei in volume", zo citeert Distrifood uit de brief. "Om deze groei te faciliteren, vinden wij het passend dat u hieraan bijdraagt."



Of de beoogde inkoopkorting terug te zien zal zijn in de eindprijzen, is niet duidelijk. Leveranciers van Albert Heijn voelen zich sowieso overvallen. "Familiebedrijven die leveren aan Albert Heijn maken een rendement van 1 tot 2 procent. Die schieten meteen in het rood", laat een betrokkene tegenover het FD weten.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) laat zich niet uit over de 2%-korting die Albert Heijn (AH) van haar leveranciers vraagt. 'Dat is een zaak tussen leveranciers en afnemers', meldt woordvoerder Miranda Boer tegenover Nieuwe Oogst. Het CBL bemoeit zich niet met commerciële zaken van haar leden, geeft Boer verder aan. 'Dat mag niet van de Nederlandse Mededingingsautoriteit.'

Reacties politici

"De kortingseis die Albert Heijn oplegt aan haar leveranciers maakt duidelijk dat supermarkten veel marktmacht in de keten hebben" zegt SGP-Tweede Kamerlid Elbert Dijkgraaf. Volgens Dijkgraaf moet de politiek actie ondernemen om dit soort machtsuitingen te voorkomen. Daarvoor moeten de mededingingsregels worden versoepeld.

CDA-Tweede Kamerlid Jaco Geurts vindt de kortingeis van AH verbazingwekkend. Hij pleit voor de invoering van een nationale ombudsman die een eerlijke marktwerking in de keten moet garanderen. De SGP en ChristenUnie steunen dit voorstel.


Eenzelfde scenario vond eerder dit jaar ook al plaats in een brief van Jumbo. Distrifood meldde toen dat Jumbo van fabrikanten 1,25 procent welkomstbonus eiste van leveranciers.

Bron: Distrifood, Financieele Dagblad, ANP.


Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Het Duitse Edeka is in het verleden voor vergelijkbare eisen op het matje geroepen door het Duitse Bundeskartellamt.

Inkoper, Venlo - 2012/09/11 13:36:24.000


Gewoon niet meer bij ah winkelen, laat ze zelf maar langzaam kapot gaan.
LEX EBBE, AMSTERDAM - 2012/09/11 14:30:38.000


wellicht een goed idee om bij de kassa gewoon 2% minder te betalen. We zien ons genoodzaakt om de doorgezette korting op leveranciers als klant terug te vorderen.....

ben benieuwd als AH met dezelfde munt wordt terugbetaald, hoe de reactie dan zal zijn.

AH shopper, Zaandam - 2012/09/12 13:05:26.000


calculator , waar bij tellen ?

ah wil groot worden niet wij, ze moeten zelf hun zakken oplossen en niet over de rug van un ander waar moeten wij aan kloppen als teler helemaal nergens , dit is schandalig
ah-teler, budel - 2012/09/11 13:56:42.000


calculator,



zo makkelijk is het allemaal niet allemaal mooie praatjes 2,2 % ze hebben ons in de tang wij hebben niks te willen dan gaan ze gewoon naar een andere teler bv in buitenland, wij zijn te klein enz , als het zo simpel is dan mag jij alle telers bij elkaar roepen en een standpunt vormen , kosten gaan aan alle kanten omhoog ,branstof, kunstmest,arbeid,enz denk dat je de praktijk niet kent
ah-teler budel, budel - 2012/09/12 23:35:37.000


Na de banken zijn de supermarkten de grootste graaiers van onze maatschappij. En Den Haag laat het oogluikend toe. Kartelvorming!!
Ze dwingen leveranciers tot een betalingstermijn van 90 dagen. Lang leve Europ.
Kees, Roosendaal - 2012/09/12 10:21:48.000


Gewoon erbij tellen, niks aan de hand.
Calculator, Den Haag - 2012/09/11 12:53:29.000


Nu kan jumbo niet achterblijven, anders benadeelt deze de consumenten of de aandeelhouders. dus deze leveranciers mogen straks 3% inleveren... lang leve de marktwerking..............?
consument, den haag - 2012/09/11 14:14:41.000


vergeet de A.H niet om naast de korting , te melden dat de betalingstermijn van 6 naar 12 week gaat ( net zoals Jumbo gedaan heeft ...) tja zo zijn de C1000 overnames wel heel gemakelijk te financieren ...( we buiten de leveranciers gewoon uit ..)
Kees Hilhorst, Voorthuizen - 2012/09/11 15:13:01.000


H.H. Leveranciers : Ga niet accoord met deze chantage van A.H.
A.H. heeft al genoeg tegemoetkomingen van de leveranciers.Zoals display akties in consignatie leveren,wat niet verkocht is ,dan retour aan leveranciers.Mijn advies aan fabrikanten en leveranciers maak een dael met Lidl en Aldi en laat A.H
barsten.
Harmsen, Doetinchem - 2012/09/12 13:20:03.000


Als je ah als enige afnemer hebt wordt je langzaam dood geknepen met alle mooie verhalen over biologisch en vers van de boer tenspijt
Je wordt belazerd
Dat was 10 jaar terug ook al zo met dat boekhoudschandaal wat gewone hardwerkende mensen veel geld gekost heeft en nooit meer wat van terug gezien hebben
Mijdt die winkels want je wordt pootje geligt
kees weel, heerhugowaard - 2012/09/11 13:34:16.000


Stem op mij, alles komt goed.
M. Rutte, Leiden - 2012/09/11 12:28:46.000


Ik zou alle mensen willen adviseren om AH voor een maand te mijden, en je inkopen bij een kleinere buurtsuper te doen.

Dit kan en mag toch niet!!
P.Westerhuis, Assen - 2012/09/12 13:53:21.000


Stem op mij dan staan we sterk en socialer
2% is de btw verhoging die dus al de slimmerikken op letten 4% wordt voor de AH 2% fabrikant en 2% koper.

samson en gert, amsterdam - 2012/09/11 12:42:19.000


"calculator , waar bij tellen ?
ah-teler, budel - 11-9-2012 13:56:42"


Niet zo moeilijk toch, standaard de aanbodprijzen met 2% verhogen, nog beter is om het met 2,2% te verhogen zodat je er een kleine strafmarge op gooit.
Alleen.. dan moet wel iedereen dat doen en niet een paar van die hapsnurkers die slim willen zijn..

"
Rekenwonder, Sliedrecht - 2012/09/12 12:09:44.000


Pleur a.u.b. al de bonuskaarten en dat soort gezijk eerst de deur uit en help daarna de rest van Nederland om zeep in plaats van andersom!!!!!!!!
Kruidenier, Wolvega - 2012/09/11 16:52:49.000